Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 24
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36085
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 24 wg Temat "autorytet"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Konieczność dziejowa kryzysu autorytetów i (związanej z nim) kultury niedojrzałościMazurek, Mateusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Artykuł nawiązuje między innymi do problematyki myślenia w kategoriach „konieczności dziejowej”, które polega na uznaniu pewnych procesów za nieuniknione. Nieuchronność zjawisk jest często podnoszona jako argument przeciwko jakimkolwiek próbom przeciwdziałania im. Następnie autor wymieni kilka przykładów tego rodzaju myślenia głównie na gruncie pedagogiki. Szerzej opisane będą dwa powiązane ze sobą procesy traktowane często jako swego rodzaju konieczność dziejowa – powodowany różnymi czynnikami kryzys autorytetów oraz kult młodości powodujący, że w naszym społeczeństwie punktem odniesienia, wzorem do naśladowania oraz autorytetem w wielu dziedzinach stają się ludzie młodzi i niedojrzali. Opis związków pomiędzy tymi zjawiskami kończy wskazanie na ich wspólny skutek – pogardę, marginalizację i różnorakie wykluczenia ludzi w podeszłym wieku.Pozycja Rola autorytetu i dialogu w sporcieCzechowski, Jan (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2016)Artykuł stanowi prezentację wyników badań przeprowadzonych metodą sondażu diagnostycznego, gdzie postawiono nauczycielom wychowania fizycznego, sportowcom, pracownikom naukowo-dydaktycznym uczelni sportowych, trenerom i szkoleniowcom oraz studentom kierunków sportowych i wychowania fizycznego następujące pytania: Jaka jest Twoim zdaniem rola autorytetu w środowisku sportowym? oraz Jakie rozmowy najczęściej obecne są w środowiskach sportowych? Szczególnie interesować nas tu będą rozmowy, jakie obserwuje się w świecie sportowym, a które mają istotny wpływ wychowawczy i kulturotwórczy. Odpowiednio zinterpretowane wypowiedzi osób badanych pozwalają spojrzeć na sport w perspektywie autorytetu, dialogu i wartości ważnych dla rozwoju każdego człowieka. Na każde z pytań odpowiedziało 180 osób, a zatem zgromadzonych wypowiedzi z interesującego nas zakresu zostało zanalizowanych w niniejszym tekście 360. Sport przedstawiony został w artykule jako rzeczywistość społeczna, w której relacje interpersonalne dokonują się dzięki słowu. Opiera się on na takich formach kontaktu osób, jak dialog, rozmowa oraz oddziaływanie autorytetu. Wiele wartości natury pedagogicznej, tj. wychowawczej, możliwe są do przekazania i realizowania jedynie w oparciu o przekaz słowny czy przykład, który zawsze skutecznie pociąga ku działaniu.

