Verbum Vitae, 2003, T. 3
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21121
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae, 2003, T. 3 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Słodkie imię miłosierdzia”. Cezariańska koncepcja dialogu miłosierdzia niebiańskiego z ziemskimSzram, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Miłosierdzie Boga w nurcie tradycji deuteronomistycznejWypych, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Bóg nieskory do gniewu ‒ bogaty w miłosierdzie (Ps 103)Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)In Psalm 103, God is portrayed as full of mercy, slow to anger. The author asks himself: how can one conciliate the picture of God who in His mercy heals the sinner with the image of God who is angry. The author analyzes several ways in which God's mercy is revealed in relation to the sinner and various forms of sin. Mercy means God's way ofleading man away from evil, from the sin of pride, and particularly idolatry. Sins, which destroy man and tear him away from God arouse anger in God. The author proves that God, in showing mercy to man who realizes the effects of his sins and calls to Him, removes in this way the cause of His anger. There are two images of God in Psalm 103 and in other Old Testament texts which are not in contradiction: a God of mercy and a God of anger. However, they should be seen dynamically: anger invokes mercy, which is always possible then, when man turns to God, who is God of the Covenant.Pozycja Interpretacja przypowieści o synu marnotrawnym w polskim kaznodziejstwie (1945-2000)Pindel, Roman (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Sprawiedliwość gotowa na miłosierdzie (Rdz 18,16-33)?Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Contemporary biblical studies find it difficult to determine the date of Gen 18,16-33. Although most ofthe scholars agree that the final editor of the text must have been under a strong influence of the deuteronomistic as well as sapientiallanguage and ideas. The aim of this article is to point out a new concept of God's justice developed in the story of Abraham's discourse with God. Using the metbod of egzegetical analysis tbe author shows how the theological understanding of justice in this text developes towards the idea of charity where a small group of rightenous men (10 in number) is anabled to save a majority of siners. This new theological meaning of God's justice may be comprised somewhere between Ez 14,12-23 and Jr 5,1; Ez 22,30, finaily finds its summit in Is 53.Pozycja Czy znaleziono ossuarium Jakuba, brata Jezusa?Puech, Emile (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Radykalizm logiów JezusaStasiak, Sławomir Jan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Od Boga El do kultu jedynego JahweLemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Etyka Starego Testamentu aktualna dzisiajLemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Konflikt między uczonymi w Piśmie a JezusemHałas, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Kontekst ‒ klucz do perykop MarkowychMalina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Światło ‒ symbol zjawiającego się BogaMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Miłosierdzie Boże w poglądach chasydów polskichJelonek, Tomasz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Duch Święty ‒ upajający napój chrześcijanWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Wyjście jako dzieło mądrościMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Bóg jako Ojciec miłosierdzia (2 Kor 1,3). Biblijne powiązanie Bożego Miłosierdzia z ojcostwemHałas, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Biblijne przesłanie obrazu Miłosierdzia BożegoTronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Współcierpienie BogaAdamczewski, Bartosz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Miłosierdzie w kontekście dobroci i cierpliwości w ujęciu TertulianaMateja, Leszek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)In referring to goodness as the mother of mercy, Tertullian showed that it is appropriate to look at mercy from the viewpoint of goodness. Thanks to such a concept, we are able to see that true mercy is driven by reason and justice. On the other hand, a similar relationship between patience and mercy allows us to see the role of mercy with an entire vision of the world after the sin of paradise. Mercy, which according to Tertullian flows from patience, is the remedy for the Jack of mercy, which has its roots in impatience stemming from the devil. Therefore, mercy is the element for rebuilding and fixing the original good of the world destroyed by evil. Nevertheless, the condition for the effective attitude of mercy is its close bond with the working of reason and in keeping the principles of justice.Pozycja Boże Miłosierdzie jako źródło chrześcijańskiego nonkonformizmu (Rz 12,1-2[8])Gieniusz, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)The article discusses the eontent of Rm 12,1-8 and its function in the entire argument of the Letter to Romans. It argues that the first two verses of the passage (Rom 12: 1-2) offer under the headline of God's mercy a summary of the previous theological content of the Letter (chs. 1-11) and at the same time serve as a foundation (propositio) for all the moral teaching of the subsequent chapters, while vv. 3-8 present the first practical example of the response to God's mercy in the internal life of a Christian community. The paradoxical and, according to the human standards, incomprehensible logic of God's merciful ways in dealing with humanity turns out to be both the source and the paradigm of any Christian moral life. His mercy, in fact, enables and calls believers to serve God "logically", i.e. to present themselves as a Iiving sacrifice and ,,not to be conforned to this world".