Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2008, T. 28
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18103
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2008, T. 28 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Antropomorfizm świątyni chrześcijańskiejSprutta, Justyna (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Apokryficzne motywy i stan badań nad rzeźbą Madonny z Dzieciątkiem i czyżykiem. Kłodzka Madonna nr IIGrzela, Małgorzata (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)The Kladsko Madonna no 2 is a wooden sculpture and it was made for the Church of Virgin Mary in Kłodzko probable in the sixty’s of 14th century. The archbishop Amost of Pardubic is considered as a founder of this statue. The second name known in literature is The Virgin with the Child with goldfinch. The iconography of goldfinch and its symbolism is relevant to the Passion and Crucifixion of Jesus Christ. The article will try to present the genesis of the bird motif in this statue according to the selected texts of the New Testament Apocrypha. This will show new ways of understanding Kladsko Madonna no 2. During the process of compeering the statue with apocryphal gospels like: The Infancy Gospel of Thomas, The Gospel of the Pseudo-Matthaeus, The Infancy Ormian Gospel, The Infancy Arabic Gospel, we can notice the analogy. The episode of the creation of birds – sparrows made by small Jesus can by interpret as a human soul which comes from God and thirst to be rescue by God. Two apocryphal texts specify the number of birds – sparrows to twelve and this motif can by understand as a symbol of twelve disciples and twelve generations of Israel. This symbol refers to the idea of God’s people and more to the beginning of Christian faith and the Jesus commend Go into the world and preach the good news to all creation (Mk 16,15). In apocryphal examples He had had used the same commend to the twelve birds. What is interesting is also the aspect of infancy of Jesus Child and its relationship to the Virgin Mary and her role as a Mother of Jesus and Mother of Church.Pozycja Apologia rozumności wiary. Glosa do wykładu papieża Benedyka XVI w RatyzbonieAnderwald, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Argumentacja etyczna w debacie na temat sztucznego zapłodnienia w PolsceGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Bereitschaft zur Verantwortung. Reflexionen über eine christliche Grund-TugendBuch, Alois Johannes (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja „Chrystus filozoficzny” dawcą sensu? Poszukiwanie nowych form obecności chrześcijaństwa we współczesnej kulturzeŚnieżyński, Krzysztof (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Gotowość do odpowiedzialności. Refleksje na temat chrześcijańskiej cnoty podstawowejBuch, Alois Johannes (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Jaka kultura „wysoka” w Kościele w Polsce po 1989 roku? Głos w dyskusjiPoźniak, Grzegorz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja K. Appel, H.Ph. Weber, R. Lanthaler, S. Müller (wyd.), Naturalisierung des Geistes? Beiträte zur gegenwärtigen Debatte um den Geist, Königshausen ‒ Neumann, Würzburg 2008, 242 ss.Machnacz, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Katecheza dorosłych w świetle wytycznych I Synodu Diecezji OpolskiejKostorz, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Adult catechesis belongs to current problems in the pastoral activity of the universal and local Church. The problems of this catechesis concentrate most of all on the possibilities of systematic development of adult’s faith and their active engagement in the Church’s activity. This article presents the idea of adult catechesis prepared by The 1st Opole Diocese Synod working in years 2002-2005. Not only has it shown and justified the need of adult catechesis but also depicted various opportunities to realize this catechesis in the form of pastoral catechesis in the parish. The realization of adult catechesis in the particular parish promotes the development of faith as well as it offers the possibility to engage in the Church’s life.Pozycja Kerygmat o Jezusie mowy ewangelizacyjnej Pawła Apostoła w Antiochii Pizydyjskiej (Dz 13,16-41)Żywica, Zdzisław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)The article is an attempt to literary analyse the speech made by St Paul in Pisidian Antioch, in its contents and form as recorded by Luke in Acts 13,16-41; this consequently leaves aside the historic issues, i.e. the text’s prehistory, the problem of authorship and aspects of historic reality connected with the speech itself, as well as theological considerations of Luke being dependent on Paul. The Author is predominantly interested in the essence of the kerygma about Jesus in this particular speech, made by Paul to Jews gathered in the synagogue and fearful o f God. The analysis of the text indicates that The Apostle heralds Jesus as the Saviour and the Lord, who was resurrected by his Father from the dead, after the religious elites with other inhabitants of Jerusalem had condemned him to death by crucifixion. It was in Him that Jehovah accomplished the justification, i.e. redeeming all the sins of those who believe in Him, because Moses’ Law had lost its power of effective redemption of sins. Both constitute the fulfilment of the promises given to Israel.Pozycja Ks. prałat Carl Ulitzka (1873-1953) ‒ duszpasterz czy polityk? Refleksje na kanwie biografii w 135 rocznicę urodzin i 55 rocznicę śmierciGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Ku własnej tożsamości. Życiowa i twórcza droga Edyty Stein ‒ s. Teresy Benedykty od KrzyżaMachnacz, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Kult Bogarodzicy jako wyraz patriotycznej religijności Wielkiej EmigracjiKubicka-Czekaj, Barbara (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Labirynty wyobraźni. Kilka uwag o literackiej twórczości Mircei EliadegoSzladowski, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)The main aim of this article is to present on the Polish ground these areas in which we can find Mircei Eliade’s traces of presence and modes of influence. This way starts with using Eliade’s ideas in Grotowski’s theatre, and leads through his impact on humanities (mainly literary studies), to the translative adaptation of his works. The biographical context in which the novel Majtrei is situated is also brought to the fore.Pozycja Łukaszowa teologia Boga poszukującego człowieka w świetle przypowieści o odnalezionym synu (Łk 15,11-32)Nowak, Dominik (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Nejstarší dějiny zděného farniho kostela sv. Jana Křrtitele v Pavlovicích u PštinyAl Saheb, Jan; Pindur, David (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Celem artykułu jest przedstawienie okoliczności budowy i dalszych losów kościoła parafialnego p.w. św. Jana Chrzciciela w Pawłowicach (niem. Pawlowitz) koło Pszczyny oraz prezentacja tego obiektu sakralnego w szerszym budowlano-historycznym kontekście w ramach Górnego Śląska. Zamierzeniem autorów było również zaznajomienie z zabytkiem fachowców oraz szerokiego grona czytelników w Polsce i w Republice Czeskiej. Początki kościoła jednoznacznie związane są z renesansowym fenomenem samoprezentacji szlachty, a sam zabytek jest tego bezpośrednim środkiem wyrazu. Członkowie rodu Pawłowskich z Pawłowic, a ściślej bracia: Walenty jako właściciel majątku pawłowickiego i biskup ołomuniecki Stanisław jako wysoko postawiony przedstawiciel kościoła, budując kościół w Pawłowicach, postanowili w ten sposób wyraźnie zapisać się w historii rodu, rodzinnych Pawłowic oraz szerszej okolicy. Prace przygotowawcze pod budowę murowanego kościoła w Pawłowicach, który miał zastąpić dotychczasowy drewniany obiekt, rozpoczęto w 1594 r. Pochodzący z Pawłowic biskup ołomuniecki Stanisław Pawłowski, niezwykle zaangażowany w to przedsięwzięcie, zlecił doświadczonemu projektantowi pochodzenia włoskiego Bernardowi Leoniemu z Ostrawy przygotowanie modelu (Leone już wcześniej pracował przy projekcie kaplicy św. Stanisława w katedrze ołomunieckiej). Wiosną 1595 r. rozpoczęto prace ziemne a budowa kościoła posuwała się w szybkim tempie. Biskup Stanisław Pawłowski uważnie obserwował postęp prac budowlanych a ich przebieg konsultował ze swymi braćmi, zwłaszcza Walentym. Budowę kościoła zakończono w 1596 r., a 31 lipca 1597 r. biskup osobiście kościół konsekrował. Pierwotny kościół drewniany został przeniesiony do sąsiednich Golasowic, gdzie istniał aż do pożaru w 1974 r. Murowany kościół pawłowieki był prototypem konserwatywnego budownictwa sakralnego o późnogotyckich założeniach (analogiczne budowle to: kaplica św. Wawrzyńca w niedalekim Orzeszu, czy kościół parafialny św. Anny w Rychwałdzie na Śląsku Cieszyńskim z końca XVI w., którego autorstwo przypisywane jest Leoniemu). Również w latach późniejszych można obserwować dążenia potomków rodu do kontynuowania poczynań przodków, zwłaszcza w formie fundacji na rzecz kościoła, przy czym dochodzi tutaj do powolnego przejawiania się nowego fenomenu, jakim była barokowa religijność. W całym okresie swej egzystencji w XVII i na początku XVIII w. kościół oraz cała parafia stanowiły centrum katolicyzmu w ramach wolnego pszczyńskiego państwa stanowego, a jednocześnie punkt wyjściowy dla rekatolizacji przyległych terenów. Na podstawie zachowanego zbioru protokołów z wizytacji z lat 1652-1730 zachowanych w Archiwum Archidiecezjalnym we Wrocławiu odtworzono wygląd kościoła oraz stan wyposażenia wnętrza, w tym przedmiotów liturgicznych. Pewnym zaprzeczeniem dotychczasowej roli mecenatu rodu Pawłowskich jest II poł. XVII w. omawiana w III rozdziale artykułu. Przedstawiciel rodu Piotr Feliks Pawłowski wykorzystując, podobnie jak wielu ówczesnych szlachciców, swą prawną pozycję protektora miejscowej parafii, zaciągnął dług na rzecz miejscowego kościoła w celu osobistego wzbogacenia się. Zszarganą reputację rodziny naprawiły jego córki siostry Katarzyna, Anna i Maria Pawłowskie, które w 1676 r. zapewniły kościołowi parafialnemu w Pawłowicach znaczne kwoty pieniężne. Jako końcowy etap czasowy artykułu przyjęto połowę XVIII, kiedy większa część Górnego Śląska wraz z Pawłowicami przypadła Prusom. Artykuł poświęcony jest więc budowie i najstarszym dziejom kościoła Św. Jana Chrzciciela w Pawłowicach i jednocześnie omawia jego powiązania z rodem Pawłowskich, z którego samoprezentacją jest nierozłącznie związany. Cenny zabytek został poważnie zniszczony w czasie przejścia frontu pod koniec II wojny światowej. Od 1946 r. trwała systematyczna rekonstrukcja mająca na celu przywrócenie stanu sprzed zniszczenia zakończona w 1993 r. dobudową wieży.Pozycja Nowa dyskusja Hansa Alberta z teologami na temat racjonalności przekonań religijnychWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Osobowościowe i społeczne uwarunkowania dojrzałości religijnejKrok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)The interest in religion and religiousness among psychologists tends to be unswerving over time. It results from numerous interactions between religiousness and various dimensions of personality and social life. However, despite these interactions, there exists more and less mature forms of religious life. Distinguishing their core components seems to be very important for both developing further research in psychology of religion and revealing internal associations between religion and human life. Therefore, the article intends to analyze and explain personality and social factors which contribute to development and functioning of mature religiousness. It is divided into three major parts. The first part describes general relations between religiousness and personality and social life. Consistent research has shown that religious constructs represent cognitive and affective qualities that have behavioural implications across life span. The following fields reflect interactions between religion and personality: mental needs, values system, emotions and feelings, fear and anxiety, defence mechanisms. Such overlap in form and function makes it logical for one to view religiousness constructs within the interpretative framework of broader personality theories. Religiousness can be also perceived as an inherently social phenomenon, because it is related to a wide range of social behaviours e.g. interpersonal attitudes, prejudice, altruism and prosocial behaviour, and family relations. The second part comprises features of mature religiousness: autonomy of religious motivation, non-anthropomorphical image of God, ability to differentiate between central and peripheral religious elements, capacity for solving religious crises, authenticity of religious convictions, religious cognition. Their analyses confirm mutual links between religion and personality and social factors. The third part depicts psychosocial criteria of a similar construct i.e. maturity of religion: centrality of religious values, religious involvement, cohesion of religious convictions, integral character of religious attitude, personal dimension of religiousness, community dimension of religiousness, dynamic character of religiousness. Findings concerning relations between the above factors indicate that religion is an inseparable element of global human functioning embedded in personality and social dimensions.Pozycja Pierwszy Synod Diecezji Opolskiej 2002-2005Szymański, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)The article: The 1st Opole Diocese Synod 2002-2005 is a synthetic introduction of the institution, works and legal output of the fist synod assembly of the Opolski’s Church which took place in the years 2002-2005. Apart from the course of the Synod, the author showed the most important synod’s statutes and annexures, supplemented to them. The text is ended with a Summary, containing the evaluation of the output of The 1st Opole Diocese Synod and estimation of its impact on the condition of the Opolski Local Church.