Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2007, T. 27
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18074
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2007, T. 27 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 35
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Bóg przez pryzmat miłości i miłość przez pryzmat Boga”. Literacki wizerunek babci Luizy jako zwornika śląskich wartościPardubicka, Gabriela (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)The essay focuses on Luiza Mitko’s literary portrait, created by her grandson, Jerzy Szymik – priest, poet, theologian – dogmatist and traveller. Author centres on a sacrifice of Luiza’s life – a young wife and mother. Owing to the memories, photographs and fragments of family notes and documents, the poet created the woman’s portrait who had deserved to be named saint. The essay entitled With a lilac twig to sky is the most important text about the unusual female. The poems Passage. Year 1932 and My Grandmother, analyzed and interpreted in the present article, are perfect, poetical complements to that literary portrait. Grandmother Luiza, who had respected for human life in its origin, created iconic mother’s model which could be compare with saint Gianna Beretta Molla. Szymik avoids words which bring pathos and hyperbolical idealization. In his opinion the form of text should be as plain and modest as the heroine. Generally texts present the view upon the mission of Szymik’s grandmother. She was unquestionably a good influence on him – to form the personality of the priest and poet: ‘Owing to that sacrifice and stubbornness with heavenly roots – I am’ (ZODŹ, p. 23). Those characteristics of Luiza Mitko made of the Silesian woman a sign from God and a guard who protected the highest ideals.Pozycja Bolesław Klaus, Józef Stala (red.), W poszukiwaniu kształtu katechezy. Księga pamiątkowa ku czci księdza profesora Edwarda Lazarowicza, Tarnów: „Biblos”, 2000, ss. 229, ISBN 83-87952-27-3Stala, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Christoph Schönborn, Ziel oder Zufall? Schöpfung und Evolution aus der Sichteines vernünftigen Glaubens, Freiburg-Basel-Wien: Verlag Herder 2007, 189, [3] s., ISBN 978-3-451-29389-4.Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Dagmara Adamska, Fundacje dewocyjne rycerstwa księstwa świdnicko-jaworskiego w średniowieczu, (seria: Badania z Dziejów Społecznych i Gospodarczych, pod red. Marka Górnego, t. 64), Wydawnictwo Historyczne, Poznań-Wrocław 2005, ss. 412, 10 fot. kolor., ISSN 0067-2793, ISBN 83-7393-006-X.Czechowicz, Bogusław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Das deuteronomistische Geschichtswerk und sein KerygmatMatysiak, Bogdan W. (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Deuteronomistyczne dzieło historyczne (Deuteronomio History) jest wielkim kompleksem ksiąg w Starym Testamencie, który powstał w wyniku działania teologicznej szkoły zapoczątkowanej reformą religijną króla Jozjasza (622 r. przed Chr.). Księgi te w specyficzny sposób ukazują relację Izrael – JHWH. Jest to schemat posłuszeństwo – nieposłuszeństwo wobec prawa Bożego, od którego zależy nie tylko religijna postawa narodu wybranego, lecz także jego polityczne istnienie. Odpowiednio zaś ze strony Boga w stronę narodu kierowane jest błogosławieństwo lub szeroko rozumiana kara odczuwana najczęściej w aspekcie politycznego ucisku. Na czoło zaś wysuwają się trzy teologiczne postulaty, których realizacja powinna zapewnić spokojne trwanie Izraela. Tak więc oddawanie czci tylko jednemu Bogu JHWH gwarantuje zamieszkanie w jednym kraju z zachowaniem jedności narodu.Pozycja Deo fidens fronte serena. Losy katolickiego rodu von IngenheimPalica, Magdalena (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Count Gustav Adolf von Ingenheim was the son of king Frederic William II. Raised at the Prussian royal court, he has received a thorough education and was prepared for state duties since his early years. His interests, however, were oriented more towards art and art collecting. He was also a patron and maecenas for numerous German artists working in Rome. Pro-catholic attitude of count von Ingenheim were revealed during his first trip to Italy. Being a half brother of next Prussian king, Frederic William III, known for his contempt for Catholics, he was forced to abandon his intention to convert to Catholicism and return to Prussia. He was also made to swear to the king he would never abandon the protestant faith in the future. That oath was breached several years later when, following the example of his half sister, Duchess von Anhalt-Köthen, Gustav von Ingenheim converted to Catholicism in order to marry his half niece Eugenie Thierry von der Marek. The conversion angered the king, who banished the family von Ingenheim from his court, changing the fates of the family forever. After Gustav Adolf died in 1855, his family moved to Silesia, where several other catholic noble families of Prussia lived already. They bought and rebuilt a palace in Rysiowice, in which paintings from the Ingenheim collection were exhibited. The architectural details of the palace, as well as the contents of the collection, always reminded the catholic ways of the family. The same could be said about a huge library (over 32 000 volumes), which included numerous books on theology, hagiographies, prayer books and historical works on the catholic church.Pozycja Die erzieherischen Umfelder und ihre Rolle im Rahmen der ErziehungsaufgabenStala, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Działalność duszpasterska i katechetyczna dotycząca dzieci i młodzieży jest w zasadzie przedłużeniem i uzupełnieniem tego, co młodemu pokoleniu winna przekazać rodzina. Ponieważ jednak rodzina, jako społeczność dynamiczna, ulega przemianom, które mogą okazać się niebezpieczne dla rozwoju w wierze przyszłych pokoleń, stąd nieodzowną jest troska Kościoła o porozumienie się z rodziną, ale i szkołą, kontakt i współpracę w dziedzinie formacji religijnej młodego pokolenia. Dlatego jest rzeczą ważną, aby te środowiska współdziałały ze sobą w formowaniu chrześcijańskiej postawy. Ta współpraca dokonuje się na zasadzie krążenia wartości, co oznacza, że istnieje pewna ciągłość przeżycia religijnego. Współcześnie jednak – zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach – dostrzega się duży rozdźwięk w oddziaływaniu tych środowisk, co w konsekwencji prowadzi do pewnej dezorientacji i dwulicowości wśród katechizowanych. Dlatego też Kościół, świadomy swej odpowiedzialności za katechezę, powinien ułatwiać współpracę oraz dbać o zbieżność i ciągłość zasadniczego kierunku oddziaływania wychowawczego. Bez tej współpracy trudno mówić o skuteczności katechetycznego oddziaływania Kościoła. Dlatego w niniejszym artykule podjęto zagadnienie zadań wychowawczych, jakie stoją przed środowiskami wychowawczymi. Najpierw zostały wskazane zadania wychowawcze stojące przed Kościołem, a następnie wzajemne relacje i współpraca zachodzące pomiędzy trzema podstawowymi środowiskami wychowawczymi: rodziną, szkołą i Kościołem w ich wspólnym podejmowaniu zadań wychowawczych.Pozycja Die gegenwärtigen Herausforderungen der neuen EvangelisationCelary, Ireneusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Europa i świat, ukształtowane przez wydarzenia ostatniego stulecia, postawiły chrześcijaństwo i Kościół wobec radykalnego wyzwania, otwierając równocześnie nowe i twórcze możliwości w głoszeniu i składaniu świadectwa o Ewangelii przed całym światem. Papież Jan Paweł II wezwał wszystkich chrześcijan do zaangażowania się na rzecz pokoju i sprawiedliwości, praw człowieka i chrześcijańskiej solidarności pomiędzy narodami. Wspólna odpowiedzialność za Europę i świat byłaby jednak niepełna, gdyby nie objąć je odnową religijną, którą Jan Paweł II nazwie później nową ewangelizacją. Chcąc pozytywnie odpowiedzieć na możliwości, które daje Kościołowi nowa ewangelizacja, wydaje się, że musi on wpierw znaleźć odpowiedzi na wyzwania, wobec których dziś staje. W artykule niniejszym zwrócona została uwaga czytelnika na następujące sprawy, które uniemożliwiają w sposób skuteczny prowadzenie tego dzieła: brak jedności w samym Kościele, postępująca erozja wiary, potrzeba nawrócenia ochrzczonych, niebezpieczeństwo potężnych prądów antyewangelizacyjnych oraz brak dialogu Kościoła ze współczesnym światem. Otwierająca się zatem przed Kościołem nowa epoka historyczna, nowe tysiąclecie, domaga się nowych wysiłków ewangelizacyjnych wobec potrzeb, jakie stwarza dzisiejszy świat. Nowa ewangelizacja nie jest jednak programem tzw. „restauracji” Europy i świata czasów minionych, lecz pomocą w odkrywaniu chrześcijańskich korzeni i odnowieniem cywilizacji głębszej, bardziej chrześcijańskiej, a zatem także i bardziej ludzkiej. Głoszenie tych prawd wymaga zatem od Kościoła posługiwania się takim językiem i argumentami oraz takimi formami przekazu, które uwzględniać będą sytuację oraz możliwości percepcyjne słuchaczy, żyjących w danym miejscu i czasie.Pozycja Duch Święty a życie moralne chrześcijaninaSzafulski, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Filozoficzno-teologiczna geneza transcendentalnego wymiaru opcji fundamentalnejTorończak, Edward (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Hans-Gert Pöttering w OpoluRabiej, Stanisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Herbert Vorgrimler, Karl Rahner. Gotteserfahrung in Leben und Denken, Darmstadt 2004, 284 ss., ISBN 3-89678-489-7.Cichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Ignacy Kosmana, Żyć życiem twoim Panie. Przesłanie duchowe misji parafialnych, Niepokalanów 2007, ss. 144.Kowalski, Rafał (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Jan Al Saheb, David Pindur (wyd.), Vizitační protokoły vratislavské diecéze z roku 1697. Frýdecké arcikněžství Edice (Řada: Prameny k dějinám Slezska 7), Opava 2006, ss. 40, ISBN 80-86224-58-9Czechowicz, Bogusław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Jerzy Brusiło, Lekarz wobec kresu życia ludzkiego w nauczaniu Kościoła i w dokumentach świeckich, Kraków: Wydawnictwo naukowe PAT, 2004, ss. 377, ISBN 83-89017-92-XStala, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Josef Gröger, Kościoły, klasztory i kaplice miasta i dawnej twierdzy Koźle, tł. Grzegorz Jureczko, Görlitz-Góra św. Anny OS, Senfkorn Verlag Alfred Theisen, 2004, ss. 156, ISBN 39-35-33015-4.Szymański, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Józefa M. Bocheńskiego koncepcja filozoficznej nauki o BoguWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Metoda narracyjna w egzegezie biblijnej. Geneza ‒ teoria ‒ aplikacjaŻywica, Zdzisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Niemieccy prekursorzy personalistycznych ujęć małżeństwa pierwszej połowy XX wiekuGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Pozycja Nieposłuszny franciszkanin. Spory między władzą kościelną i państwową podczas chrystianizacji FilipinSkrabania, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)