Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, 2025, R. 22, nr 22
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36426
Przeglądaj
Przeglądaj Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, 2025, R. 22, nr 22 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bp prof. dr hab. Kazimierz Romaniuk (21 VIII 1927 – 25 II 2025)Chrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Dynamika nowego exodusu w Księgach Ezdrasza i NehemiaszaPikor, Wojciech (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Przedmiotem artykułu jest temat nowego exodusu w Ezdraszu i Nehemiaszu w perspektywie narracyjnej. Po ukazaniu stanu badań w tym zakresie, autor analizuje miejsce motywu nowego exodusu w fabule obu ksiąg, by zweryfikować, w jakim stopniu stanowi on model narracyjny w nich wykorzystany oraz w jakim stopniu służy on zbudowaniu określonej tożsamości narracyjnej powygnaniowej wspólnoty Izraela.Pozycja Geneza sanktuariów z Góry Efraima i Lajisz/Dan w optyce najstarszych biblijnych źródeł i ich (post) deuteronomistycznej i (post)kapłańskiej relekturze (Sdz 17,1–18,31)Dziadosz, Dariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Opis historii sanktuarium Mikajehu i najwcześniejszych dziejów powstałego na jego kultycznym wzorcu pokoleniowego ośrodka religijnego w Lajisz/Dan tworzy obecne strukturalne ramy pierwszego epilogu Księgi Sędziów (17,1-5; 18,14-26.27-31), który definiuje też pochodzenie, status i rolę lewickiego kapłaństwa w schyłkowej fazie teokracji w Izraelu (17,7-13; 18,3-6.17-20.24.27.30). Te stricte religijno-kultyczne teksty kolejni redaktorzy księgi złączyli z tradycjami o społeczno-militarnej aktywności Danitów, oferując niepowtarzalną w całej Biblii Hebrajskiej folklorystyczną rekonstrukcję genezy i pierwotnej aktywności prywatnego miejsca kultu w Górze Efraima oraz lokalnego religijnego ośrodka w Lajisz/Dan, który z czasem, obok Betel i Samarii, będzie stanowił trwały punkt odniesienia dla życia religijnego hebrajskich pokoleń zamieszkujących północne tereny Królestwa Izraela.Pozycja Joz 14,6–15: świadectwo powygnaniowej inkluzywnej koncepcji IzraelaSzamocki, Grzegorz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Tekst Joz 14,6–15, traktujący o Kalebie, który prosi Jozuego o ziemię przyobiecaną mu przez Mojżesza i w konsekwencji otrzymuje Hebron, stanowi trudność egzegetyczną ze względu na miejsce w kontekście i treść. Celem prezentowanego studium jest próba przybliżenia historii jego formowania się oraz odczytania przekazanego w nim przesłania. Analiza formy aktualnego hebrajskiego tekstu Joz 14,6–15, jego słownictwa, motywów oraz relacji międzytekstowych, pozwala na konkluzję, że jest on rezultatem pokapłańskiego i podeuteronomistycznego opracowania Księgi Jozuego w późnym okresie perskim. Zasadnicza część, którą można łączyć z redakcją Heksateuchu, została rozszerzona o późniejsze dopowiedzenia i objaśnienia, zwłaszcza te, które wynikały z oddzielenia Księgi Jozuego od Pięcioksięgu. W tekście Joz 14,6–15 można widzieć odzwierciedlenie obecności w powygnaniowej społeczności Izraela tendencji inkluzywistycznej, promowanej w konfrontacji z silnym stanowiskiem zwolenników izraelskiego ekskluzywizmu.Pozycja Krytyka redakcyjna wybranych aspektów cyklu Eliasza (1 Krl 16, 28 – 2 Krl 2, 25) – odniesienie do onomastycznych propozycji Edwarda Lipińskiego († 12 kwietnia 2024)Karnawalski, Michał (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Ks. dr Hubert Ordon SDS (14 I 1939 – 13 III 2025)Chrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Ks. prof. dr hab. Michał Czajkowski (3 X 1934 – 15 II 2025)Chrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Najnowsze kierunki badań nad Księgą JudytyChrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Protokół z XX Walnego Zebrania Stowarzyszenia Biblistów Polskich. Bydgoszcz, 16 września 2024 r.(Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)