Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2010, T. 43 z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33708
Przeglądaj
Przeglądaj Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2010, T. 43 z. 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 31
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Afrahat „O modlitwie” (Demonstratio quarta. De oratione. Patrologia Syriaca I,137-182)Uciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Barbara Krawcowicz, William James. Pragmatyzm i religia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007, 166 s.Wójtowicz, Marek (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Biskup Teofil Bromboszcz jako biblistaMoj, Marcin (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Dni wspomnienia zmarłych w tradycji wczesnochrześcijańskiejMuc, Agnieszka (Księgarnia Św. Jacka, 2010)In the recently published Polish translation of De obitu Theodosii by St Ambrose of Milan, we find an inaccuracy concerning the days of commemoration of the dead. The Latin sentence: Et quia alii tertium diem et tricesimum, alii septimum et quadragesimum obseruare consuerunt informs us that some of the Christians observed the third and thirtieth day after death as the day of prayers for their departed while others observed the seventh and fortieth day. However, the Polish editors of the text suggest a different translation: the thirty-third and the forty- seventh day after death. This interpretation is correct from a grammatical point of view but it does not find any confirmation or support in other Christian literary sources. The Apostolic Constitutions – in its Greek, Coptic or Ethiopic version – recommend to Christians to celebrate the third, ninth and thirtieth (fortieth) day after death. The Egyptian monks and nuns from the St Shenoute of Atripe community observed the third, seventh and thirtieth day, as well as the anniversary in terms of prayers for the dead. The tradition of celebrating the third, seventh, ninth, thirtieth and fortieth day has its roots in pagan (mainly Greek-Roman) and Jewish culture and was easily adapted by the Christian Church, especially that some of these dates (third, seventh and thirtieth day) can relate to the text of the Bible. There were some differences between particular regions of the Christian world but it seems that neither of them observed the thirty-third or forty-seventh day as a commemoration of the dead.Pozycja Duch Święty w ewangelicznych narracjach o męce i śmierci JezusaLedwoń, Dawid (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Etyczna ocena selekcji lub predeterminacji płci dzieckaSurmiak, Wojciech (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja F. LeRon Shults, Christology and Science, Ashgate, Aldershot 2008, 171 s.Strzelczyk, Grzegorz (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Georges-Marie Cottier, Vous serez comme des dieux, wyd. Parole et Silence, Paris–Les Plans sur Bex 2008, 418 s.Zieliński, Sławomir (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Gerald O’Collins, Jezus nasz Odkupiciel. Chrześcijańskie ujęcie zbawienia, tł. J. Pociej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, 249 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Jan Grzeszczak, Pomiędzy utopią i eschatologiczną nadzieją. Idea papieża anielskiego w średniowiecznym i renesansowym profetyzmie, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny, Studia i Materiały 111, Poznań 2008, 429 s. + s. 431-446 (ilustracje).Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Jean-Pierre Torrell, La théologie catholique, Les éditions du Cerf, Paris 2008, deuxième édition revue et augmentée d’un post-scriptum, 161 s.Zieliński, Sławomir (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Katechizm Płocki, Część II: Celebracja misterium chrześcijańskiego, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2009, 176 s.Dziekoński, Stanisław (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Krzysztof Modras, Omelia copta attribuita a Demetrio di Antiochia, Sul Natale e Maria Vergine, Roma 1995, 241 s.Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Pozycja Ks. Dr Ludwik Wrzoł – biblista i patrologLach-Bartlik, Ludmiła (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Ks. Grzegorz Jaśkiewicz, Doketyzm jako wyraz relatywizmu w teologii, Apostolicum, Ząbki 2009, 488 s.Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Łukasz Gaweł, La risurrezione di Gesù Cristo nella sua importanza per l’antropologia cristiana, Cantagalli, Siena 2009, 287 s.Zieliński, Sławomir (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Luterańska mariologia w „Kazaniach” ks. Samuela Dambrowskiego (1577-1625)Sawa, Przemysław (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Michael Fiedrowicz, Teologia ojców Kościoła. Podstawy wczesnochrześcijańskiej refleksji nad wiarą, przekład Wojciech Szymona OP, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, 468 s., indeks osób, indeks rzeczowy. Oryginał: Theologie der Kirchenväter. Grundlagen früchristlicher Gleubensreflexion, Herder, Freiburg–Basel–Wien 2007.Słomka, Jan (Księgarnia Św. Jacka, 2010)