Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 1998, T. 31
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/31797
Przeglądaj
Przeglądaj Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 1998, T. 31 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 42
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Apokalipsa Piotra (Nag Hammadi Codex VII,3, P. 70,13-84,14). Wstęp, przekład z koptyjskiego, komentarzMyszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Bibliografia profesorów i wykładowców wyższego śląskiego seminarium duchownego w Katowicach za rok 1997(Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Chrześcijańska nauka społeczna elementem kształtującym systemy gospodarczeWycisło, Janusz (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Czas i wiecznośćOgrodnik, Bogdan (Księgarnia Św. Jacka, 1998)1. The subject of this article is problem of connection between time and eternity. The solvation of this problem depends on a kind of ontology, on basis of which this problem is formulated. The most suitable ontology for this purpose is – in my opinion – Ingarden’s ontology of real objects. However this ontology must be in a few aspects modified and developed. 2. The first part of this article presents thesis which belong to mentioned ontology. Those thesis will be used in second part of this article, which is devote to connection between time and eternity. The third part contains brief discussion of selected philosophical and theological concepts similar to the proposal presented in previous parts. Thesis: 3. Eternity understood as eternal „now” is the principle of unity of worldprocess. In this sense eternity is transcendent respect to the world. 4. Every „now” of a real object participates in eternity. So eternity penetrate the world and in this manner eternity is immanent in the world.Pozycja Człowiek dzisiejszy między heroizmem a bestialstwem. Rozważania kryminologa na kanwie myśli ks. Konstantego MichalskiegoTyszkiewicz, Leon (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Człowiek ocalony w systemie posttotalitarnymBortkiewicz, Paweł (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Daniel Olszewski, Polska kultura religijna na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1996, ss. 311.Myszor, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Pozycja Ewolucja poglądów teologicznych na ewolucjęHałaczek, Bernard (Księgarnia Św. Jacka, 1998)The theory of evolution was first introduced in particular circumstances, i.e. when theology was biology-oriented and biology was philosophy-oriented. Leading biologists, especially Ernst Haeckel, regarded it as ultimate confirmation of materialistic monism. Therefore theologiests were strongly oppos for being an atheistic doctrine. They recognized scriptural description of the creation of Adam as a document of mankind’s origins, supporting at the same time the biological theory of permanence and invariability of species. This led them to erroneus thesis of anthynomy of evolution and creation. Biology - Theology conflict became less serious due to farreaching methodological reflection of these two branches of science on the subject and limits of their cognition. In cours of time biology did not attemt to find full explanation of the origins of all essential human features any more, whilst theology did not try to develop more precise description the „haw” of human origins. Anti-evolutionism in theology was terminated by Humani Generis encyclic by Pius XII in 1950. This encyclic accepts the evolutional interpretation of human origins but it does not accept polygenic one. The Pope justifies the interdiction to propagate polygenism by theological thruth of the original sin which is a hereditary inclination of all people’s (veros homines) to be evil. The are no such concepts as „evil” or „thruth” in natural sciences whereas they are constantly used in theology for description of origins of the First Man. Therefore two separate and quite independent approaches to anthropogenesis can be distinguished: the biological approach and the theological one. Current attitude of Magisterium Ecclesiae towards the theory of evolution was manifested by John Paul’s II message to Pontifical Academy of Science on 28th October 1996. The message makes it quite explicit that „the present state of knowledge enables to recognize the theory of evolution as something more than just only hypothesis”.Pozycja Funkcje pojęcia wielkości w badaniach temporalności matematykiDadaczyński, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Gnostycyzm – przegląd publikacjiMyszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Idea perfekcjoryzmu i jej kontekst historycznyGłombik, Czesław (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Janusz Mariański, „Struktury grzechu” w ocenie społecznego nauczania Kościoła, Płock 1998. ss. 168.Smyczek, August Leon (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Jezus – EwangelizatorPisarek, Stanisław (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Józefińskie założenia wychowania seminaryjnego w zaborze austriackim do połowy XIX w.Krętosz, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Kaplica ekumeniczna w filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Powrót do tradycjiBudniak, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Kierunki rozwoju rodziny w kazaniach biskupa Herberta BednorzaKołek, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Koncepcja matematyki G. Cantora a idea logicyzmuDadaczyński, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja Kryteria wiarygodności całościowych wizji historiiCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »