Kultura-Media-Teologia, 2025, nr 63
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/39336
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2025, nr 63 wg Temat "badania"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Od estetyki do hiperestetyki – AI action figures jako komunikacyjny akt autoprezentacji cyfrowejAndruszko, Julia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)Artykuł proponuje wstępne rozpoznanie nowego trendu AI action figures na Instagramie jako formy cyfrowej autoprezentacji, wpisanej w logikę platformy i estetykę feedu (feed aesthetics). Wykorzystano eksploracyjną syntezę jakościową: etnografii wizualnej, etnografii cyfrowej, netnografii oraz koncepcji obrazu usieciowionego (networked images). Badane obiekty wizualne traktowane są jako fenomen charakterystyczny dla tekstu kultury i specyficznego zapisu dokumentalnego – cyfrowego autoportretu. Materiałem badawczym jest studium przypadku postu Agaty Koman oraz bieżące obserwacje szczytu trendu (marzec–kwiecień 2025). Analiza pokazuje, że format generowany multimodalnym promptem ułatwia replikację, homogenizuje przekaz i działa jak „techno-mem” napędzany technologią platformy. Z analizy wynika, że mamy do czynienia z przesunięciem od estetyzacji do hiperestetyzacji: wizerunek staje się wyidealizowanym symulakrum zoptymalizowanym pod kątem widoczności, co pogłębia komodyfikację „ja”. Autorka proponuje pojęcie personal feed vernacular jako roboczą ramę opisu indywidualnego „dialektu” wizualno-narracyjnego profilu, osadzonego w platform vernacular Instagrama, oraz wskazuję możliwe tropy teoretyczne dalszych badań.Pozycja Postrzeganie relacji z dziennikarzami przez paraolimpijczyków z Polski i Ukrainy oraz ocena przez nich własnego obrazu medialnego – na podstawie pogłębionych wywiadów indywidualnychSavchenko, Denys (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)Artykuł prezentuje wyniki badań nad relacjami paraolimpijczyków z Polski i Ukrainy z dziennikarzami oraz ich oceną własnego obrazu medialnego. Podstawą analiz było sześć częściowo ustrukturyzowanych wywiadów pogłębionych. Badanie pozwoliło zidentyfikować powtarzalne schematy narracyjne, w których sportowcy z niepełnosprawnością są przedstawiani głównie jako „superbohaterowie” lub „ofiary”, co prowadzi do marginalizacji sportowego wymiaru ich osiągnięć. Respondenci zwracali uwagę na niewielkie i sezonowe zainteresowanie mediów paraolimpijczykami, brak rzetelności dziennikarskiej oraz nadużywanie stereotypowych określeń. Jednocześnie sformułowali rekomendacje dotyczące rzetelniejszego języka i systematycznego podejścia do relacjonowania sportu osób z niepełnosprawnością. Badanie, mimo pilotażowego charakteru, wnosi istotne wnioski do medioznawczych analiz wizerunku paraolimpijczyków i wskazuje na potrzebę dalszych badań w tym obszarze.Pozycja Przewinięci w cyfrowej rzeczywistości. O codziennych praktykach smartfonowych Polaków [Magdalena Hodalska, Łukasz Buksa: Przewinięci. Smartfon w polskiej codzienności. Przeglądanie telefonu w świetle badań empirycznych, Uniwersytet Jagielloński & Wydawnictwo ToC, Kraków 2025, ss. 384. ISBN: 978-83-66492-32-5]Kinal, Jarosław (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)

