Tarnowskie Studia Teologiczne, 2010, T. 29, cz. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/16064
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 2010, T. 29, cz. 2 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Działalność pierwszego nuncjusza Stolicy Apostolskiej arcybiskupa Józefa Kowalczyka w III Rzeczypospolitej 1989-2010Kowalczyk, Józef (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Działalność związku „Caritas” diecezji tarnowskiej w latach 1937-1939Rojowski, Leszek (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Forum for Dialogue Between Religion and Culture „Modern Person and Modern School” (Lovran [Croatia], 26-27 March 2010)Prijatelj, Erika (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja International Conference „Religious Education and Catechesis in Europe with a Special Emphasis on Poland, England and Slovenia” (Faculty of Theology, University of Ljubljana [Slovenia], 25 March 2010)Prijatelj, Erika (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja IV Międzynarodowa Konferencja Katechetyczna „Współczesna katecheza i edukacja religijna w wybranych krajach Europy” (Tarnów, 25 maja 2010 r.)Stala, Józef (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja J. Escrivá Ivars, El proceso contencioso declarativo de nulidad de matrimonio canónico, (Proces sporny o stwierdzenie nieważności małżeństwa kanonicznego) Pamplona: Eunsa 2009, ss. 207.Kantor, Robert (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Józef Stala, Katecheza rodzinna w nauczaniu Kościoła od Soboru Watykańskiego II, Tarnów: Polihymnia 2009, ss. 291.Siewiora, Jacek (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Kapłan we wspólnocie wierzących. Różne aspekty formacji i posługi kapłańskiej, red. A. Kokoszka, J. Siewiora, Tarnów: Biblos 2010, ss. 285.Stala, Józef (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Ks. Józef Młyński, Człowiek wobec pomocy... Zarys pracy socjalnej, Tarnów: Biblos 2009, ss. 248 (recenzja wydawnicza).Bąk, Tadeusz (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Międzynarodowa konferencja naukowa prawa kanonicznego „Organizacja i funkcjonowanie administracji w Kościele” (Toruń, 7-8 września 2010 r.)Kantor, Robert (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Mirosław Sitarz, Kompetencje organów kolegialnych w Kościele partykularnym w sprawowaniu władzy wykonawczej według Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2008, ss. 302.Kantor, Robert (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Nowosądecki modlitewnik „Złoty Ołtarz”. Treść i znaczenie pastoralneSzczych, Jan (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Published in Nowy Sącz in the 19-th century, the book of prayer entitled Złoty Ołtarz (The Golden Altar) is a valuable monument of the Polish catholic devotion. Externally, it is just a modest booklet described by its author M. Stasicki as a collection of worship and religious songs arranged for the use of the faithful. The prayer book contains prayers and devoted practices which could be used by the faithful, both in the private devoutness and the public forms of cult. The prayers and worships gathered in Złoty Ołtarz reflect the spirit of the Christian piety in that epoch. Among collected there forms of devotion we can find the morning and evening prayers, the vespers, private orations of the Holy Mass, special worships for the days of the week and the liturgical periods of the year, prayers in honor of the Holy Virgin Mary and the Saints, prayers for those who passed away and the different religious songs. In addition, in order to join the piety of the religiousness with faith and liturgical life of the Church, this book of prayer contains the liturgical calendar and provides the basic information from the catechism. For many years, the Book of Prayers from Nowy Sącz not only nourished a private devoutness of the faithful, but also created their special sensibility for the spiritual depth of liturgy of the Church. Feting a spiritual life of Christians, this publication shaped in their hearts and minds a conscience of the proximity of God the Saviour.Pozycja Przeszkoda pokrewieństwa w rozwoju prawno-historycznymZaborowski, Marek (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)The foregoing article presents the evolution of the rules of law concerning the impediment of blood kinship. On the basis of the analysis one can observe that the Church in ancient times followed the rules of Mosaic and Roman Law. The first traces of marriage impediments, included the impediment of blood kinship, can be found in Synod of Rome in 721. It was a particular law, however, not a common one. In the course of the next centuries a great evolution of the blood kinship impediment has taken place. It can be characterized by two basic elements. The first one is the tendency of the Church to broaden the impediment in general. The second one is a variety of laws regulating the impediment depending on a territory. On the basis of the foregoing elaboration one can see that the number of impediments were limited or eliminated only when the Canon Law of Benedict XV was completed.Pozycja S.H. Zaręba, W kierunku jakiej religijności? Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży, Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych 2008, ss. 525.Młyński, Józef (Tarnowskie Studia Teologiczne, 2010, T. 29, cz. 2, s. 152-156., 2010)Pozycja Sakrament chrztu jako zobowiązanie do świętościSzmulewicz, Henryk (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Similarly to the teaching of John Paul II, the present-day Holy Father Benedict XVI in his utterances on the subject of the sacrament of baptism often presents this sacrament as a source of commitment to strive for sanctity. At the same time he does it on numerous occasions in the Marian context. Pointing to the Immaculately Conceived, he underscores that she was the first one to received this gift which we all received through baptism. For this reason, one should call upon her help in order to live in the grace of holiness. For despite false beliefs, holiness is not a luxury, is not a privilege of the few, is not an unachievable goal for an ordinary man. In reality, it is a common destiny of all people, particularly those already baptised. This motive of a universal nature of the commitment to sanctity returns in the analyses conducted in this present study. Striving for sanctity which stems from the sacrament of baptism contains a call to heroic love. The Holy Spirit gives the gift of courage for effective fight against evil and sin to live in a truly Christian way. The baptised receive the Holy Spirit in order to be a participant in the continuation of Christ’s mission of Messiah in the Church, to be able to lead a life of a God’s child, to give testimony to the truth up to martyrdom. This strengthening of the Holy Spirit is needed by the baptised increasingly more, the more personal evil (Satan) and structures of evil (results of man’s decisions), also in today’s world, utilise the method of persecution of the Christian faith. All who through baptism become disciples of Christ should receive, with great hope, Jesus’ words, „But the one who endures to the end will be saved" (Mt 10:22).Pozycja Synody Biskupów papieża Jana Pawła IIRozkrut, Tomasz (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)Pozycja Zagadnienia międzywyznaniowe w realizacji misji uświęcającej Kościoła, red. J. Krukowski, M. Sitarz, K. Dziub, Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL 2010, ss. 219.Kantor, Robert (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie UPJPII w Krakowie, 2010)