Studia Gdańskie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25571
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Gdańskie wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 108
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Adresaci Ewangelii: funkcja retoryczna 1 Kor 2,6-3,4 w 1 Kor 1-4Rafiński, Grzegorz (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1992)Pozycja Andrej Kodjak, A Structural Analysis of the Sermon on the Mount, Mouton de Gruyter. Berlin. New York. Amsterdam 1986, ss. 234.Kowalczyk, Andrzej (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1993)Pozycja Ateizm w ujęciu Gabriela MarcelaJankowski, Jan (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1993)Pozycja „Bądźmy współpracownikami prawdy”Gocłowski, Tadeusz (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1986)Pozycja Biskup Edward O’Rourke wobec społeczności polskiej w b. Wolnym Mieście GdańskuMyczka, Eugeniusz (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1993)Pozycja Biskupie Seminarium Duchowne w Gdańsku-OliwieBomba, Władysław (Kuria Biskupia w Gdańsku-Oliwie, 1976)Pozycja Cel i wyjaśnianie celowościowe ewolucjiKloskowski, Kazimierz (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1993)The essential context of this article is the claim that only a man may ascribe goals to things or persons. N. Beckner thinks that goals “belong to” persons since intentions are ascribed to them; but not all the goals are intentions, for example a goal of rat's life is getting some food, although it is not directed by an intention. A. C. Purton stresses the useful goal (a given thing achieves a certain goal if it is used to realization of this goal) and the goal of the intention. Representants of the synthetic theory of evolution speak differently on the problem of the directiveness of the evolutionary process. F. J. Ayala thinks that the process of evolution is not purposeful in the sense of being directed to “production” of DNA with a specific genetic cod. I mean the goal understood in the sense of the necessity of existence of the directed activity of the DNA improving the reproductive fitness of a population. R. A. Fisher identifies the goal of evolution with the initial state of the evolutionary processes. On the other hand E. Mayr considers the natural selection not to be goal-directed. As a consequence we can understand the purposefulness of evolution in the sense of the realization by an organism the population or the species of what has been encoded in their closer or furtherpast. Although this realization can be observed only post factum for example when the adaptation appears, we can say that the state of adaptation of a population to the conditions of an environment has been achieved. The goal directed explanation (teleonomic) by itself is such a type of explanation in which a state of system (here: an observed fragment of evolution) in the time t2 is explained by referring to the past state of this system in the time t1. So it is not here the case that the given state of a system is explained through a goal which this system is going to achieve. The explanation of the purposefulness of evolution is the procedure accordingly to which one attempts to explain the realization of the program of evolution. I realize that the presented generalizations require logical and methodological analyzies for example by referring them to the explanatory model of C. G. Hempla and P. Oppenheim's invented with the thought of the phisical science. It would be worth to undertake an attempt to construct the model to explain evolution in general including the character of the mechanisms and the evolutionary factors. The lack of such general model hinders the analysis of a goal and purposeful explanation of evolution.Pozycja Chrystianizacja Pomorza (X–XIII stulecie)Labuda, Gerard (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1993)Pozycja Dr Henryk Bless, Rektor Instytutu Psychiatrycznego „Voorburg” w Vught, Zarys psychiatrii duszpasterskiej, Przekład z włoskiego opracował i uzupełnił Bp Lech Kaczmarek, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1980, 304.Dziuba, Andrzej F. (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1983)Pozycja Działalność misyjna Wojciecha i OttonaMielczarski, Stanisław (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1993)Pozycja Działalność Polskich Organizacji Katolickich w Wolnym Mieście Gdańsku 1920–1939Toczek, Piotr (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1980)Pozycja Dziejopisarstwo w klasztorze cysterskim w Oliwie na tle porównawczymWenta, Jarosław (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1990)Pozycja Eucharystia w świetle Pisma ŚwiętegoKowalczyk, Andrzej (Kuria Biskupia w Gdańsku-Oliwie, 1978)Pozycja Filozofia i objawienie. Kazanie Mikołaja z Kuzy „Gdzie jest nowo narodzony Król Żydowski?”. Przekład i komentarzSynowiecki, Adam (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1986)Pozycja Franciszek Mrowiec, Die Idee der Gerechtigkeit in der Pastoralkonstitution „Gaudium et Spes” des Zweiten Vatikanischen Konzils, Verlag Peter Lang, Frankfurt am Main – Bern 1983, ss. 202.Dziuba, Andrzej F. (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1986)Pozycja Genealogie Jezusa w EwangeliachKowalczyk, Andrzej (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1995)Pozycja Geneza nauki Koranu o szataniePawłowicz, Zygmunt (Kuria Biskupia w Gdańsku-Oliwie, 1978)Pozycja Historiografia Diecezji GdańskiejSzulist, Władysław (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1980)Pozycja Humanizm i chrześcijaństwoKaczmarek, Lech (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1986)Pozycja Inicjatywy duszpasterskie biskupa gdańskiego Lecha KaczmarkaRotta, Alojzy (Kuria Biskupia Gdańska w Gdańsku-Oliwie, 1986)