Analecta Cracoviensia, 1977, T. 9
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/39318
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
Pozycja Nowe wersje zasady kosmologicznej a kwestia nierozstrzygalności pytania o początek czasowy wszechświataŻyciński, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Fundament władzy i prawa w kościelnej wspólnocieŻurowski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Przestrzeń obcowania z drugimTischner, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Kościół wobec kryzysu małżeństwaSzkodoń, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Eucharystia jako rzeczywistość i symbolŚwierzawski, Wacław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Tajemnica Kościoła według AmbrozjastraStaniek, Edward (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Metodologiczne podstawy etyki seksualnejŚlipko, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Die Bedeutung des Todes Jesu nach der Überlieferung des KoransSchreiner, Stefan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Jan Van Eyck jako malarz religijny i portrecistaPrzybyszewski, Bolesław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Zaangażowanie chrześcijańskie w świat według soborowej konstytucji «gaudium et spes». Studium teologiczno-moralnePłonka, Franciszek (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Rada duszpasterska: powstanie, rozwój, problematykaPieronek, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Formowanie się zasady podwójnego zgodnego wyroku w procesie kanonicznym, zwłaszcza małżeńskimPieronek, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Papieskie zatwierdzenia fundacji uniwersytetów środkowoeuropejskich w latach 1347–1386Partyka, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Katedra historii sztuki kościelnej na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu JagiellońskiegoKuś, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Obsada Metropolii Lwowskiej obrządku łacińskiego w latach 1772–1918Kumor, Bolesław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Sakramentalna struktura Kościoła w schematach komisji przygotowawczych II Soboru WatykańskiegoKubiś, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)Pozycja Zasoby Archiwum Kurii Metropolitalnej w KrakowieKracik, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)The oldest archival fund in the A.M.C. form Act: official – Acta officialia (1410–1796, 206 v.) and episcopal – Acta episcopalia (1466–1800, 116 v.). First came into existence in Cracow resulting from the activities of the general consistory, secondly in the bishop curia situated in the place of his temporary stay. They both contain the administrative and tribunal groundwork and therefore form the institution called the Church (parish, chapel, hospital, canonry, etc.) donations for these, beneficiary of the institution, testamentory matters, marital, penalty (particularly clerical), oblates. Administrative Acts – Acta administratoralia (1533–1759, 28 v.) which have been left by those who ruled the dioceses being vacant are of similar nature. There are still left many rough copies of the three kinds of books making main class in the A.M.C. as well as several hundred fascicles of so called Producta i. e. enclosures (various affidavits, writs, official records of examination of witnesses, letters, etc.). One of the largest Polish collection of official records of bishops inspections made either by themselves or by their substitutes kept in the A.M.C. refers to the period between 1565 and 1795. It contains rich sources to make a study religions life and sacral art and many other problems. The earliest bishop Padniewski inspection (1565–1570) includes 328 churches in Cracow diocese consisting of ca. 1000 parishes. Card. Radziwiłł inspection (1595–1599, 13 v.) includes 916 churches and bishop Załuski inspection (1746–1748, 21 v.) includes 753 parishes. In orders register dates from 1575. Up to the XIXth c. the records we’re talking about were situated in the archive repository near by the consistory office in Kanonicza St. inside the building bought from Jan Długosz in 1460. The oldest parchment documents are stored in the Archives of the Metropolitan Chapter in Wawel. In the years 1796 and 1824 a list of the inventory of consistory archives was made. From 1800–1814 Kazimierz Lukański was making a catalogue of Acta episcopalia (4 v.), officialia (12 v.) and administratoralia (1 v.). In the XIXth and XXth cc. the documents (mainly fascicles) were set in chronological and subject order. There are also day books and their year indexes that concern the period. A part of documents concerning the end of the XVIIIth c. and the XIXth c. was exchanged by neighbouring dioceses while they were changing their frontiers. Records of the XIXth–XXth cc., earlier unified documents and single books that do not belong in any category under consideration in this paper must be listed according a modern standard.Pozycja Zagadnienie filozoficznej argumentacji za początkiem czasowym wszechświataKłósak, Kazimierz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)The main thesis of the paper, formulated at the level of philosophy of nature, states the impossibility to prove philosophically the very beginning of the Universe. When the nature of time in Aristotle’s and St. Thomas’ apprehension is regarded or when the known properties of events as well as the nature of the succesive set are analysed, we have no foundation to deny the possibility of the eternal existence of the Universe. Nevertheless, this thesis should be studied also in the perspectives of metaphysics and philosophy of God, where one may analyse the reductive ontological implications concerning ultimate justification, which enables the existence of an actually infinite set of events in past history of the Universe. Now I return to some aspects of my argument presented in first part of my book „W poszukiwaniu Pierwszej Przyczyny” [„In Search of the First Cause”] Warszawa 1955, pp. 69–89. Contained in this argument is a mental experiment, where going back into the past one could not state at any particular event that a set of events actually infinite a parte ante had been actualised. A similar statement would not be admissible because the above mentioned set of events could not have contained any event (rsp. events) absolutely first as its boundary. In this mental experiment we approach to an ontological impossibility characteristic for the autonomously treated set of events succesively actualised. However, this impossibility would have not occured if the Universe had been created ab aeterno, because atemporal God might have created the Universe containing in its the actually infinite set of events.Pozycja Z teorii filozofii BogaKłósak, Kazimierz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)In this paper the theory of the philosophy of God is presented and some detailed corrections to the solution published in the article „Próba uwspółcześnienia Tomaszowej argumentacji za istnieniem Boga z przyczynowości sprawczej” [An attempt to modernise St. Thomas’ argumentation for existence of God regarding the idea of efficient causality] are introduced. (See „Studia z filozofii Boga” [Studies in Philosophy of God] vol. II, Warszawa 1973, ed. by Bohdan Bejze, pp. 212–213). In the present approach, regardless the opinions of some contemporary neothomists, the possibility to use the term „philosophy of God” is shown. The forementioned philosophical discipline can be treated as distinct from metaphysics in which one regards an abstractly conceived being as such. In this theory the problems of transcendence can be studied within the philosophical perspectives, whereas in the approach supported by some neothomists the proper object of philosophical studies is only the world of finite beings. Next is mentioned the evident epistemological and methodological pluralism in the philosophy of God. This pluralism is a result of attempts to take into consideration – in starting point of the philosophy of God – not only metaphysical statements concerning the being as such, but also conclusions formulated in science and philosophy of nature. The necessity to introduce similar conclusions in especially obvious in the care of kinetic argumentation for existence of God.Pozycja „Dotykalne” i „Góra Syjon”. Właściwa treść przeciwstawienia w Hbr 12, 18–24Jelonek, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1977)

