Verbum Vitae, 2003, T. 3

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21121

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
  • Miniatura
    Pozycja
    Miłosierdzie Boga w nurcie tradycji deuteronomistycznej
    Wypych, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Duch Święty ‒ upajający napój chrześcijan
    Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Bóg nieskory do gniewu ‒ bogaty w miłosierdzie (Ps 103)
    Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
    In Psalm 103, God is portrayed as full of mercy, slow to anger. The author asks himself: how can one conciliate the picture of God who in His mercy heals the sinner with the image of God who is angry. The author analyzes several ways in which God's mercy is revealed in relation to the sinner and various forms of sin. Mercy means God's way ofleading man away from evil, from the sin of pride, and particularly idolatry. Sins, which destroy man and tear him away from God arouse anger in God. The author proves that God, in showing mercy to man who realizes the effects of his sins and calls to Him, removes in this way the cause of His anger. There are two images of God in Psalm 103 and in other Old Testament texts which are not in contradiction: a God of mercy and a God of anger. However, they should be seen dynamically: anger invokes mercy, which is always possible then, when man turns to God, who is God of the Covenant.
  • Miniatura
    Pozycja
    Biblijne przesłanie obrazu Miłosierdzia Bożego
    Tronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    „Słodkie imię miłosierdzia”. Cezariańska koncepcja dialogu miłosierdzia niebiańskiego z ziemskim
    Szram, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Radykalizm logiów Jezusa
    Stasiak, Sławomir Jan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Jak Jezus kontynuuje rolę Eliasza?
    Rosik, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Interpretacja przypowieści o synu marnotrawnym w polskim kaznodziejstwie (1945-2000)
    Pindel, Roman (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Bóg wierny samemu sobie. Miłosierdzie według Ezechiela
    Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Czy znaleziono ossuarium Jakuba, brata Jezusa?
    Puech, Emile (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Wyjście jako dzieło mądrości
    Mielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Światło ‒ symbol zjawiającego się Boga
    Mielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Miłosierdzie w kontekście dobroci i cierpliwości w ujęciu Tertuliana
    Mateja, Leszek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
    In referring to goodness as the mother of mercy, Tertullian showed that it is appropriate to look at mercy from the viewpoint of goodness. Thanks to such a concept, we are able to see that true mercy is driven by reason and justice. On the other hand, a similar relationship between patience and mercy allows us to see the role of mercy with an entire vision of the world after the sin of paradise. Mercy, which according to Tertullian flows from patience, is the remedy for the Jack of mercy, which has its roots in impatience stemming from the devil. Therefore, mercy is the element for rebuilding and fixing the original good of the world destroyed by evil. Nevertheless, the condition for the effective attitude of mercy is its close bond with the working of reason and in keeping the principles of justice.
  • Miniatura
    Pozycja
    Kontekst ‒ klucz do perykop Markowych
    Malina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Dotyk miłosierdzia (Mk 2,1-12)
    Malina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Miłosierdzie Jezusa zmartwychwstałego dla Kościoła na ziemi (Ap 3,14-22)
    Linke, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Sprawiedliwość gotowa na miłosierdzie (Rdz 18,16-33)?
    Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
    Contemporary biblical studies find it difficult to determine the date of Gen 18,16-33. Although most ofthe scholars agree that the final editor of the text must have been under a strong influence of the deuteronomistic as well as sapientiallanguage and ideas. The aim of this article is to point out a new concept of God's justice developed in the story of Abraham's discourse with God. Using the metbod of egzegetical analysis tbe author shows how the theological understanding of justice in this text developes towards the idea of charity where a small group of rightenous men (10 in number) is anabled to save a majority of siners. This new theological meaning of God's justice may be comprised somewhere between Ez 14,12-23 and Jr 5,1; Ez 22,30, finaily finds its summit in Is 53.
  • Miniatura
    Pozycja
    Od Boga El do kultu jedynego Jahwe
    Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Etyka Starego Testamentu aktualna dzisiaj
    Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)
  • Miniatura
    Pozycja
    Miłosierdzie Boże w poglądach chasydów polskich
    Jelonek, Tomasz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)