Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 40
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36704
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 40 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Apostolische Auslandsreisen von Papst Franziskus, darunter Missionsreisen, in den wichtigsten nationalen Internetportalen (Jahr 2018)Wrzos, Marcin (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)In its activity, the Church used and uses the media, not only defined as Christian but also as secular ones. In history, along with technological development, these were: magazines, radio, television, and finally internet media. This last medium quite effectively displaces previously used and becomes a place of communication of thoughts. The undertaken research analyzed the most important opinion forming portals in Poland (www.onet.pl, www.wp.pl, www. interia.pl, www.gazeta.pl, www.o2.pl and www.fakt.pl) in terms of publishing texts regarding four foreign apostolic journeys of Pope Francis, including missionary visits in 2018. The number, quality, type and time of publication were examined, and pastoral conclusions regarding the presence of missions, papal pilgrimages and ecclesial activities on secular leading websites were considered. On this basis, the following research hypotheses were answered, it seems that the first one: “The media in Poland properly inform about foreign pilgrimages of Pope Francis (quantitatively and qualitatively)” – is unconfirmed. Second: “Preparation of clergy to use new media and to inform about issues related to the Church is appropriate” – is unconfirmed; and the third: “The amount of information and information on foreign pilgrimages is insufficient” – confirmed.Pozycja Challenges and Tasks for the Press Spokesman and Public Relations Specialist in Crisis Situations in Institutional Communication in the Context of the InternetPrzybysz, Monika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Today, the Internet is an integral part of the everyday lives of many people in the world, and some of the activities of modern man are almost entirely dependent on the virtual world. Many human relationships would not exist without social media because of the long distance or the lack of physical opportunities to meet; there would be no Google maps to facilitate travel to unknown places and one could not avoid traffic jams on known routes without the Web and GPS; we would not buy many things without virtual shops; the development of artificial intelligence would not be so dynamic without Internet resources. The list of activities that we could not undertake without virtual space is extremely long and we can no longer imagine life without communication. The Net, as the space of communication, today serves not only the purpose of obtaining valuable information, broadening knowledge or performing duties at work, but also (or perhaps above all) of communicating with other people. The Internet and mobile devices are present in human life for several hours a day. Thanks to the Net, people move into virtual space not only a significant part of their communication activity with friends, acquaintances and family, but also a serious part of their own existence – their experiences and reflections. It is often a task and a challenge for many institutions, because the orders of official communication and informal communication mix with each other on the Net. As a result, more and more questions are generated on the Internet, which in turn force institutions to undertake new communication strategies addressed to the environment and users of social media. A huge role in this communication is played by a public relations specialist and a press spokesman. The article is a review and its aim is to outline the issues related to communication in crisis situations and the role that the spokesman plays in crisis management. The research method is the analysis of literature available in this field, categorization of content and issues, as well as synthesis of conclusions.Pozycja Edukacja medialna we FrancjiMatusiak, Renata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Edukacja medialna stanowi ważny punkt edukacji szkolnej i całożyciowej. Po analizie literatury związanej z edukacją medialną we Francji można mówić o rozbudowanej wizji i działaniach dotyczących realizacji edukacji medialnej we Francji. Od strony praktycznej należy jednak zauważyć, że podobnie jak w Polsce, istnieją problemy z jej oceną, gdyż jest realizowana w ramach wielu przedmiotów. Należy zwrócić uwagę na postrzeganie edukacji medialnej we Francji jako edukacji przyszłościowej, a także na problemy trawiące jej wnętrze, jak nierównomierny dostęp do edukacji, problemy komunikacyjne i kulturowe spowodowane napływem emigrantów do dużych aglomeracji we Francji, a także wtórny analfabetyzm części potencjalnych odbiorców edukacji medialnej. W dyskusji pojawiają się także pytania dotyczące konsumpcji mediów, w tym głównie Internetu. Problemem jest też fakt, że umiejętności techniczne młodych ludzi będących częścią społeczeństwa francuskiego przewyższają rozumienie sztuki korzystania z mediów, co bardzo przypomina problem Polski w tym kontekście.Pozycja Fenomen teologii wizualnej i sposoby jej komunikowaniaKawecki, Witold (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)We współczesnej kulturze wizualnej, dominującej coraz bardziej, można zauważyć formowanie się koncepcji teologii wizualnej. Nie jest ona prostym odzwierciedleniem teologii obrazu, nie jest tożsama z teologią piękna – bo nie jest ona teologią przedmiotu (treści i form religijnych). Jest ona raczej teologią podmiotu poznającego i samego poznawania za pośrednictwem zmysłu wzroku. Autor określa i systematyzuje pojęcia związane z tak funkcjonującą teologią, a jednocześnie wskazuje na najbardziej adekwatne metody, dzięki którym może ona być skutecznie komunikowana.Pozycja Prymas Stefan Wyszyński jako mistrz komunikacji. Analiza skonfiskowanego wywiadu prasowego „Katolicyzm w obliczu zagadnień współczesności” udzielonego red. Jerzemu Turowiczowi z zamiarem publikacji w „Tygodniku Powszechnym”Nęcek, Robert (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Prymas Stefan Wyszyński był mistrzem komunikacji. Jako redaktor pism i dziennikarz znał wartość słowa i międzyludzkiej komunikacji. Posiadał wyjątkowe kompetencje komunikacyjne i językowe. W swoich wystąpieniach, wywiadach i rozmowach był profesjonalistą. Mając zamiłowanie do języka polskiego potrafił wysławiać się piękną polszczyzną, cytując polskich pisarzy i poetów dla poparcia swoich tez, co dodawało jego słowu jeszcze większej siły i uznania. Kiedy po wojnie został mianowany Prymasem Polski umiejętności dziennikarskie wykorzystywał w przepowiadaniu nauki Kościoła, a gdy zaszła taka konieczność udzielał wywiadów dla prasy kościelnej. Skonfiskowana rozmowa z Jerzym Turowiczem dla „Tygodnika Powszechnego” była potraktowana jako niebezpieczna z punktu widzenia ideologicznego i komunikacyjnego. Kardynał przypomniał w niej Kościołowi podstawowe społeczne reguły, które nie były na rękę rządzącym.Pozycja Świętość w ujęciu papieża FranciszkaKiciński, Jacek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Powołanie do świętości jest szczególnym zaproszeniem do udziału w komunii z Bogiem. Papież Franciszek jako następca na Stolicy Piotrowej zaprasza wszystkich na drogę świętości. Pokazuje, że świętość jest dla każdego. Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie świętości w perspektywie nauczania Ojca Świętego Franciszka. Według niego świętość realizowana jest w codzienności. Szczególnym wyrazem świętości są Chrystusowe błogosławieństwa. Na tej drodze nie może zabraknąć zaufania, czuwania i rozeznawania woli Bożej. Dla Papieża świętość to obecność. W tej obecności ważne miejsce zajmuje Maryja.Pozycja Three strategies of conceptualizing Spain in Polish 21st-century reportage. Modernization – memorization – mythSzydłowska, Joanna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)The article focuses on selected elements of the image of Spain created in Polish reportage texts in the recent years. The analytical material comprises three extensive on-fiction texts published as books: Pył z landrynek. Hiszpańskie feisty [Dust of Hard Candies. Spanish Fiestas] (2013) by Katarzyna Kobylarczyk, Barcelona stolica Polski [Barcelona, the Capital of Poland] (2016) by Ewa Wysocka, and Ludzie z Placu Słońca [People from the Square of the Sun] (2017) by Aleksandra Lipczak. The undertaken analysis of imaging strategies will be limited to three fields of interpretation concerning 1) modernization processes in Spain in the recent years 2) pragmatics and instrumentalization of Spanish memory cultures 3) Spanish culture of events and searching for sacrum in laicized modern times. The article will scrutinize how cultural travel may become an intellectual inspiration and an inspiration to develop one’s writing style in such non-fiction texts as reportage and travel guidebook.