Studia Theologica Varsaviensia, 1969, R. 7, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37290
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Theologica Varsaviensia, 1969, R. 7, nr 1 wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Działalność synodalna biskupa Macieja Drzewickiego w diecezji włocławskiej (1514-1531)Rybus, Henryk (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Hansa Künga rozprawa o KościeleSkowronek, Alfons (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja J. de la Potterte – St. Lyonnet, Le vie selon l'Esprit, condition du chrétien, Paris 1965.Rubinkiewicz, Ryszard (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Karl Otto Apel, Beda Allemann, Thomas Bonhoeffer, Welterfahruhg in der Sprache, Weltgespräch 4, Freiburg 1968, Herder, i. 63Moysa, Steian (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Katechetyka w krajach języka niemieckiegoCharytański, Jan (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Koraniczne określenia i charakterystyki poza-arabskich wyznawców monoteizmu biblijnegoNosowski, Jerzy (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)In this essay the author presents some systematically and chronologically arranged texts of the Qurᶜān, where are contained names and characteristics of non-Arabic believers of the Biblical monotheism, these of Banu Israel (The Sons, the Children of Israel), Hādu, al-Yahūdū (the Jews), an-Nasārā (the Christians) and ahlu-l-kitābi (The Possessors, The People of the Book). The Jews and the Christians are shown in the contents of these texts as historical receivers of the Biblical revelation which had been commenced with Abraham and was continued with Moses and recently with Muhammad in the Qurᶜān. The anther of the Qurᶜān (Muhammad) esteems positively the original monotheism of Jews and Christians, but he accuses them for their inobedience towards the Divine Covenant and Commandments, for their sins and for their changement and even falsification of some revealed truths, especially for Jewish idolatry in Sinai and Christian belief in Jesus Son of Mary Divinity. In these Qurᶜānic declarations there are pointed out some quarrels and disputes among Jews and Christians which have to be resolved by the recent Qurᶜānic revelation and finally on the Doomsday (the Day of Last Judgment). There are prepared severe divine punishments for the Possessors of the Book who change the ancient revelations and who reject the revealed Qurᶜānic teaching. The original feature of this essay is the systatical arrangement of individual topics connected with separated terms concerning the non-Arabic believers of the Biblical monotheism and also the comparison of common elements perceived in talked about declarations. Owing to performed here analysis of respective Qurᶜānic texts, the author shows some ideological and religious premises for the genesis of Muhammad's and, later on, his political and religious successors' attitude towards the non-Arabic Possessors of the Bible who rejected the Qurᶜānic revelation. This special Muslim attitude is pretended to be the main cause of practical consequences in later history.Pozycja Kronika uczelniGuryn, Andrzej (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Ks. Jan Wysocki, Józef Ignacy Rybiński biskup włocławski i pomorski 1777-1806. Zarys biograficzny na tle rządów diecezją. Instytut Studiów Kościelnych, Rzym 1967, ss. XX-418, w tym od s. 375 streszczenie po francusku i skorowidz.(Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja L’Ancien Testament, Paris 1967, wyd. Presses Univeritaires, s. 128.Grzybek, Stanisław (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Nauka Jana Wiklefa o tropicznej obecności Chrystusa Pana w EucharystiiKaczmarek, Lech (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Problem autorstwa Listu do Hebrajczyków i etapy egzegezy katolickiej w dobie współczesnejFrankowski, Janusz (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Reformatorska działalność Jana Donata Caputo w prowincji franciszkanów konwentualnych w Polsce w latach 1595-1598Guryn, Andrzej (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Stadia historyczne. Pod redakcją ks. Mieczysława Żywczyńskiego i ks. Zygmunta Zielińskiego. Rozprawy Wydziału Historyczno-Filologicznego Towarzystwa Naukowego KUL 34. Lublin 1968, t. 1, s. 314+2 nlb., t. 2, s. 387 + 1 nlb.Wyczawski, Hieronim Eug. (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Trzecie sympozjum katechetyczne w LublinieNiemyjski, Z.; Śniegocki, J. (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Udział Polski w literaturze franciszkańskiej (Bibliografia). Część IIBar, Joachim (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Wezwanie Boże w nadprzyrodzonej normie moralnejRosik, Seweryn (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Wilhelm Gaj-Piotrowski; Kultura społeczna ludu z okolic Rozwadowa. Prace i materiały etnograficzne t. 26, Wrocław 1967, s. 352Guryn, Andrzej (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)Pozycja Wykaz czasopism teologicznych i filozoficznych w bibliotekach polskich. Wyd. 2 popr. i uzupełń. Warszawa 1968. Instytut Tomistyczny, s. VI + 433 (powiel.).Wyczawski, Hieronim Eug. (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1969)

