Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, 2025, R. 22, nr 22
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36426
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Joz 14,6–15: świadectwo powygnaniowej inkluzywnej koncepcji IzraelaSzamocki, Grzegorz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Tekst Joz 14,6–15, traktujący o Kalebie, który prosi Jozuego o ziemię przyobiecaną mu przez Mojżesza i w konsekwencji otrzymuje Hebron, stanowi trudność egzegetyczną ze względu na miejsce w kontekście i treść. Celem prezentowanego studium jest próba przybliżenia historii jego formowania się oraz odczytania przekazanego w nim przesłania. Analiza formy aktualnego hebrajskiego tekstu Joz 14,6–15, jego słownictwa, motywów oraz relacji międzytekstowych, pozwala na konkluzję, że jest on rezultatem pokapłańskiego i podeuteronomistycznego opracowania Księgi Jozuego w późnym okresie perskim. Zasadnicza część, którą można łączyć z redakcją Heksateuchu, została rozszerzona o późniejsze dopowiedzenia i objaśnienia, zwłaszcza te, które wynikały z oddzielenia Księgi Jozuego od Pięcioksięgu. W tekście Joz 14,6–15 można widzieć odzwierciedlenie obecności w powygnaniowej społeczności Izraela tendencji inkluzywistycznej, promowanej w konfrontacji z silnym stanowiskiem zwolenników izraelskiego ekskluzywizmu.Pozycja Protokół z XX Walnego Zebrania Stowarzyszenia Biblistów Polskich. Bydgoszcz, 16 września 2024 r.(Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Dynamika nowego exodusu w Księgach Ezdrasza i NehemiaszaPikor, Wojciech (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Przedmiotem artykułu jest temat nowego exodusu w Ezdraszu i Nehemiaszu w perspektywie narracyjnej. Po ukazaniu stanu badań w tym zakresie, autor analizuje miejsce motywu nowego exodusu w fabule obu ksiąg, by zweryfikować, w jakim stopniu stanowi on model narracyjny w nich wykorzystany oraz w jakim stopniu służy on zbudowaniu określonej tożsamości narracyjnej powygnaniowej wspólnoty Izraela.Pozycja Krytyka redakcyjna wybranych aspektów cyklu Eliasza (1 Krl 16, 28 – 2 Krl 2, 25) – odniesienie do onomastycznych propozycji Edwarda Lipińskiego († 12 kwietnia 2024)Karnawalski, Michał (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Geneza sanktuariów z Góry Efraima i Lajisz/Dan w optyce najstarszych biblijnych źródeł i ich (post) deuteronomistycznej i (post)kapłańskiej relekturze (Sdz 17,1–18,31)Dziadosz, Dariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Opis historii sanktuarium Mikajehu i najwcześniejszych dziejów powstałego na jego kultycznym wzorcu pokoleniowego ośrodka religijnego w Lajisz/Dan tworzy obecne strukturalne ramy pierwszego epilogu Księgi Sędziów (17,1-5; 18,14-26.27-31), który definiuje też pochodzenie, status i rolę lewickiego kapłaństwa w schyłkowej fazie teokracji w Izraelu (17,7-13; 18,3-6.17-20.24.27.30). Te stricte religijno-kultyczne teksty kolejni redaktorzy księgi złączyli z tradycjami o społeczno-militarnej aktywności Danitów, oferując niepowtarzalną w całej Biblii Hebrajskiej folklorystyczną rekonstrukcję genezy i pierwotnej aktywności prywatnego miejsca kultu w Górze Efraima oraz lokalnego religijnego ośrodka w Lajisz/Dan, który z czasem, obok Betel i Samarii, będzie stanowił trwały punkt odniesienia dla życia religijnego hebrajskich pokoleń zamieszkujących północne tereny Królestwa Izraela.Pozycja Najnowsze kierunki badań nad Księgą JudytyChrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Ks. prof. dr hab. Michał Czajkowski (3 X 1934 – 15 II 2025)Chrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Ks. dr Hubert Ordon SDS (14 I 1939 – 13 III 2025)Chrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)Pozycja Bp prof. dr hab. Kazimierz Romaniuk (21 VIII 1927 – 25 II 2025)Chrostowski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2025)