Studia Oecumenica, 2014, T. 14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33265
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2014, T. 14 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Społeczno-polityczne zaangażowanie KościołaRabiej, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The paper examines the relationship between Church involvement and social engagement in a comparative, cross-cultural perspective. The study reveals that Christian religious tradition and, more important, church attendance play an important role in fostering involvement in civil society in contemporary countries, even after controlling for the effects of other factors generally associated with fostering social activity among members of society. The overarching motivation that encourages Churches to engage in social live comes from the teaching of Jesus and from own tradition. However there are many broad reasons for becoming involved in social activity: to show interest in and respect for other people; to respect ourselves by using our abilities to mutual benefit; to build up a community’s ability to respond to its own needs by drawing on the strengths it already has. Faith and Order Paper The Church: Towards a Common Vision helps to understand the value of this kind of the engagement.Pozycja Idea partykularyzmu eklezjalnego w oparciu o dekret o Kościołach wschodnich katolickichMoskałyk, Jarosław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Comprehensive conciliar doctrine to the subject of the Eastern Churches, including the decree of the Eastern Catholic Churches, constitutes an extremely important contribution to the forming of opened Catholic-Orthodox relations. It is diverging about of former stereotyped demonstrative visions relative to infidel community. As regards dense taking back to the Eastern Churches, both Catholic and orthodox is developing the entire number of norms and principles which are supposed to support the better mutual recognition and of the unabridged acceptance as particularistic community.Pozycja Znaki nadziei trudnego „dziś” posoborowego KościołaCzaja, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Ekumeniczne działanie komunikacyjneJagodziński, Marek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The realization of the Church as communion requires true communication activities also in the field of ecumenism. A description of such action using the sociological theory does not replace the necessary commitment, but it can help you reflect on it, accurately describe requirements and desired goals on the road to full ecclesial communion.Pozycja Kościół i urząd kościelny w dokumentach i opracowaniach Światowej Federacji Luterańskiej, red. Marcin Hintz, Wydawnictwo „Augustana”, Bielsko- Biała 2014.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Strohm Christoph, Calvinismus und Recht, Tübingen: Mohr Siebeck Verlag 2008, 568 s., ISBN 978-3-16-152868-2Dzierżon, Ginter (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Status prawny Mariawitów w PolsceKroczek, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The paper presents the legal status of the two Mariavite Churches, the Old Catholic Mariavite Church and the Catholic Mariavite Church, in Polish law. The relations of the Republic of Poland and the Churches in question are regulated by the Polish Constitution (1997), the Act on guarantees of the freedom of conscience and confession (1989) and two acts on the relationship between State and the Mariavite Churches (both 1997). The general conclusion is that although Polish law treats all Churches and other religious organizations equally, in practice, one can observe some differences in the legal situation of the Mariavite Churches.Pozycja Wpływ obrazów Kościoła na trynitarną wrażliwość chrześcijan. Dokument „Ku wspólnej wizji Kościoła” w świetle eklezjologii prawosławnejLeśniewski, Krzysztof (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The mystery of the Church is one of the most important problems in the modern ecumenical movement. Christians from various ecclesial traditions together reflect on what the Church is and what is its mission in the world and for the world. One of the fruits of ecumenical reflection on the Church is the document “The Church: Towards a Common Vision” of the Faith and Order Commission of the World Council of Churches (2013). In this article there were analyzed the most essential images of the Church, namely: Fellowship/Communion (Gr. koinonia), People of God, Body of Christ and Temple of the Holy Spirit, based on the above specified WCC document and the essential premises of Orthodox ecclesiology. The vision of the Church in view of the Trinitarian dogma is helpful in shaping the Trinitarian sensitivity of believers and raising their awareness that God in the Trinity of the Most Holy Persons is the basis of the unity of all Christians.Pozycja Ekumeniczny aspekt usprawiedliwienia Maryi i jej „zasług”Lipniak, Jarosław M. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The issue of justification of Mary and her merits has been distinguishing the Christians for ages. Both issues are serious difficulty in driving for achievement of visible unity of Christ’s disciples. History of the Church shows that dogmas defined at the Councils were rather starting point than an end of interpretation of Revelation in the Church. In the patristic period of time not only the theologians but the whole Church as well was taking part in arriving to proper interpretation of the faith. Mary needed God’s mercy and has granted to this mercy in more perfect way, not ordinary as a rest of Eve’s children. She has granted to the justification beforehand, not subsequently. She was protected against the original sin, and not relieved from it. The justification of Mary is of preventive character. The Christ is, in relation to her, more perfect Mediator, because keeps her from the sin, instead – like in a case of the other Adam’s descendants – to clear of the sin.Pozycja Dekret o ekumenizmie. OwocowanieNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Kościół wobec świata w świetle uzgodnienia „Ku wspólnej wizji Kościoła”Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)In the light of the statement The Church: Towards a Common Vision the article concentrates on the specific question of the relation of the Church to the world. The key statements of the document are depicted showing the Church as sign and servant of God’s design for the world (pts. 25–26) and the Church in God’s plan for creation (pts. 58–59). In the first part is explained the biblical notion of “the world”. The second point approaches the historical aspect of the relation “Church – the world”. The third part of the article tries to convince that the contemporary Christian thought perceives the relation of the Church to the world through the category of universal reconciliation in Christ and in the Holy Spirit.Pozycja Dieu et l’Afrique – entre l’impasse et le désenchantementMawanzi, Cesar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Autor artykułu w konkluzji swego przedłożenia zastanawia się czy Afryka może doświadczyć w przyszłości symptomów sekularyzacji. Jednak aktualnie na horyzoncie jawi się raczej zróżnicowane doświadczenie transcendencji w kulturze Afryki. Staje się ono podstawą dla określonych postaw etycznych, które są też wypadkową wiary i doświadczenia osobistego. Koniunkcja wiary i rozumu nie jest tu identyczna z doświadczeniem kultury zachodniej. Dlatego proklamacja wiary w Jezusa Chrystusa przy zastosowaniu kategorii platońskich, kartezjańskich czy tomistycznych może nie trafiać do odbiorcy, który doświadcza swej wiary w komunii z historią. Na jej kanwie odkrywa dar życia i jego Dawcę. Afrykańczyk wyraża swą wiarę też przy pomocy różnych form językowych przejętych ze świata mitów, rytów i wierzeń, które wypowiadają świat niewidzialny. Stąd też uprawnione wydają się wysiłki wcielenia tego bogactwa kulturowego w dyskurs teologiczny Afryki. Wydają się one analogiczne do prób osadzenia współczesnej myśli chrześcijańskiej w kontekście postmodernistycznym.Pozycja Zawieranie małżeństw mieszanych w Kościele rzymskokatolickim oraz w Kościele polskokatolickim. Próba rozwiązania kolizyjności normDzierżon, Ginter (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The author of the presented study made a thorough comparative analysis of the content of can. 1124–1129 CIC and §§ 62–66 of “Marital Law of the Polish Catholic Church” concerning mixed marriages. The analyses he carried out prove that the contradiction of norms results from the fact that the legislator of both Churches introduced a prohibition to contract this type of marriages. According to the author, the norms included in article 2 § 2, n. 1 of the instruction Dignitas connubi force us to respect the autonomy of the decision of the power of the Polish Catholic Church about not issuing a permission to contract a mixed marriage because it is accepted that this decision is based on principle of legality. It is assumed that keeping the prohibition in force results from not fulfilling by one or both parties the conditions laid down by the Polish Catholic law. The author believes that taking into consideration the content of article 2 § 2, n. 1 DC which accentuates the autonomous nature of legal systems of other churches and ecclesial communities, one should also respect the fact of not issuing by the Polish Catholic ordinary a dispensation from the permitted form of marriage.Pozycja Towards the Reconciliation of Ministries. Apostolic Succession and Mutual Recognition of Ministry from „Unitatis redintegratio” to „The Church: Towards a Common Vision”Kantyka, Przemysław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)W artykule poddano badaniu „Dekret o ekumenizmie” II Soboru Watykańskiego oraz najnowszy dokument Komisji Wiara Ustrój Światowej Rady Kościołów „Ku wspólnej wizji Kościoła” pod kątem znalezienia możliwych propozycji wiodących ku wzajemnemu uznaniu posługiwania duchownego związanego z sukcesja apostolską, występującego w Kościołach zaangażowanych w dialog ekumeniczny. W skrócie dotknięto też propozycji niektórych teologów, które jednak nie znalazły odzwierciedlenia w żadnym oficjalnym dokumencie. Przeprowadzone analizy wykazały, że badane dokumenty nie zawierają konkretnych propozycji wiodących ku pojednaniu posługiwań, w zamian dokument ŚRK kataloguje obszary ekumenicznej konwergencji i dywergencji w tej ważnej kwestii, a także stawia ważkie pytania, na które najpierw trzeba znaleźć odpowiedź, by móc przejść do ustaleń w sprawie wzajemnego uznania posługiwania duchownych ordynowanych.Pozycja Continuity and Change in the Church. Christian Journey Across Human CulturesKopiec, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Zagadnienie ciągłości i zmiany w Kościele ściśle łączy się z problemem kultury i pytaniem, jak dalece chrześcijaństwo ma podejmować dialog z kulturą ludzką. Kultura w życiu społecznym pełni fundamentalną rolę, obejmując systemy wartości, idei, wzorów zachowań i norm, przez które człowiek rozpoznaje rzeczywistość. Misja Kościoła, by być zrozumiała i skuteczna, musi więc dokonywać się w kulturze, wykorzystując tworzoną przez nią rzeczywistość symboliczną. Dlatego też Kościół powołany jest do uczestnictwa w kulturze, wykorzystując ją jako narzędzie ewangelizacji i ujmując ją jednocześnie jako zadanie. Kultura, jako rzeczywistość społeczna, podobnie jak społeczeństwa jest w ciągłym ruchu i podlega ciągłym przemianom. W konsekwencji więc, Kościół musi dostosowywać swą misję do zmieniających się warunków. Ciągłość jest więc spleciona ze zmianą, w ten sposób, że zmiany Kościoła zapewniają ciągłość jego misji. Jako rzeczywistość teandryczna, Kościół podąża więc ku Królestwu Bożemu przez historię i kultury.Pozycja Troska Kościoła o los stworzenia. Kryzys ekologiczny i zadania chrześcijanHryniewicz, Wacław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)To the 10th Assembly of the World Council of Churches in Busan, Republic of Korea (30 October to 8 November 2013) we owe two particularly important documents which are relevant to the problem of ecological crisis and endangered human environment. They are: the convergence text The Church: Towards a Common Vision and Unity Statement. The first one is a result of many years’ work of the Commission Faith and Order. In both documents one can see a profound preoccupation of Christian Churches about the integrity of the whole creation of God. As creation has been misused, Christians are not allowed to remain indifferent to this fact. We truly live today “in the tension between the profoundest hope and the deepest despair”. To this urgent issue the author devotes his reflections in the following points: the divine plan for the universe; our faults concerning the divine gift of life; God wants reconciliation for the whole of creation; continuation of some earlier initiatives undertaken by the WCC to protect the creation; towards a new sensibility to the fate of the creation; the nature itself teaches us humility. God is the ultimate future of all his creatures. “The New Testament ends with the vision of a new heaven and a new earth, transformed by the grace of God (cf. Rev. 21:1–22:5). This new cosmos is promised for the end of history but is already present in an anticipatory way even now…” (Towards a Common Vision, par. 69).Pozycja The Tolerance in Islamic Legal ModelEdaich, Said (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Czytając o tolerancji religijnej jesteśmy zmuszeni uwierzyć, że ta zasada pojawiła się w epoce oświecenia dzięki jakiejś filozofii czy systemowi politycznemu. W rzeczywistości oświecenie przyniosło tylko odzyskanie tolerancji, która wcześniej była skonfiskowana przez praktyki religijne i polityczne. Aby zrozumieć tolerancję w religiach monoteistycznych, musimy pamiętać, że była ona w swym aspekcie instytucjonalnym i praktycznym zdefiniowana już w świętych księgach tych religii.Pozycja Unity of the Church vs. Ethical Differences Difficulties Associated with and the Prospects for the Document “The Church: Towards a Common Vision”Składanowski, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Artykuł stanowi próbę komentarza do części dokumentu „Ku wspólnej wizji Kościoła” poświęconej zagadnieniom etycznym. Tekst dotyka tego, czy i do jakiego stopnia problematyka etyczna dzieli chrześcijan. Następnie przedstawia dwie propozycje rozwiązań w odpowiedzi na istniejący, a niekiedy wręcz pogłębiający się podział wśród chrześcijan, jeśli chodzi o zagadnienia etyczne: wspólne rozeznawanie etyczne oraz wspólny dyskurs etyczny, wraz z ich możliwościami i ograniczeniami.Pozycja Schmoeckel Mathias, Das Recht der Reformation, Tübingen: Mohr Siebeck Verlag 2014, 311 s., ISBN 978-3-16-149581-6.Dzierżon, Ginter (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Invocation of Holy Spirit in Anaphora of Saint John Chrysostom and Saint Basil the GreatŁawreszuk, Marek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Zadaniem niniejszej pracy jest analiza modlitwy epiklezy w anaforach Liturgii św. Jana Chryzostoma i św. Bazylego Wielkiego. Tekst skupia się na wyjaśnieniu znaczenia modlitwy w odniesieniu do procesu historycznego rozwoju tekstów liturgicznych od czasów apostolskich do momentu pojawienia się pierwszych kompletnych schematów nabożeństwa. W tekście omówione zostaną rozbieżności w znaczeniu modlitwy epiklezy w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickim. W efekcie przeprowadzonej analizy przedstawione zostanie znaczenie modlitwy epiklezy i jej miejsce w kanonie eucharystycznym tradycji bizantyjskiej.