Kultura-Media-Teologia, 2010, nr 3
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/34917
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja „Rodzina Bogiem silna mocą swego narodu”. Nauczanie o rodzinie kard. S. WyszyńskiegoStruzik, Zdzisław (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Nauczanie Prymasa Tysiąclecia o rodzinie i narodzie jest niezwykle aktualne. Nasze czasy mają inne oblicze polityczne i kulturowe. A jednak ciągle odzywają się głosy o charakterze ateistycznym. Życie rodzinne ulega rozbiciu poprzez nadmierną pracę rodziców. Wzrasta nieustannie plaga rozwodów. Powstają liczne związki nieformalne, związki na próbę. Szczytem błędnej formacji prawnej i moralnej są związki homoseksualne. Aby zaradzić tym wszystkim niebezpieczeństwom, należałoby wprowadzić nauczanie Kardynała Wyszyńskiego w praktyczne działanie. Zagrożenia te były bowiem przez niego rozpoznane, omówione i wnikliwie zbadane już ponad 60 lat temu.Pozycja Stefan kardynał Wyszyński wobec universum sztukiMiziołek, Jerzy (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Lektura choćby jednego małego zbioru kazań Kardynała Wyszyńskiego uzmysławia, że był on artystą wielkiej miary. Mówił bowiem obrazami, malując je finezyjnie pędzlem najpiękniejszej polszczyzny. Najbliższa mu była kultura artystyczna ziemi ojczystej, ale chłonął także przy każdej okazji dzieła wielkich i mniejszych artystów sztuki światowej, a następnie wielokrotnie przywoływał je w swoich homiliach, okolicznościowych przemówieniach i referatach. Choć mówiąc o obrazach, rzeźbach czy architekturze zastrzegał zawsze, że ta dziedzina do niego nie należy, jego wypowiedzi uderzają trafnością sądu, precyzją terminologii i niezwykłą wprost wrażliwością na piękno. Wrażliwość jest darem Boga, ale fachowa terminologia naukowej dyscypliny może być tylko wynikiem pogłębionych studiów i wielu lektur.Pozycja Formy reklamy zewnętrznejMikosz, Joanna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Autorka tekstu podjęła się próby zdefiniowania, co to jest reklama zewnętrzna i jakie pełni funkcje. W pierwszej części tekstu przybliżyła historię reklamy outdoorowej i wskazała na proces jej ewolucji. Kolejna część tekstu to próba charakterystyki form reklamy zewnętrznej na konkretnych przykładach. Uzupełnienie rozważań stanowi również prezentacja niestandardowych form wykorzystywanych w reklamie outdoorowej. Autorka podkreśla bowiem, że we współczesnej reklamie wciąż szuka się rozwiązań nowatorskich (czasem nawet szokujących) po to, aby wzbudzić zainteresowanie konsumentów, a w konsekwencji zwiększyć dochody i renomę danego przedsiębiorstwa. Ostatnia część artykułu zawiera refleksje na temat przyczyn rozwoju reklamy zewnętrznej, jej rosnącej popularności oraz kierunku, w którym zmierza. Joanna Mikosz przywołuje również przykłady kampanii reklamowych budzących nie tylko pejoratywne emocje, ale także protest społeczny.Pozycja Dziennikarstwo zaangażowane – poszukiwanie zagubionego sensuMaślana, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)W artykule podjęta została próba odpowiedzi na pytanie, czym jest dziennikarstwo zaangażowane. Wprowadzone jest rozróżnienie pomiędzy błędnie uznawanymi za synonimy pojęciami dziennikarstwa zaangażowanego oraz dziennikarstwa obywatelskiego. Dziennikarstwo zaangażowane, czyli najkrócej mówiąc, to, dla którego najwyższym dobrem jest dobro odbiorcy, a wartością prawda, jest dziś uznawane za nieistniejące bądź „zarezerwowane dla elit”. Tymczasem powinno być ono powszechnie obowiązującą normą. Stąd też tytuł – poszukiwanie zagubionego sensu. Można bowiem odnieść wrażenie, że współczesna IV władza w pogoni za pieniądzem, sławą i rządzeniem zagubiła to, co najważniejsze, a piękne hasła rozmieniła na drobne; coś, co miało znaczenie, stało się gestem bez pokrycia.Pozycja Edukacja medialna jako istotna cecha nowoczesnego społeczeństwaŁęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Ukazanie potrzeby edukacji medialnej jako współczesnego wymogu edukacyjnego, a zarazem wyzwania cywilizacyjnego. Podsumowanie aktualnych postulatów Unii Europejskiej odnośnie edukacji medialnej. Prezentacja istoty, celów i zadań edukacji medialnej na tle fałszywego jej pojmowania. Przedstawienie polskich postulatów dotyczących edukacji medialnej całego społeczeństwa.Pozycja Postulaty etyczne dla mediów w publicystyce ks. Stefana WyszyńskiegLaskowska, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Treści przekazywane za pomocą środków społecznego przekazu nieustannie wymagają wnikliwej etycznej analizy. Krytyczny i uważny ich odbiór stanowi podstawę ukrócenia wszelkim medialnym manipulacjom. W uświadamianiu społeczeństwa w zakresie podstawowych zasad etyki dziennikarskiej pomocne mogą być uwagi ks. Stefana Wyszyńskiego na ten temat, zawarte w jego publicystyce z lat 1924-1946. Wciąż są one aktualnym wołaniem o etykę dziennikarską oraz edukację medialną w szkołach, uczelniach wyższych oraz środowiskach dziennikarskich.Pozycja Maski sekt. Strategie sekt i nowych ruchów religijnych w obliczu komercjalizacji rynku religijnego na przykładzie Kościoła ScjentologicznegoKarp, Hanna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Artykuł stanowi spojrzenie na sekty i nowe ruchy religijne z perspektywy komercjalizacji rynku religijnego. Organizacje religijne przypominają dziś bardziej agencje rynkowe, których tradycje i praktyki duchowe zmieniają się w artykuły konsumpcyjne, zaś główna część aktywności organizacji religijnych i ich liderów zdominowana zostaje przez logikę ekonomiki rynkowej. Kościoły i sekty przykrywają swoją doktrynę i naukę szyldami stowarzyszeń, fundacji, kursów i terapii. Egzemplifikację tej tezy stanowi przedstawiony i opisany w artykule Kościół Scjentologiczny założony przez Rona L. Hubbarda.Pozycja Autorytety w świecie stereotypów – krytyczna ocena medialnego obrazu osobowościJaroszyński, Jan (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)O niewiarygodnym oddziaływaniu mediów przekonujemy się na każdym kroku, obserwując zmiany struktury modelów życia społecznego i wszystkich jego przejawów. Do niedawna postawy i zachowania społeczne kształtowały autorytety, których nadrzędnym celem poza przekazem wiedzy była kwestia wychowania. Współczesne media w znacznej mierze porzuciły ogólnokształcącą edukację swoich odbiorców na rzecz dostarczania takich informacji i rozrywek, która zamykają człowieka w świecie stereotypów. Dla ich umocnienia miejsce autorytetu zastąpiła wykreowana postać medialna – idol. Aby mieć świadomość dokonujących się przemian, należy z jeszcze większą troską poruszyć zagadnienie edukacji medialnej.Pozycja Court-show jako gatunek telewizyjnyHodak, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Sądowe widowiska są reprezentowane w TVN przez programy: Sędzia Anna Maria Wesołowska i Sąd Rodzinny. Artykuł skupia się na ich wyróżnikach: kreowaniu autentyzmu, specyficznej budowie fabuły, dydaktyce. Gatunek telewizyjny, określany jako court-show, jest oparty na schemacie procesu sądowego, który przypomina przedstawienia teatralne. Techniki telewizyjne dodatkowo ułatwiają i uatrakcyjniają odbiór. Należą do nich retrospekcyjne filmiki ilustrujące ustalenia prokuratora zawarte w akcie oskarżenia, paski z informacjami o bohaterach oraz ich najbardziej znaczące wypowiedzi. Sądowy serial realizuje społeczną misję w rzeczywistości ukształtowanej przez kulturę masową.Pozycja Prasa trzeciego obiegu w okresie przełomuGłowacki, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)Tekst przybliża zjawisko niezależnych, wydawanych własnym sumptem przez młodych ludzi gazetek, tzw. fanzinów (zinów). Był to jeden z przejawów tzw. trzeciego obiegu, obszaru całkowicie niekontrolowanego przez władze komunistyczne w latach 80. XX wieku i później w okresie III RP. Idea fanzinów w Polsce była w pełni skorelowana z osobami zaangażowanymi w kulturę punk (jeden z podgatunków muzyki rockowej), którzy jako pierwsi zaczęli je tworzyć i wydawać. W Polsce właściwy fanzinowy boom nastąpił w okresie przełomu (lata 1988-1994), co związane było przede wszystkim z rosnącą wśród młodych ludzi popularnością działań o charakterze alternatywno-kontrkulturowym, jak i brakiem odpowiednich kanałów komunikacji, które fanziny zastępowały.