Communio, 2011, R. 31, nr 4 (176)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18576
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2011, R. 31, nr 4 (176) wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Credo EcclesiamScola, Angelo (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Czym jest „nowy feminizm” Jana Pawła II? Red. J. Kupczak OP, M. Zboralska. Wydawnictwo Naukowe Papieskiego Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie. Kraków 2010, ss. 141.Dziuba, Andrzej F. (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Eklezjalny wymiar życia konsekrowanegoParzyszek, Czesław (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Eklezjologia komunii na soborze watykańskim IICastellucci, Erio (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Ks. Andrzej Nowicki, Symbolika serca. Studium teologiczno-fundamentalne, Katowice 2011, ss. 328Góralczyk, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Pozycja Ks. Józef Stala, W kierunku integralnej edukacji religijnej w rodzinie (Próba refleksji nad nauczaniem Jana Pawła II w kontekście polskich uwarunkowań). Polihymnia. Tarnów 2010, ss. 429.Dziuba, Andrzej F. (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja La visione della Chiesa in san Giovanni della CroceSicari, Antonio Maria (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Matka Boża a Misterium PaschalneBartosik, Grzegorz M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Maryja, której życie i misja były i są ściśle związane z życiem i misją Jej Syna, była z Nim szczególnie blisko w czasie kulminacyjnego momentu Jego ziemskiego życia, czyli w czasie wydarzeń paschalnych. Patrząc na Jej łączność z tymi wydarzeniami możemy dostrzec kilka aspektów Jej obecności w tym misterium. Po pierwsze Maryja jako Pierwsza i w sposób najpełniejszy korzysta z owoców Chrystusowej Męki i Zmartwychwstania. Owoce Paschalnej Tajemnicy Chrystusa wydają w niej najwspanialszy owoc w postaci Jej Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia. Po drugie Maryja oddaje całą siebie na służbę tajemnicy Odkupienia. Towarzysząc Chrystusowi, poprzez swoją miłość i cierpienie staje się Służebnicą Tajemnicy Paschalnej. Po trzecie, z woli umierającego Zbawiciela Maryja staje się duchową Matką Jego umiłowanych uczniów, a więc jednym z najważniejszych Darów paschalnych Chrystusa. Z kolei niezachwiana wiara Maryi w Wielką Sobotę jest wzorem do naśladowania przez wszystkie pokolenia chrześcijan. Ona daje wzór wytrwałości i nienaruszonej wiary w ostateczne zwycięstwo Mesjasza. Ta Jej niezachwiana wiara zostaje nagrodzona w poranek Zmartwychwstania, a Ona staje się dla nas wzorem wytrwałości i znakiem nadziei na ostateczne spotkanie ze Zmartwychwstałym. Wreszcie, oczekując wraz z pierwszą gminą chrześcijańską na Paschalny dar Ducha Świętego, błaga także o ten Dar dla siebie, aby ogarnięta Jego mocą mogła uczestniczyć w Jego misji macierzyńskiej w stosunku do chrześcijan i tak wypełnić jak najlepiej misję zleconą Jej przez umierającego Zbawiciela z wysokości krzyża.Pozycja Misja Kościoła w świecieŚmigiel, Wiesław (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Zadaniem Kościoła jest doprowadzenie człowieka do zbawienia oraz przemiana i uświęcenie świata. Współcześnie misja Kościoła w świecie jest uwarunkowana sekularyzacją, która rozumiana jako zasada okazała się procesem pozytywnym, który doprowadził do uznania autonomii rzeczywistości ziemskich. Konsekwencją tego było ustalenie właściwych relacji między Kościołem i światem, które polegają na współpracy dla dobra człowieka. Misja Kościoła w świecie nie może być dziełem przypadku, ale jest oparta na pewnych zasadach, do których należą: uznanie, że pierwszym celem Kościoła jest działalność religijna; poszanowanie właściwie pojętej autonomii świata; zastosowanie metody dialogu; nakierowanie na człowieka, a także przyjęcie zasady dobra wspólnego i solidarności. Respektując te zasady Kościół stara się wprowadzać pozytywne zmiany we wszystkie przestrzenie życia oraz uświęcać świat. W tym dziele szczególną rolę spełniają wierni świeccy, którzy przez swoje oryginalne powołanie są zanurzeni w świat i mogą go przemieniać od wewnątrz.Pozycja Misterium Kościoła w teologii Josepha RatzingeraGalvão, Henrique de Noronha (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Ofiara Chrystusa ofiarą Kościoła w świetle mszalnych modlitw nad daramiDyr, Alfred (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Świeccy a wiara KościołaFiałkowski, Marek (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)In the mission of the Church, lay people have an irreplaceable and nontransferable role. Filling the world with the spirit of the Gospel, they make the Church present and active in those places where, without their assistance, it would be impossible for the Good News to reach. It demands of lay Catholics courage in order to establish themselves in new places, finding adequate resources and methods of proclaiming the Gospel. Today, bearing witness to their faith by lay Catholics is indispensable since in many comers of the world the faith encounters countless difficulties and is often challenged or neglected. This witness, both in word and action, requires solid preparation of lay Catholics which trains them to fulfill their role. Spiritual and intellectual formation occupies a special place in this preparation.Pozycja „Taka jest nasza wiara”Kowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)The article, entitled Such is our faith, refers directly to the words contained in the Ritual of the sacrament of baptism. In the first place we are concentrating on faith as the fruit of an undeserved gift of God and cooperation of man. This thesis finds support from the Church Fathers, especially from St. Augustine, who teaches that even the beginning of salvation is the act of grace: „Faith, which makes us Christians, is a gift of God”, even though it requires our cooperation. The cooperation of a person with God’s gift o f faith is presented in the paragraph entitled, The righteous one lives by faith. These words have been borrowed from St. Paul, for whom – as well as for the whole Bible – the word „righteous” is a synonym of the word „holy”, meaning good in a heroic degree. It indicates that faith is, on the side of God, a call to perfect love, which fully is the Triune God (cf. Benedict XVI, Encyclical Deus caritas est). The next paragraph shows the testimony of our faith in the postmodern environment, deprived of solid knowledge of God and man. The crowning of the argument is the demonstration of the saving dimension of our faith.Pozycja Wizja Kościoła w rozumieniu ojca Piotra Teilharda de ChardinKulisz, Józef (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Christianity is a live reality in the history – a powerful spiritual current in the maturity process of the humanity. Trough the century believes and proclaims one event: God in the Jesus Christ conveyed victoriously man trough the death. Resurrected Jesus is a ferment of the eternity, which slowly changes the finished reality. The Church as a community of believers, community that was born in the special experience of the Apostles, is still a place of everyday experience of the power of the Resurrected for the people of all the times. It is a germ of the unity and hope of salvation for all humankind. In the context of the unification of the people with God and among them, Fr. Teilhard de Chardin shows the mystery of the Church in the maturity process of the human community. To define the Church and to describe her unifying mystery, French Jesuit, is not using the biblical definitions, but these from a natural sciences – l’axe and phylum, which means “an axle of the development” and “a living bundle of life”, in this case a new community called to the existence by Jesus Christ. This community is vivified by the conscience of the victory of Resurrected, and by the conscience of the vocation of the humanity to the unity with God as well. It is even more; she is conscience, that she is a place, where God reveals himself completely as a Father of all the people. Only in the Roman Catholic Church we have, according to Teilhard de Chardin, “a spearhead of the progress of evolution”, which cuts through the dusks of uncertainty, showing the final sense of the universal history. Only the Roman Church guarantees us the joy from the possessing of the plenitude of Christ, where the world finds the sense of its existence and continuous being.Pozycja Współczesny ateizmGóralczyk, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Ateizm jest złem i gdy stwierdzamy, że może oddać nam pewne usługi, nie znaczy to wcale, że jest on złem potrzebnym, opatrznościowym. Nie jest wykluczone, że mogliśmy zapobiec jego powstaniu i rozwojowi. Obecnie jednak istnieje, stał się niezaprzeczalnym składnikiem naszej historii, wydarzeniem, z którym musimy się liczyć i za które w pewnej mierze ponosimy odpowiedzialność. Analizując go powinniśmy pamiętać, że jest on wezwaniem do udoskonalenia naszej wiary, do podjęcia na nowo wysiłku w celu oznajmienia światu prawdziwego Boga.