Studia Oecumenica, 2014, T. 14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33265
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2014, T. 14 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Biblijne tło idei Kościoła jako komunii w świetle dokumentu „Ku wspólnej wizji Kościoła”Siemieniec, Tomasz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The Article presents the biblical background of the idea of the Church as communion in the light of the Document “The Church: Towards a Common Vision” by The Commission “Faith and Order” of The World Council of Churches. This idea reaches Book Genesis, where the creation of men “in God’s image” shows their ability to enter into community with God and other people. The Church shows itself as a community of people who have heard the word of Christ (1 Pet 2,23). Just this word is the first dynamism which unites the people. Therefore the Church keeps up preaching of the Gospel (Rom 10,14-18). Next dynamism which unifies the community is the power of the Holy Spirit, who every believer have received (Eph 2,21-22; 1 Pet 2,5). At last it should be noticed the significance of the celebration of the Lord’s Supper. Sharing in the one bread and drinking the one cup are the foundation of arising of the true community of the Church (1 Cor 10,16-17), which is the Body of Christ (Rom 12,4-8; 1 Cor 12,4-30).Pozycja Continuity and Change in the Church. Christian Journey Across Human CulturesKopiec, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Zagadnienie ciągłości i zmiany w Kościele ściśle łączy się z problemem kultury i pytaniem, jak dalece chrześcijaństwo ma podejmować dialog z kulturą ludzką. Kultura w życiu społecznym pełni fundamentalną rolę, obejmując systemy wartości, idei, wzorów zachowań i norm, przez które człowiek rozpoznaje rzeczywistość. Misja Kościoła, by być zrozumiała i skuteczna, musi więc dokonywać się w kulturze, wykorzystując tworzoną przez nią rzeczywistość symboliczną. Dlatego też Kościół powołany jest do uczestnictwa w kulturze, wykorzystując ją jako narzędzie ewangelizacji i ujmując ją jednocześnie jako zadanie. Kultura, jako rzeczywistość społeczna, podobnie jak społeczeństwa jest w ciągłym ruchu i podlega ciągłym przemianom. W konsekwencji więc, Kościół musi dostosowywać swą misję do zmieniających się warunków. Ciągłość jest więc spleciona ze zmianą, w ten sposób, że zmiany Kościoła zapewniają ciągłość jego misji. Jako rzeczywistość teandryczna, Kościół podąża więc ku Królestwu Bożemu przez historię i kultury.Pozycja Dekret o ekumenizmie. OwocowanieNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Dieu et l’Afrique – entre l’impasse et le désenchantementMawanzi, Cesar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Autor artykułu w konkluzji swego przedłożenia zastanawia się czy Afryka może doświadczyć w przyszłości symptomów sekularyzacji. Jednak aktualnie na horyzoncie jawi się raczej zróżnicowane doświadczenie transcendencji w kulturze Afryki. Staje się ono podstawą dla określonych postaw etycznych, które są też wypadkową wiary i doświadczenia osobistego. Koniunkcja wiary i rozumu nie jest tu identyczna z doświadczeniem kultury zachodniej. Dlatego proklamacja wiary w Jezusa Chrystusa przy zastosowaniu kategorii platońskich, kartezjańskich czy tomistycznych może nie trafiać do odbiorcy, który doświadcza swej wiary w komunii z historią. Na jej kanwie odkrywa dar życia i jego Dawcę. Afrykańczyk wyraża swą wiarę też przy pomocy różnych form językowych przejętych ze świata mitów, rytów i wierzeń, które wypowiadają świat niewidzialny. Stąd też uprawnione wydają się wysiłki wcielenia tego bogactwa kulturowego w dyskurs teologiczny Afryki. Wydają się one analogiczne do prób osadzenia współczesnej myśli chrześcijańskiej w kontekście postmodernistycznym.Pozycja Ekumeniczne działanie komunikacyjneJagodziński, Marek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The realization of the Church as communion requires true communication activities also in the field of ecumenism. A description of such action using the sociological theory does not replace the necessary commitment, but it can help you reflect on it, accurately describe requirements and desired goals on the road to full ecclesial communion.Pozycja Ekumeniczny aspekt usprawiedliwienia Maryi i jej „zasług”Lipniak, Jarosław M. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The issue of justification of Mary and her merits has been distinguishing the Christians for ages. Both issues are serious difficulty in driving for achievement of visible unity of Christ’s disciples. History of the Church shows that dogmas defined at the Councils were rather starting point than an end of interpretation of Revelation in the Church. In the patristic period of time not only the theologians but the whole Church as well was taking part in arriving to proper interpretation of the faith. Mary needed God’s mercy and has granted to this mercy in more perfect way, not ordinary as a rest of Eve’s children. She has granted to the justification beforehand, not subsequently. She was protected against the original sin, and not relieved from it. The justification of Mary is of preventive character. The Christ is, in relation to her, more perfect Mediator, because keeps her from the sin, instead – like in a case of the other Adam’s descendants – to clear of the sin.Pozycja Filioque w dialogu ekumenicznymKałużny, Tadeusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The author offers a comprehensive presentation of the history and results of the most important ecumenical dialogues on Filioque. The topic has been basically developed in two parts. In the first part, the author discusses the achievements of mutual dialogues directly referring to the researched matter. The dialogues meant here are the following: the dialogue between the Orthodox Christians, on the one hand, and Old Catholics, Anglicans, Roman Catholics, Lutherans and Reformed Christians, on the other hand. In the second part, the author pays attention to the results of multilateral dialogue, and, more precisely, to the documents of the World Council of Churches’ Commission on Faith and Order which touch upon these issues. It follows from the present analysis that in the course of the conducted dialogues consensus was achieved concerning the normative and catholic character of the 381 Nicene-Constantinopolitan Symbol. Besides, it was pointed out that the inclusion of Filioque in the Symbol of Faith was not canonical, and it was postulated that liturgy should come back to the original text of the Creed. Some differences of emphasis in understanding Filioque were also noted, including those referring to theological evaluation of this addition. The reflection that was taken up indicates the necessity of continuing the dialogue on Filioque.Pozycja Historia przestrogą przed brakiem wolności religijnej w dziełach wybranych autorów czeskich minionych wiekówBugel, Walerian (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)In his speech at Vatican II the cardinal Beran pronounced a warning against the shortage of religious freedom which had caused – as history warns us – a division of the Czech society and spiritual injury lasting to this day. The article presents a view on the question of tolerance in versions of three important Czech authors of the 15th and the 17th century, i.e. from the times explicitly mentioned in the speech as illustrative examples of intolerance. These authors are John Hus, J.A. Comenius and Petr Chelčický. The first of them stressed on the ethical level and thus refused to tolerate a morally bad action of the holders of secular and ecclesial authorities, even including the use of violence. The second one focused rather on the questions of improvement of the world and of a possible cooperation, so rather he searched, out of the frame of reconciliation of Christian denominations, for reasons for a more positive attitude towards both other Christians and the Jews and Muslims. The last named author, because of his inclination to the radical biblicism, tended to an apocalyptical look at the time contemporary to him, and thus called not only for tolerance towards people non-respecting the divine law who may be beneficial to orthodox-believing Christians, but especially refused violence as incompatible with both Gospel’s demands and the tradition of the early Church. Thanks to his systematical open opposition to use of capital punishment he has become the first Czech theorist of abolitionism. The conclusion of the article brings an attempt to summing up these authors’ thoughts in a broader historical and societal context.Pozycja Idea partykularyzmu eklezjalnego w oparciu o dekret o Kościołach wschodnich katolickichMoskałyk, Jarosław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Comprehensive conciliar doctrine to the subject of the Eastern Churches, including the decree of the Eastern Catholic Churches, constitutes an extremely important contribution to the forming of opened Catholic-Orthodox relations. It is diverging about of former stereotyped demonstrative visions relative to infidel community. As regards dense taking back to the Eastern Churches, both Catholic and orthodox is developing the entire number of norms and principles which are supposed to support the better mutual recognition and of the unabridged acceptance as particularistic community.Pozycja Invocation of Holy Spirit in Anaphora of Saint John Chrysostom and Saint Basil the GreatŁawreszuk, Marek (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Zadaniem niniejszej pracy jest analiza modlitwy epiklezy w anaforach Liturgii św. Jana Chryzostoma i św. Bazylego Wielkiego. Tekst skupia się na wyjaśnieniu znaczenia modlitwy w odniesieniu do procesu historycznego rozwoju tekstów liturgicznych od czasów apostolskich do momentu pojawienia się pierwszych kompletnych schematów nabożeństwa. W tekście omówione zostaną rozbieżności w znaczeniu modlitwy epiklezy w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickim. W efekcie przeprowadzonej analizy przedstawione zostanie znaczenie modlitwy epiklezy i jej miejsce w kanonie eucharystycznym tradycji bizantyjskiej.Pozycja Jankoski Andrzej, Autorytatywne nauczanie kościelne według dokumentów dialogu katolicko-luterańskiego na forum światowym, Lublin: Wydaw. KUL 2013, 161 s., bibliogr., seria: Jeden Pan, Jedna Wiara. Studia i Rozprawy Instytutu Ekumenicznego KUL 21, ISBN 978-83-7702-657-1.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Jedność Kościoła w perspektywie dokumentu „Ku wspólnej wizji Kościoła”Glaeser, Zygfryd (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Kościół i urząd kościelny w dokumentach i opracowaniach Światowej Federacji Luterańskiej, red. Marcin Hintz, Wydawnictwo „Augustana”, Bielsko- Biała 2014.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Kościół jako sakrament zbawienia w świetle uzgodnienia „Ku wspólnej wizji Kościoła”Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Kościół wobec świata w świetle uzgodnienia „Ku wspólnej wizji Kościoła”Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)In the light of the statement The Church: Towards a Common Vision the article concentrates on the specific question of the relation of the Church to the world. The key statements of the document are depicted showing the Church as sign and servant of God’s design for the world (pts. 25–26) and the Church in God’s plan for creation (pts. 58–59). In the first part is explained the biblical notion of “the world”. The second point approaches the historical aspect of the relation “Church – the world”. The third part of the article tries to convince that the contemporary Christian thought perceives the relation of the Church to the world through the category of universal reconciliation in Christ and in the Holy Spirit.Pozycja Ricks Thomas W., Early Arabic Christian Contributions to Trinitarian Theology. The Development of the Doctrine of the Trinity in an Islamic Milieu, Seria wydawnicza: Emerging Scholars, Minneapolis: Fortress Press 2013, ss. 184. ISBN 978-0-8006-9998-7Sadowski, Michał (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Schmoeckel Mathias, Das Recht der Reformation, Tübingen: Mohr Siebeck Verlag 2014, 311 s., ISBN 978-3-16-149581-6.Dzierżon, Ginter (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)Pozycja Społeczno-polityczne zaangażowanie KościołaRabiej, Stanisław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The paper examines the relationship between Church involvement and social engagement in a comparative, cross-cultural perspective. The study reveals that Christian religious tradition and, more important, church attendance play an important role in fostering involvement in civil society in contemporary countries, even after controlling for the effects of other factors generally associated with fostering social activity among members of society. The overarching motivation that encourages Churches to engage in social live comes from the teaching of Jesus and from own tradition. However there are many broad reasons for becoming involved in social activity: to show interest in and respect for other people; to respect ourselves by using our abilities to mutual benefit; to build up a community’s ability to respond to its own needs by drawing on the strengths it already has. Faith and Order Paper The Church: Towards a Common Vision helps to understand the value of this kind of the engagement.Pozycja Status prawny Mariawitów w PolsceKroczek, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The paper presents the legal status of the two Mariavite Churches, the Old Catholic Mariavite Church and the Catholic Mariavite Church, in Polish law. The relations of the Republic of Poland and the Churches in question are regulated by the Polish Constitution (1997), the Act on guarantees of the freedom of conscience and confession (1989) and two acts on the relationship between State and the Mariavite Churches (both 1997). The general conclusion is that although Polish law treats all Churches and other religious organizations equally, in practice, one can observe some differences in the legal situation of the Mariavite Churches.Pozycja Stosunek władz Bawarii do mniejszości muzułmańskichPisarek, Joanna (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)In the first part of the article the author pays a lot of attention to the law regulations concerning the religious freedom of the Muslim minorities living on the territory of Federal Republic of Germany. The author shows the way the German legal system determines the scope of a Muslim religion, which finds the new interpretations enabling it to integrate in the inalienable law orders and that the religious freedom guaranteed in the constitution is not unlimited. Thereby, the legal multiculturalism in this important sphere does not exist. The author also describes the process of creating the „parallel“ system of justice, which causes some problems to the German Themis. In the second part of the article the author focuses on the long-standing „Support and require“ integration policy of the Bavarian government and notices that this policy assumes the extensive help and support, which are the constant aim simplifying the process of integration. The author indicates that this policy has to base on the mutuality principle and the measure of its success is the respect for the christian values and the will to integrate. The author also concentrates on the issues caused by the mosques and their function in the integration process.