Roczniki Teologiczne, 2006-2007, T. 53-54, z. 7
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11894
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2006-2007, T. 53-54, z. 7 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Katolicka recepcja nauki o usprawiedliwieniuPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Modlitwa Jezusowa w chrześcijaństwie tradycji zachodniejJanasek, Emilia; Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Wykaz publikacji pracowników Instytutu Ekumenicznego KUL w latach 2005-2007Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Dialog Kościołów siostrzanych w perspektywie wspólnego soboruKaim, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Prace magisterskie napisane pod kierunkiem ks. dra Stanisława Józefa Kozy w Instytucie Ekumenicznym KUL (do roku 2006)Koza, Stanisław Józef; Klein, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Katolickość Kościoła w doktrynie metodystycznej i dialogu rzymskokatolicko-metodystycznymKantyka, Przemysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)John Wesley considered the Methodist Church as a God’s willed Church “within One, Holy, Catholic and Apostolic Church” Contemporary Methodism understands the catholicity of the Church to be derived from the “universality of God Himself” and from the universal call of the Church to embrace the fullness of Christian teaching. In our recent bilateral dialogue both Methodists and Catholics profess the Creed of Niceae-Constantinople where the Church is defined as “One, Holy, Catholic and Apostolic” Catholics and Methodists recognize the Catholic (universal) dimension of the Church “across the time and space”, but differ in the understanding of means given by God to sustain this dimension. For Methodists the most important note of the Church is holiness. The presence of holiness decides of the belonging to the catholicity of the Church. Catholics and Methodists agree that openness of each Christian Community to the unity of the Church is a sign of the Church’s catholicity. However, our Churches in different ways define conditions and structures necessary for realization of füll communion. The catholicity of the Church is also expressed by legitimate diversity of liturgy, theology and Church law. How near the Catholic and the Methodist understanding of the catholicity of the Church could finally be depends on resolving the questions of authority in the Church, i.e. the participation of laity in the decision-making process in the Church and the question of authoritative doctrinal teaching. This last issue contains the question of infallible papal teaching towards the whole Church.Pozycja Prace magisterskie i doktorskie napisane pod kierunkiem pracowników Instytutu Ekumenicznego KUL w latach 2004-2007Koza, Stanisław Józef; Kreczun, Paweł (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Velehrad – symbol pojednania w setną rocznicę inicjacji Kongresów Welehradzkich (1907-2007)Górka, Leonard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Ku integralnej eklezjologii posoborowejJaskóła, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Dokumentacja jubileuszu 70. rocznicy urodzin prof. Wacława Hryniewicza OMIKoza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Die theologische Verbindlichkeit des Ökumenismusdekrets des II. Vatikanischen Konzils „Unitatis redintegratio”Kasper, Walter (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Watykański kard. Walter Kasper w swoim artykule wskazuje współczesne trudności oraz nieporozumienia, które prowadzą do niesłusznego i pochopnego podważania teologicznej normatywności oraz doniosłości Dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio – pomimo innej niż czterdzieści lat temu sytuacji ekumenicznej. Dokonuje się to – jego zdaniem – poprzez niesłuszną tendencję akcentowania przede wszystkim tylko „pastoralnego i dyscyplinarnego znaczenia” tego dokumentu II Soboru Watykańskiego. Dlatego też jego refleksje zmierzają do ukazania najpierw specyficznej „hermeneutyki Unitatis redintegratio” w perspektywie wszystkich dokumentów soborowych, która prowadzi do właściwej oceny doniosłości jego „teologicznej normatywności” i którą podkreśla wreszcie merytoryczna – a więc jego „treściowa interpretacja” Oddzielny tekst na temat ekumenizmu należy rozpatrywać w kontekście całościowej doniosłości wszystkich dokumentów soborowych. Nie należy koncentrować zbytniej uwagi na podziale tych dokumentów na trzy charakterystyczne grupy: konstytucje, dekrety, deklaracje. Nie można ich traktować wyłącznie autonomicznie. Wszystkie te teksty domagają się bowiem interpretacji komplementarnej. I tak np. nie jest możliwa właściwa interpretacja teologiczna Unitatis redintegratio bez jego odniesienia oraz powiązania z Lumen gentium – i odwrotnie. Całościowe i komplementarne odczytywanie wszystkich tekstów Drugiego Soboru Watykańskiego pozwala dostrzec właściwą „normatywność teologiczną” również i soborowego Dekretu o ekumenizmie. Teologiczna interpretacja Unitatis redintegratio nie może się ograniczyć tylko do „wybiórczego” i „wyizolowanego” traktowania poszczególnych stwierdzeń tego dokumentu. Musi ona odznaczać się podejściem „treściowym” – a więc przede wszystkim merytorycznym, a nie tylko formalnym. Prefekt watykańskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan akcentuje w tym miejscu szczególnie interpretację historyczną (1) i interpretację „w świetle Tradycji” (2) oraz „znaczenie recepcji soborowej” (3). Przestrzega przy tym, aby takiego podejścia nie traktować jako swoistego „kompromisu”; nie każdy bowiem kompromis musi być „niewłaściwym kompromisem” (dosłownie: ein „fauler Kompromiss”). Reasumując Autor stwierdza, „że na przestrzeni ostatnich 40 lat dokonała się recepcja Unitatis redintegratio zarówno ze strony autentycznego magisterium eklezjalnego, jak i ze strony sensus fidelium” Tym samym Dekret ten przyczynił się do coraz bardziej dojrzałej „świadomości ekumenicznej” Jest „to proces”, który chociaż nie jest wolny od pewnych „wzlotów i upadków”, to wszakże – dzięki Duchowi Świętemu – odznacza się „wieloma pełnymi nadziei aspektami” pozytywnymi. To właśnie winno być dla nas nadal w dalszym ciągu bodźcem do swoistej „odwagi oraz fantazji” – zarówno w recepcji teologicznej, jak i praktycznej, soborowego Dekretu o ekumenizmie.Pozycja Marian Zdziechowski (1861-1938) wobec modernizmu katolickiegoGawlik, Magdalena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Bibliografia prof. Leonarda Górki SVD w latach 1970-2006Koza, Stanisław Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Kościół starożytny w świetle dokumentów synodalnychKaim, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja ЭКЗАРХ АНТОН НЕМАНЦЭВIЧ – ВЕРНЫ СЬВЕДКА ЕВАНГЕЛЬЛЯ. КОЛБКI СЛОУ ПРА ЯГОНАЕ ДУХОУНАЕ СЛУЖЭНЬНЕУСОШЫН, ДЫЯКАН ЯУГЕН; ГАЕК, СЯРГЕЙ (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Autorzy przedstawiają duchową sylwetkę o. Antona (Antoniego) Niemancewicza SJ, egzarchy Białoruskiego Kościoła Greckokatolickiego (UHKC). Po raz pierwszy w literaturze polskiej podana jest data i miejsce śmierci o. Antona (Mińsk, 6.01.1943), które ustalone zostały na podstawie dokumentów odnalezionych przez J. Usoszyna w Archiwum Narodowym Republiki Białorusi. Artykuł wskazuje na męczeński charakter śmierci egzarchy. Jednocześnie autorzy analizują poszczególne etapy życia i działalności pastoralnej o. Antona, w tym jego związek z KUL, gdzie był on wykładowcą w roku akademickim 1928/29. Całe jego życie upływało pod znamiennym hasłem: „Służyć Bogu, a nie posługiwać się nim” (IV). Egzarcha był szczególnie zaangażowany w sprawę pojednania chrześcijan na terenie Białorusi (III), gdzie jego działalność wydawnicza i pastoralna była związana z budzeniem świadomości narodowej wiernych i kształtowaniem w nich ducha katolickiego uniwersalizmu. W czasie okupacji niemieckiej na Białorusi egzarcha padł ofiarą prześladowań ze strony nazistów, którzy w działalności Kościoła katolickiego (obu obrządków) widzieli swego wroga (V. „Kościół - nasz wróg”).Pozycja Chrześcijanie ewangeliczni a uniwersalizm zbawieniaHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Universalism of eschatological salvation has no recognized place within evangelicalism’s bounds. It has been considered not only divergent from authentic evangelical faith, but also seriously undermining the integrity of any evangelical who advocated it while claiming still to be an evangelical. A telling example of it were already some prominent universalists in the 17th and 18th centuries. Only a few of them were able to remain within their denominational churches. The paper deals with such issues as universalism and pietism, the process of defecting from traditional doctrine of evangelicalism, and the influence of Karl Barth’s views. Finally the possibility of evangelical universalism and the problem of a literalistic approach to the Bible as the main obstacle to overcome traditional opposition to the idea of universal salvation are discussed. A literal interpretation of the Bible is what has supported the doctrine of an eternal hell. The author is convinced that the Bible itself does not teach us to believe that all of its contents are to be taken literally. The advocates of the traditional teaching fail to appreciate the rich diversity of literary forms in the Bible. They also fail to respect the limitations of language and the role cultural context plays in getting at the true meaning of controversial texts. Evangelical Christians may acknowledge the possibility of salvation for at least some people who have not heard the Gospel of Christ. They generally exclude any possibility of post-mortem conversion and regeneration. They do not believe that “universalism” can be a credible option for evangelicals of whatever background. Nevertheless, recently there are clear signs of a new development in eschatological thinking within evangelicalism. One can already see that some of those evangelical theologians who had embraced ‘wider hope’ and ‘post-mortem’ models move further, towards outright universalism.Pozycja Dialog katolicko-prawosławny o sakramentach inicjacji chrześcijańskiejPorada, Rajmund (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Ekumenizm życia wyzwaniem dla teologii akademickiej. XIV konsultacja naukowa Societas Oecumenica Praga (Czechy), 17-22 sierpnia 2006 rokuPawłowski, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Historyczne znaczenie Misji Wschodniej Jezuitów w AlbertynieJorsz, Siarhiej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Terapia prawosławnaPańkowski, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)