Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11368
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 5 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Acedia ‒ demon degradujący istnienie osobowePaszkowska, Teresa (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Acedia is a particularly dangerous spiritual phenomenon. According to the author, this “daemon of the south” degrades man’s ability to live a truly personal lite. Usually, acedia is presented as a threat connected with spiritual fatigue which is in further stages of life devoted to God. The author suggests that such spiritual fatigue (burning out) touches also novices and seminarians because they bring from the world two many negative expériences. Evagriush of Pont found a definite place from acedia in the catalogue of main vices. This ancient master of thè desert is convinced that this acedic state may be diagnosed on the basis of definite Symptoms and be treated by respective means.Pozycja Asceza chrześcijańska ‒ rys historycznyFronczek, Aleksandra (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Biblijne źródła duchowości mężczyznyRybicki, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Budzenie wyobraźni czystości w dobie postmodernizmuWejman, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Duchowość paulińskaMisiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Kapłan wobec Eucharystii ‒ wielkiej tajemnicy naszej wiarySeremak, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)When the priest adopts a proper attitude towards the Eucharist, he can meet and be united with the giver of all good, peace and the source of true joy, reach perfection which is given to man by God. In order to remind priests of the need to make this attitude perfect, the author showed first the essence of the Eucharist, then the role which it plays in the spiritual life of the priest. Eventually, he pointed out – on the basis of John Paul II’s teaching – that it is necessary to satisfy an extremely important condition to fruitfully live through the Eucharistie mystery. This condition is to shape the attitude towards Eucharistie Jesus in the school of Mary and the saints.Pozycja Ks. Henryk Wejman. W biblijnej szkole miłosierdzia. Kraków: Wydawnictwo Misericordia 2004 ss. 168 + 7.Pałubska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Ks. Jerzy Misiurek. Jasnogórskie zamyślenia. Lublin: Wyd. Polihymnia 2004 ss. 101.Pałubska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Magia (studium krytyczne)Nowak, Antoni J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Mężczyzna i kobieta ‒ obrazem i podobieństwem Boga w nauczaniu Jana Pawła IIDeneka, Agnieszka (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Potrzeby psychiczne u alumnów franciszkańskichSoiński, Borys Jacek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)In this article the author analyses the formation of psychological perspective and briefly presents the theories of psychological needs. He refers to the theory of needs of H.A. Murray and the theory of the Christian vocation of L.M. Rulla SJ called also “Theory of the consistency self-transcendence Theoceiitric of love” He presents the results of own empirical studies of the psychological needs of Franciscan seminarists and their awareness of the change. In order to explore the psychological needs the author uses The Adjective Check list of H.B. Gough and A.B Heilbrun. His study includes 108 brothers form the Orders of Friars Minor from Poland (51 brothers after the novitiate, and 57 brothers after the solemn profession). The research indicates that the brothers after the novitiate have stronger feeling of change of the needs during the initial formation, in comparison to those who have been after the solemn profession, and who have feelings that their needs are more stable. Also the ACL test of H.B. Gough and A.B. Heilbrun called “The average linkage within groups method” is used to analyse the concentration of the scale of needs. The research does not show any important differences between two groups of brothers, but there are some differences between the brothers, and other polish students. Both groups have aspirations for achievements as well as socials aspirations, but brothers have stronger and higher objectives for submission, when the students have higher aspirations for development and rivalry. The hypothesis is created, that the vocational life in the Order of Friars Minor is chosen by particular young people whose personality is disposed to be a minor and humble as person.Pozycja Prace doktorskie, licencjackie i magisterskie obronione w Instytucie Teologii Duchowości KUL w roku 2004Popławski, Jarosław M.; Zarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja San Paolo nella vita e nell’opera del beato Giacomo Alberione (1884-1971)Burski, Krzysztof (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Bł. Jakub Alberione (1884-1971) był włoskim księdzem, który w 1914 roku dał początek nowej rodzinie zakonnej, określanej jako Rodzina Świętego Pawła. W jej skład wchodzi dziesięć różnych instytutów życia konsekrowanego, które łączy nie tylko osoba wspólnego ojca założyciela, ale przede wszystkim osoba świętego Pawła. Postać Apostoła zainspirowała ks. Alberione sposobem przylgnięcia do Chrystusa i wynikającą z tego nieprzeciętną działalnością ewangelizacyjną. Głęboka, mistyczna relacja św. Pawła do Boskiego Mistrza sprawiła, że mógł on „utożsamić się” z Chrystusem, co znalazło swój wyraz chociażby w niektórych wyrażeniach jego listów: „Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus” (Ga 2, 20), „Dla mnie bowiem żyć – to Chrystus” (Flp 1, 21). Niniejszy artykuł poświęcony jest zagadnieniu roli, jaką św. Paweł odegrał w życiu bł. Jakuba. W swej świadomości bycia niegodnym narzędziem w rękach Boga, ks. Alberione potrzebował mocnego patrona dla swojego dzieła. Odkrył w Apostole Pawle doskonałego ucznia Chrystusa, który zintegrował w sobie głębokie życie duchowe i intensywną działalność apostolską. Dlatego zaproponował go jako prawdziwego założyciela i ojca nowej rodziny zakonnej.Pozycja Sprawozdanie z działalności Instytutu Teologii Duchowości KUL w roku akademickim 2003/2004Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Święta Siostra Faustyna doktorem Kościoła?Tokarska, Anna Nicola (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Sympozjum „Polska i Litwa ‒ duchowe dziedzictwo w Europie”Borkowski, Krzysztof; Brozio, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Teologia w służbie duchowości seminaryjnejSłomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Teresa Paszkowska. Misterium konsekracji osób w perspektywie duchowości Soboru Watykańskiego II. Lublin: Wydawnictwo KUL 2005 ss. 423.Nowak, Antoni J. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Zadania stawiane współcześnie przez Kościół świeckim konsekrowanymWalkiewicz, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)