Colloquia Theologica Ottoniana, 2013, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/296
Przeglądaj
Przeglądaj Colloquia Theologica Ottoniana, 2013, nr 1 wg Temat "Benedykt XVI"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Homo naturae lupus est? Problem relacji człowieka i natury w ujęciu historycznym i współczesnymBujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013)Celem artykułu jest ukazanie różnych odpowiedzi udzielanych na pytanie o przyczyny i drogi wyjścia z kryzysu ekologicznego. W wielu środowiskach panuje dziś przekonanie, że to człowiek jest największym niebezpieczeństwem dla środowiska naturalnego (homo naturae lupus est), dlatego jeśli świat i ludzkość mają przetrwać, należy ograniczyć do niezbędnego minimum liczbę ludzi na świecie. Inaczej widzi drogi wyjścia z kryzysu ekologicznego Stolica Apostolska. Jan Paweł II w encyklice Centesimus annus z 1991 roku omówił „ekologię ludzką”, zgodnie z którą na pierwszym miejscu należy postawić człowieka, który jest panem stworzenia, ale nie w sposób absolutny, ponieważ swoją władzę otrzymał od Boga, przed którym zda sprawę ze swoich czynów.Pozycja Kaznodziejstwo posoborowe: przed czy po odnowie?Draguła, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013)Konstytucja o liturgii Soboru Watykańskiego II przywróciła homilii należną rolę w liturgii Mszy św., czyniąc z niej jej integralną częścią. Była to realizacja postulatu odnowy kerygmatycznej w teologii i przepowiadaniu. Homilia wykracza poza jej wyjaśniającą i pouczającą rolę, która dominowała w przepowiadaniu przedsoborowym. Wypowiedzi homiletów pokazują, że upowszechnianie homilii w Kościele w Polsce nie dokonywało się łatwo, a kaznodzieje chętnie powracali do przepowiadania tematycznego skupionego na prawdach wiary i moralności. Wypowiedzi współczesnych słuchaczy potwierdzają diagnozę homiletów. Do tej diagnozy dołącza się także wezwanie papieża Franciszka o bardziej kerygmatyczny kształt homilii.