Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2006, T. 26
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18024
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2006, T. 26 wg Temat "anthropology"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Eschatologiczny wymiar współczesnej antropologii teologicznejKucza, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)In his earthly life a man goes through the process of his personality development and his cooperation with God’s grace form the basis of this development. The problem of a man does not exist only within the present time. It is necessary to extend beyond earthly life and history in order to understand and acknowledge greatness and destiny of a man. There is a clear correlation between his life on earth today and his destiny. In the constant quest for everything that is ultimate or final to a man, anthropology is in some way linked with eschatology.Pozycja Kurt Hübner, Glaube und Denken. Dimensionen der Wirklichkeit, Tübingen: Mohr Siebeck 2004, ss. 625, ISBN 3-16-148429-0Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Weizsäckers Projekt der geschichtlichen AnthropologieDrożdż, Michał (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Dorobek naukowy Carla Friedricha von Weizsäckera obejmuje bardzo szeroki wachlarz dziedzin i zagadnień, począwszy od badań nad podstawami współczesnej fizyki, filozoficznych analiz z pogranicza filozofii nauki, esejów fenomenologicznych, prac z zakresu historii filozofii, przenikniętych platońskim idealizmem, poprzez prace dotyczące problemów religii, teologii, aż do jego aktywnego udziału w polityce i zaangażowania w przezwyciężenie palących problemów współczesności, takich jak: pokój, etyka odpowiedzialności, wolność i odpowiedzialność badań naukowych. Podstawowym pojęciem, pojawiającym się w jego toku myślenia, jest pojęcie czasu. Odgrywa ono w jego analizach rzeczywistości zasadniczą rolę, szczególnie zaś wykorzystywane jest w próbie odnalezienia dróg do poznania i odtworzenia jedności przyrody, w próbie rozumienia Jedności fizyki” i jej rekonstrukcji w duchu neokantowskim oraz w próbie szukania i analiz warunków możliwości nauki. Weizsäcker traktuje pojęcia „faktyczność” i „możliwość”, w których się niejako manifestuje struktura czasu jako pojęcia fundamentalne, nieredukowalne aktualnie do żadnych innych pojęć. Wyjaśnienie, bliższa definicja i określenie tych pojęć dokonuje się w praktycznym kontekście i przy pomocy kryteriów pragmatycznych. Pojęcia czasu – według niego – nie można tylko ograniczać do obiektywnego świata doświadczeń fizyki, ale czas wchodzi także w subiektywny obszar ludzkiej zdolności poznawczej, wpływając na kształt ludzkich działań. Weizsäcker uznaje taką strukturę czasu, która normalnie jest ujmowana jako subiektywna świadomość czasu, als objektive Eigenschaft des physischen Naturgeschehens. W naszym artykule staramy się przedstawić szkicowo projekt antropologii opartej na jego koncepcji czasu. Nasze analizy mają na celu pokazać, jak Weizsäcker próbuje przenieść i zastosować rozumienie struktur czasowych i czasowej orientacji, ukierunkowania w czasie, które należą według niego do podstawowych warunków ludzkiego działania, do obszaru antropologii. Zasadniczą myślą, wokół której koncentruje się koncepcja historycznej antropologii Weizsäckera, jest wpływ rozumienia struktury czasu na życie i działania człowieka, na charakter jego naukowych poszukiwań i badań.Pozycja Zredukowany człowiek. Kilka krytycznych uwag na temat antropologicznych założenia pluralistycznej teologii religiiMycek, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Źródła i specyfika XVI-wiecznych dyskusji teologicznych w „kwestii Indii”Miotk, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)The subject of the treatise refers to theological debates on the so-called “Indian question”, which arose due to Columbus’ discovery travels and the Spanish conquest of the “New World” The author gives a brief description of the attempts to justify the conquest within the mission patronage based on “Alexandrian donation”, as well as some problems connected with setting anthropological, legal and theological status of the Indian population. The justification of the Spanish invasions, which was contained in Requerimiento (1513), gave the Spanish authorities the right to use force towards the Indians who offered resistance. The “Salamanca School” played an important role in reflecting upon the Indian rights and defending their freedom; some theologians and Dominican missionaries, like Antonio Montesiono, Pedro da Cordoba, Bartolome de Las Casas, Francesco de Vitoria, Domingo and Pedro de Soto, were closely connected with that School. The situation of the Indians was, however, predominantly affected by the views of John Mair, Juan Sepulveda and some other theologians, who refused to acknowledge the Indians as full-right-humans, considering them to be slaves, according to Aristotle’s concept of “barbarians” and the so-called “sins against nature”, allegedly committed by the Indians. A renewal of scholastic theology, which took place mainly in Salamanca, made it possible to work out new theological arguments in defense of rationalism, freedom and property with regard to the Indians. It was due to drawing a distinction between the natural and supernatural order. The scholastic thinkers emphasized the autonomy of natural order, which cannot be disturbed by either sin or grace; grace can merely lead to its improvement. Consequently, all people are equal since they can tell the difference between the good and the evil thanks to the natural light of the mind. Thanks to such people as Bartolome de Las Casas and Francesco de Vitoria an ethical aspect of colonizing the Indians found expression. Chiapas Las Casas, later to become bishop, fervently unmasked injustice done to the Indians, and his famous dispute with the royal theologian Juan Sepulveda in Valladolid (1550) provided an opportunity to question all reasons for America’s conquest and reject Aristotle’s philosophical concepts as arguments to legitimize unjust enslavement of the Indians.