Kultura-Media-Teologia, 2017, nr 31
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36306
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2017, nr 31 wg Temat "analiza dzieła filmowego"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja A Crypto-Theological Vision of the World in the “Ga-ga: Glory to the Heroes” by Piotr Szulkin in the Light of Visual TheologyWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)The article contains a theological movie analysis of the work of Piotr Szulkin, the “Ga-ga: Glory to the Heroes”. Its aim is to extract a cryptotheological vision of the world contained in this movie, by compiling it with Christian theology, understood as the defined concept of the world. An important point of reference will by the postsecular thought, which sees the hidden choice of theological nature in even the most secularized way of thinking. At the outset, an understanding of the terms of “theology” and “cryptotheology” will be presented. Then, there will be an analysis of time and spaces in the movie. An application to analyze the movie concept of the performance of G. Debord will be a crucial aspect of the undertaken considerations. In the conclusion, there will be an analysis of the concept of sacrifice, which is fundamental to the subject, included in the movie and referenced in the concept of R. Girard.Pozycja Film jako medium (nie)obecności Boga. Ukryta teologia w „Niemiłości” Andrieja ZwiagincewaJaszewska, Dagmara (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Artykuł jest analizą filmu Andrieja Zwiagincewa (Niemiłość, 2017) w kontekście dotychczasowej twórczości reżysera, jego specyficznej filozofii i teologii. „Niemiłość” to klasyczny dramat psychologiczny, w którym można odnaleźć niewiele symboli religijnych – do tego słabych, „zmąconych”. Artykuł mimo to próbuje potraktować je jako miejsca teologiczne, ewokujące obecność, a często nowoczesną nieobecność Boga – a także Boży ogląd rzeczywistości, który umożliwia odróżnienie dobra i zła. Do miejsc tych należą: teologiczny tytuł dzieła, niektóre techniki filmowe czy wreszcie figury Chrystusa, jednak w ich apokryficznej, osłabionej wersji. Tropy te umożliwiają odczytanie przedstawionej w filmie (w sposób beznamiętny i niewartościujący) estetycznej, atrakcyjnej rzeczywistości wielkomiejskiego życia, w kategoriach piekła nowoczesności i grzechów nowoczesności. Taka analiza wzbogaca psychologiczne odczytanie dzieła; zarazem testuje narzędzia teologii wizualnej w odniesieniu do filmu – wydawałoby się – niereligijnego, wobec do znaków, którym niekiedy daleko do ortodoksji.