Verbum Vitae, 2025, T. 43, nr 3
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37371
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae, 2025, T. 43, nr 3 wg Temat "anthropology"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Nadzieja Boga jako podstawa ludzkiej nadziei w ujęciu Józefa Tischnera i Hansa Ursa von BalthasaraWołowski, Lech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2025)Artykuł podejmuje problematykę antropologiczno-teologicznego rozumienia pojęcia nadziei chrześcijańskiej w kontekście refleksji Józefa Tischnera i Hansa Ursa von Balthasara. To integralne spojrzenie na tę problematykę charakteryzuje się u obu myślicieli tendencją do przekraczania klasycznych antropologicznych ograniczeń nakładanych na pojęcie nadziei w kierunku pełniejszego chrystologicznego i teologicznego jego rozumienia. Z metodologiczno-strukturalnego punktu widzenia przeprowadzone w artykule analizy dotyczą czterech głównych wymiarów zagadnienia nadziei chrześcijańskiej: religijno-historycznego, antropologiczno-chrystologicznego, teologiczno-dramatycznego (teodramatycznego) oraz soteriologiczno-eschatologicznego. Ukazane ujęcie pozwala zrozumieć, dlaczego u Tischnera nadzieja nie ogranicza się do aspektu antropologicznego, lecz rozciąga się również na perspektywę teologiczno-chrystologiczną, a u von Balthasara nie sprowadza się wyłącznie do nadziei ludzkiej, lecz obejmuje także nadzieję Boga. Artykuł kończy się postawieniem i uzasadnieniem dwóch oryginalnych tez autorskich dotyczących rozumienia piekła jako eschatologicznego muzeum grzechu i rozumienia nadziei Boga jako ostatecznej podstawy nadziei człowieka w kontekście postulatu powszechnej nadziei zbawienia.Pozycja Pessimism and Hope in Gregory of Nazianzus’ Theological HeritageHavrylyk, Ihnatia (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2025)The theological virtue of hope has been a subject of profound reflection in the Christian tradition, particularly for its role in spiritual life and the human journey toward God. While Gregory of Nazianzus’ (329–390) contributions to Trinitarian theology and Christology have been extensively studied, his understanding of hope as an integral element of spiritual life has not yet received adequate systematic attention. This article addresses this research gap through a hermeneutical analysis of Gregory’s theological legacy. Although his works do not contain a systematic teaching on hope, the study demonstrates how Gregory’s spiritual experience transforms into a profound theological vision of hope. The article proceeds in three stages: first examining Gregory’s personal experience and its influence on his theological thinking, then analyzing his poetic works that describe existential experiences of pessimism, and finally exploring the theological foundation of his concept of hope through his anthropological teaching. The research reveals that Gregory develops an “anthropology of hope” where human existence, though marked by struggle and suffering, finds its ultimate meaning in the calling to theosis. By examining the dialectical tension between pessimism and divine aspiration in Gregory’s poetry, this study shows how he articulates hope not as mere optimism, but as a dynamic reality grounded in the experience of God’s presence and God’s promises.Pozycja Spirituality and Hope in Old Age: Case Study of the Spiritual AcademyStegu, Tadej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2025)The article examines the meaning of spirituality and hope in old age, with a special focus on the Spiritual Academy, a programme at the Faculty of Theology of the University of Ljubljana. The research question focuses on how and why spirituality becomes an important factor in maintaining hope in old age and what role it plays in the context of a secularised society that often does not provide sufficient support for existential issues related to ageing. The article deals with both theoretical and empirical aspects of spirituality and hope in old age. It initially draws on relevant psychological, sociological and theological sources from established authors. The methodology of the following empirical section is based on the analysis of anonymous questionnaires completed by participants at the end of each year to investigate whether the programme meets the spiritual needs of older adults. For this purpose, a case study method with an evaluation questionnaire (with elements of a Likert scale and open questions) was used. The results show that the programme effectively addresses the need for spiritual and personal growth and provides a space for sharing experiences and reflection. Although the survey indicates a high level of participant satisfaction with the Spiritual Academy programme, it also points to areas for improvement, both in terms of organisation and content. The analysis revealed a strong interest among participants in topics related to spirituality and hope, confirming the importance of such non-formal educational programmes for older people.

