Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 37
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36595
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 37 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Buty i metaforyka obuwnicza w reklamie wizualnejPawłowska-Jądrzyk, Brygida (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Buty reklamuje się na bardzo wiele sposobów, a jedyne ograniczenie w tym zakresie stanowi kreatywność i odwaga twórcy komunikatu. Liczne reklamy obuwia ukierunkowane są na odbiorców o podejściu pragmatycznym i przypisują mu jakości związane z walorami użytkowania (takie jak wygoda, trwałość, profity zdrowotne), inne stawiają na estetykę (piękno butów, atrakcyjność ich właścicieli), a jeszcze inne na „cechy naddane”, czyli takie, które zostały skojarzone z przedmiotem reklamy w sposób z gruntu arbitralny czy wręcz fantazyjny. Zasadniczo buty wpisują się w niezwyczajny świat współczesnej reklamy na dwa sposoby: ich przedstawienia reprezentują propagowane towary (w reklamach firm czy sklepów obuwniczych) lub służą promowaniu produktów innego rodzaju, tzn. stanowią komponent przekształceń semantycznych, które mają potęgować siłę perswazyjną przekazu. Co można „sprzedawać butami”? Jak się okazuje – niemal wszystko: od opon samochodowych, przez usługi restauracyjne, po perfumy. Współczesna kultura, nie tylko zresztą popularna, często upatruje w butach estetycznego czy erotycznego fetyszu, co czyni je niezwykle atrakcyjnymi dla reklamodawców. Metaforyka obuwnicza pozwala wydatnie zwiększać siłę perswazyjną różnorodnych komunikatów reklamowych za sprawą wielości i charakteru konotacji, jakie wiążą się z butami. Nieczęsto się zdarza, żeby przedmioty ze swej istoty użytkowe tak wieloaspektowo wpisywały się w sieć wyobrażeń zbiorowych, a przy tym pozostawały obiektami percepcji estetycznej. Autorka szkicu dowodzi, że właśnie połączenie tych walorów predestynuje buty (a ściślej – motywy obuwnicze, czyli ich przedstawienia) do pełnienia funkcji szczególnie poręcznego i skutecznego elementu reklamowej gry z odbiorcą.Pozycja Hermeneutyka teologiczna a metoda ikonograficzno-ikonologiczna w badaniach nad obrazami o treściach religijnychLekka, Dorota (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Autorka w przedstawionym artykule omawia różnice między dwiema metodami: hermeneutyką teologiczną a metodą ikonograficzno-ikonologiczną Erwina Panofsky’ego w interpretacji obrazów o treściach religijnych. Po wyjaśnieniu hermeneutyki teologicznej oraz poszczególnych etapów metody Panofsky’ego zostają omówione różnice między tymi dwiema metodami. W ujęciu zaproponowanym przez autorkę obie te metody, różniące się zasadniczo, mogą stanowić uzupełniające się podejścia badawcze.Pozycja Jego wysokość But – rzecz o kulturowym znaczeniu (część II)Wrześniak, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Studium jest, po pierwsze, próbą klasyfikacji kulturowych znaczeń nadawanych obuwiu, po drugie, ma na celu wykazanie tzw. długiego trwania owych znaczeń uzupełnianych o dodatkowe treści wynikające z historycznych i kulturowych uwarunkowań. Tekst został podzielony na dwie części. Pierwsza stanowi wstępną prezentację przedmiotu badań jako obiektu o muzealnej wartości, w tym kolekcjonerstwa obiektów archeologicznych i historycznych oraz współczesnego zbieractwa przedmiotów klasyfikowanych jako znaczące ze względu na cenę, projektanta lub znanego właściciela (celebrytę). W tej części zostanie też omówione historyczne znaczenie butów, jako drogiego wyrobu rzemieślniczego, określającego status społeczny właściciela, a także pierwsze symboliczne treści wywodzone z tekstu Pisma Świętego, przypisywane obuwiu w sztuce dawnej (but – symbol obecności Boga). Część druga obejmuje omówienie różnych kulturowych zapożyczeń butów lub ich wizerunku we współczesnych sztukach wizualnych z analizą ich symboliki w odniesieniu do historycznie i kulturowo przyjętych znaczeń na przestrzeni dziejów. Wybrane artefakty (dzieła sztuki: obrazy, rzeźby, instalacje i artystyczne reklamy) zostały pogrupowane pod względem dominującego symbolicznego znaczenia zastosowanego w nich obuwia, to jest: but jako obraz śmierci i vanitas, but jako przedmiot pożądania (fetysz i symbol seksu). Podsumowanie tekstu obejmuje interpretację sensu symbolicznego wybranych zdjęć reklamowych autorstwa Petera Lippmanna, która unaocznia długie trwanie znaczeń nadawanych przedmiotom, jak i fakt, iż nie jest możliwe – proponowane przez niektórych – podejście wybiórcze do owych znaczeń.Pozycja Kreowanie wizerunku mężczyzny w dziennikach prasowych „Super Express” i „Fakt” w latach 2015–2017 w kontekście odpowiedzialności społecznej mediówMaliszewski, Jan (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Niniejszy artykuł dotyczy zagadnienia kreowania wizerunku mężczyzny w dziennikach prasowych. Opiera się on na badaniu okładek zawierających obrazy mężczyzny, publikowanych przez gazety „Super Express” i „Fakt” w latach 2015–2017. Obydwa dzienniki prasowe zostały scharakteryzowane w kontekście typologii mediów. W pracy omówiono pojęcie wizerunku medialnego, a następnie przedstawiono wnioski z badań empirycznych.Pozycja Kryzys obyczajowy na uczelni wyższej w świetle przekazów medialnychŁosiewicz, Małgorzata; Czechowska-Derkacz, Beata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)W artykule podjęto temat sposobów prezentacji kryzysu obyczajowego na uczelni przez media w kontekście wizerunku nauczyciela akademickiego i jego wpływu na wizerunek uczelni i środowiska akademickiego. Kryzys dotyczy wypowiedzi godzących w dobre imię studentów, a analizie został poddany przypadek seksistowskiej wypowiedzi wykładowcy Uniwersytetu Śląskiego.Pozycja O różnych formach zniewolenia w dramacie „Bunia” i „Gris de ausencia” Roberto (Tito) CossyKlejewska, Karolina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2019)Głównym celem artykułu jest analiza dwóch dramatów „Gris de ausencia” i „Bunia” Roberto (Tito) Cossy w ujęciu kategorii zniewolenia. Autorka podejmuje próbę odczytania rożnych sensów i znaczeń zniewolenia w tych utworach, analizuje poszczególne przypadki zniewolenia, które stają się tym samym refleksją o uzależnieniach, widmach przeszłości, barierach w komunikacji interpersonalnej, daremnych wysiłkach w walce z zagładą, a także uwikłaniach historyczno-politycznych. Dramaty Cossy opisują też różne zniewolone formy relacji, np. relacje rodzinne czy zależność jednostki od władzy. W każdym z nich zniewolenie realizuje się na swój własny sposób.

