Liturgia Sacra
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25016
Przeglądaj
Przeglądaj Liturgia Sacra wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 1291
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 300 lat Gorzkich ŻaliSienkiewicz, Jerzy (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja 300 lat plenerowego sanktuarium i pasyjnej pobożności ludowej na Górze Świętej AnnyOlsiński, Tymoteusz Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja 40 lat Instytutu Szkolenia Organistów przy Papieskim Wydziale Teologicznym w WarszawieFilaber, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja 50 lat soborowej Konstytucji o Świętej Liturgii. Powstanie – recepcja – dokonania. Międzynarodowa Konferencja Naukowa w Instytucie Liturgii, Muzyki i Sztuki Sakralnej w Opolu (Opole, 4 grudnia 2013 r.)Potoczny, Mateusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2013)Pozycja 50 prawykonanie Jasnogórskiej Muzyki Dawnej (Jasna Góra, 9 września 2010 r.)Gładysz, Jan M. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja 52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny. Budapeszt 2020Dziuba, Andrzej F. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022)Pozycja Abstrakcjonizm, awangarda, mistycyzm i transcendencja. XI Międzynarodowa Konferencja o architekturze i sztuce sakralnej z cyklu „Kościoły naszych czasów” (Kielce, 18 czerwca 2012 r.)Nadrowski, Henryk (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Adoramus Te 1(1998), nr 1-4Pośpiech, Remigiusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Adoramus Te 2 (1999), nr 1-4Pośpiech, Remigiusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2000)Pozycja Adwent w liturgiach Kościołów syryjskich ze szczególnym uwzględnieniem tradycji zachodnio-syryjskiejPotoczny, Mateusz Rafał (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022)We wszystkich tradycjach liturgicznych świata chrześcijańskiego Boże Narodzenie poprzedzone jest okresem przygotowania. Z teologicznego punktu widzenia ten okres, Adwent, posiada podwójny wymiar: eschatologiczny oraz nawiązujący do tajemnicy Wcielenia Jezusa Chrystusa. W tradycjach Kościołów syryjskich kolejne niedziele przygotowania do Bożego Narodzenia koncentrują się na przekazanych w Ewangeliach tzw. „zwiastowaniach” (syr.: subārā). Niniejszy artykuł stanowi próbę zarysu idei teologicznych obecnych w euchologii adwentowej Kościołów syryjskich.Pozycja Aktualność odnowy muzyki liturgicznej przedstawionej w motu proprio św. Piusa X, papieżaTyrała, Robert (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Akustyka wnętrz sakralnych a wrażenie przestrzenności pomieszczeńRosiński, Adam (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The acoustics of sacred rooms is a substantial factor, which is often belittled by architects. Architectonic designing of sanctuary building ought to be based on consultation pertained to acoustics of each sacred building. The author of the following publication, perceiving many acoustic discrepancies concerning sacred interiors, sets himself an aim: to present general acoustic problems relative to the crucial acoustic parameter – spatial impression. The following parameter resultant from the improper architectonic project poses a serious acoustic problem. It causes disturbance in the comprehension of priests words and anomalies concerning resounding of liturgical music. The topic of this article connects knowledge of specialized disciplines, which thorough understanding expands versatility and skill of architects, acousticians and clerics, not to mention the better results in improvement of sacred interior’s acoustics.Pozycja Alegoryczna wymowa proklamacji Ewangelii podczas Mszy świętej według Rationale divinorvm officiorum Wilhelma Duranda na tle liturgicznych zwyczajów epoki średniowieczaPałęcki, Waldemar (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2017)W liturgii w dobie średniowiecza istotną rolę odegrała alegoryczna interpretacja poszczególnych tekstów i gestów liturgii, zwłaszcza Mszy św. Polegała ona na ukazywaniu moralizującym, typologicznym, rememoratywnym, eschatycznym i anagogicznym wszystkich obrzędów liturgicznych. Do najważniejszych przedstawicieli alegorycznej interpretacji należeli: Alkuin, jego uczeń – Amalariusz z Metzu, Raban Maur, Walfrid Strabo i Pseudo-German z Paryża. Poglądy te były umieszczane w traktatach określanych jako Expositiones Missae, Rationale divinorum officiorum lub Liber de divinis officiis. Ta forma spotkała się jednak w średniowieczu również ze słowami krytyki, a przeciwnikami byli diakon Florus z Lyonu i Paschazy Radbert. Chociaż alegoryczna interpretacja w dobie scholastyki przeżywała kryzys, to jednak stała się ona najpopularniejszą formą wykładni liturgii, a przykładem jest Rationale divinorum officiorum Wilhelma Duranda (zm. 1296 r.), biskupa Mende. W opracowaniu ukazano więc sposób interpretowania przez niego proklamacji Ewangelii w czasie Mszy św. na tle towarzyszących tej części Eucharystii obrzędów, które były już jemu znane, a kształtowały się głównie od IX do XII w. W aspekcie alegorycznym Durand zwrócił uwagę na wszystkie celebracje i obrzędy, które towarzyszyły proklamacji Ewangelii: procesję z księgą Ewangelii, zwyczaje związane z głoszeniem Ewangelii, postawę wiernych i gesty. Godnym podkreślenia jest, że Durand uzasadniając zwyczaje głoszenia Ewangelii, jak samo miejsce proklamacji, procesję, towarzyszące modlitwy i gesty, sięgał do wielu tekstów biblijnych. Niekiedy jednak odnosi się wrażenie, że autor dość swobodnie stosuje je przy uzasadnianiu swoich poglądów. Durand wszelkie zachowania diakona i posługujących uzasadnia nie tylko biblijnie, ale również teologicznie. Podsumowując należy więc wskazać, że prezentacja zabytków historycznych dotyczących liturgii nie ma na celu tylko ukazywanie martwych pomników przeszłości, ale pomaga ona w lepszym zrumienieniu obecnej liturgii rzymskiej.Pozycja Ambony typu lubiąskiego i lubiąsko-głogowskiego w sztuce barokowej Śląska oraz Wielkopolski. Geneza, ewolucja i migracja formKolbiarz, Artur (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2020)The pulpit of the church of the Cistercian abbey in Lubiąż, designed by Matthias Steinl, was a landmark work for the development of modern pulpits in Silesia. Its popularity has resulted in several repetitions, where the scale of the similarities and differences in terms of the original division of replication allows us to enter the monument into two sets. The first relates to works paraphrasing the forms of the Lubiąż pulpit exclusively, made at the turn of the 17th and 18th centuries and covers the central and south-eastern part of Lower Silesia, as well as the south-west part of Upper Silesia. A significant role in its popularization was played by the patronage of the Silesian aristocracy (both secular and ecclesiastical), support of monasteries, as well as the artistic center in Wrocław. The second group includes monuments combining Lubiąż concepts with ideas contained in the pulpit of the collegiate church in Głogów. Built during the second quarter of the 18th century, the range covered mainly the Silesian-Greater Poland borderland. In this case, Głogów probably played the main role as a pattern propagating center.Pozycja Analiza formularza mszalnego święceń biskupichKwiatkowski, Dariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2008)Pozycja Anamnetyczny charakter świąt starotestamentalnychMatwiejuk, Kazimierz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2002)Pozycja Anamnetyczny wymiar liturgii Triduum Paschalnego w tekstach Mszału rzymskiegoKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2021)This article presents the anametic dimension of the liturgy of the paschal mystery of Christ, which takes place during the Holy Triduum. In order to achieve the main goal, the author was using the method of liturgical hermeneutics and the critical-practical method. The most important source of the study are the prayer formulas contained in the Roman Missal. Referring to the liturgical texts contained in the Roman Missal, this article presents the liturgical hic, nunc and hodie of the paschal mysteries. The liturgical anamnesis unites all the celebrations of the Paschal Triduum. In this case, we can speak of one celebration, which is spread over time. The Triduum Sacrum is a kind of triptych, that is to say, three different paintings. To see and understand the meaning of this triptych, each painting should be viewed together with the other two. The Liturgy of the Easter Triduum presents the Last Supper, where Christ instituted the sacraments of the priesthood and the Eucharist. Then the passion and death on the cross, resting in the tomb, and finally, the resurrection of Christ. This article shows that the Passover of Jesus, that is, His passage from death to life, is not only a pious recall of the facts of salvation history, but their actual sacramental presentation. Therefore, everyone can always immerse themselves in the mystery of Christ’s paschal mystery and enjoy its saving fruits.Pozycja Aniołowie w życiu ludzi. Międzyuczelniane sympozjum liturgiczne (Opole, 14 maja 2008 r., Katowice 15 maja 2008 r.)(Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2008)Pozycja Annales Lublinenses pro Musica Sacra 1 (2010); 2 (2011)Pośpiech, Remigiusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Annales Lublinenses Pro Musica Sacra 7 (2016)Wiśniewski, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2017)