Communio, 2012, R. 32, nr 3 (179)

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19341

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
  • Miniatura
    Pozycja
    Teologia śmierci
    Kowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    The article argues that all issues in the domain of eschatology should be approached in a strictly theological manner. Doubtlessly, death is one of them confirming the truth that mortality belongs to human nature as the first eschatic process, closely linked to God’s judgement and the participation in Christ’s resurrection. This shows that the end of a person’s earthly life also means the beginning of a new reality. Positively speaking, death is seen as an alteration of the form of life and entrance into the reality of trust and infinite love of the triune God. In the consecutive paragraphs of the article the author shows that the theological aspect of death is not understood negatively. This applies also to the dimension of death which appears as a result of human sin (first paragraph). The paschal and redemptive-historical aspects of death, treated in the second paragraph, show clearly that death in no way means the annihilation of life. On the contrary, people’s death gives their preceding life its ultimate meaning, not just in Christian terms but also from the point of view of various world religions and philosophies. The proof of validity of this reasoning becomes evident in the risk of love. Pope Benedict XVI confirms this reasoning in No. 47 of the encyclical Spe Salvi, clearly stating that “at the moment of judgement we experience and we absorb the overwhelming power of his [God’s] love over all the evil in the world and in ourselves”.
  • Miniatura
    Pozycja
    The Christian Awareness of Death in the Secularized Society
    Ribeiro Neto, Francisco Borba (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    This paper discusses the awareness of death in contemporary society, dominated by secularism, and in the Christian message. Despite the great cultural changes throughout the history of the West, which led to the so-called „forbidden death” in our society, the awareness of death in a secular viewpoint keeps its main features since the birth of Christianity until today. But the understanding of the Christian message about death, in different cultural contexts, depends on an adequate view of what are the Christian faith and the relationship between faith, reason and human experience.
  • Miniatura
    Pozycja
    Chrystus kluczem do tajemnicy śmierci
    Góralczyk, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    W życiu każdego człowieka, stworzonego na obraz i podobieństwo Boże, musi pojawić się pytanie o sens życia i sens śmierci. Problem sensu prędzej czy później musi przybrać postać ewangelicznego pytania: „do kogo pójdziemy?”. Chodzi o odnalezienie w życiu ludzkim takiej drogi, która nie kończy się nicością, pustką i bezsensem. Dla chrześcijanina miłość Boga określa treść ludzkiego przeznaczenia. Zbliżą się On do człowieka w Jezusie Chrystusie. I Jezus Chrystus da ostateczne wyjaśnienie sensu drogi naszego życia i On jest kluczem do tajemnicy śmierci.
  • Miniatura
    Pozycja
    Wiara w życie wieczne
    Dola, Tadeusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    Pytanie o życie wieczne należy do podstawowych w dziejach człowieka. Interesuje się nim nie tylko teologia, ale także filozofia, nauki religioznawcze, a ostatnio nawet medycyna. Ta ostatnia prowadziła badania osób, które przeżyły śmierć kliniczną. Trudno jednak ich wypowiedzi traktować jako informacje dotyczące życia wiecznego, nie przekroczyły one bowiem progu śmierci biologicznej. Nauki religioznawcze znajdują w badaniach nad religiami od najdawniejszych czasów aż po współczesność potwierdzenie tezy, że idea życia pozagrobowego zajmuje podstawowe miejsce w każdej religii. Można na podstawie danych pochodzących z tych badań stwierdzić, że przekonanie o istnieniu życia po śmierci jest czymś powszechnym. W filozofii, zwłaszcza od XIX w., pojawia się coraz więcej poglądów kwestionujących istnienie jakiejkolwiek rzeczywistości pozaziemskiej, a więc także życia po śmierci. Efektem toczonego sporu jest opinia, że nie da się w sposób niezbity ani zaprzeczyć istnieniu życia po śmierci, ani go potwierdzić. Badania prowadzone przez wymienione nauki ważne są dla teologii. Podstawowym jednak dla niej argumentem za życiem wiecznym jest zmartwychwstanie Chrystusa, w którym objawiła się i ostatecznie potwierdziła potęga Boga źródła i dawcy życia wiecznego.
  • Miniatura
    Pozycja
    Paradoks śmierci – analiza psychologiczna
    Makselon, Józef (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    The article contains 3 points: 1) multidimensionality of attitudes toward death and dying, 2) anxiety and hope, and 3) search for meaning of transition. Death has always been a major factor which motivated human behavior, because is an border situation. To present a multidimensional experience of death and dying, this article mainly discusses some forms of attitudes to death and dying and its correlates. The author suggests that our perception of death and dying is essentially inadequate. In psychological analysis we have consider the problem misterium mortis.
  • Miniatura
    Pozycja
    Umieranie i śmierć Jana Pawła II a doświadczenie żałoby
    Dziedzic, Jan (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    The death of John Paul II was a worldwide event. That was proven by the numerous gatherings that took place in many places around the world. The aim of those assemblies was to pray for the deceased Pope but also to meet the need of being together in this important moment. People felt that both close and significant person had passed. The experiences connected with the passing and the death of the Holy Father were collected in books of condolence. This article presents the research carried out on the basis of a condolence book called The Internet users in tribute to John Paul II published in 2005 by an Internet portal Onet.pl. The whole book consists of 1 040 843 statements. In our studies we focused only on 17 category words related to the death of the Pope, the mourning reactions and life-change claims. The research has shown that for the Internet users the loss of John Paul II was equal to losing a close relative or somebody you appreciate the most. Most of the respondents felt a great sadness and sorrow on hearing the grave news. Many of them mentioned the need of being in community and a need of prayer, reconciliation, unconditioned love and intensifying their faith. The experience of mourning and Pope’s teaching will serve as a trigger to change people’s attitudes and behaviour.
  • Miniatura
    Pozycja
    Świadomość umierania i lęk przed śmiercią
    Jaworski, Romuald (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
  • Miniatura
    Pozycja
    Zespołowe duszpasterstwo hospicyjne inspiracją do zaangażowania Kościoła w opiekę nad osobami u kresu życia
    Krakowiak, Piotr (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    W Polsce współczesny ruch hospicyjny jest związany z zaangażowaniem Kościoła i zespołowym duszpasterstwem hospicyjnym. Wspólnoty parafialne mogą wspierać coraz liczniejszą grupę osób u kresu życia, przebywających w domach, by kontynuować działania charytatywne, obecne w całej historii Kościoła. Wobec rosnącej liczby osób starszych i przewlekle chorych w domach, niezbędne wydają się w Polsce kolejne działania. Przygotowane przez duszpasterstwo hospicyjne narzędzia edukacyjne, propozycje szkoleń dla koordynatorów wolontariatu i wolontariuszy są odpowiedzią na problemy demograficzne i niewystarczającą opiekę medyczną i socjalną nad ciężko chorymi w domach. Pilną potrzebę prowadzenia tego rodzaju działań zauważa się w polskim Kościele, a zespoły opieki paliatywno-hospicyjnej mogą posłużyć swoimi kompetencjami i doświadczeniem.
  • Miniatura
    Pozycja
    Uporczywość terapeutyczna jako problem teologiczno-moralny
    Machiner, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
  • Miniatura
    Pozycja
    Przeżyć śmierć jako dar. Wiara chrześcijańska i śmierć
    Raguž, Ivica (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kościół wobec kremacji w początkach chrześcijaństwa
    Wendland, Mateusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    Przedmiotem niniejszego artykułu było omówienie zagadnienia jednej z form postępowania z ludzkim ciałem po śmierci – kremacji, w początkach chrześcijaństwa. Najpierw interesujące nas kwestie zostały przeanalizowane w oparciu o świadectwa biblijne zarówno Starego jak i Nowego Testamentu. W ich świetle wykazano, iż w tradycji starotestamentalnej kremacja stosowana była jedynie w sytuacjach ekstremalnych i jako środek kamy. Pierwsze wieki chrześcijaństwa „karę ognia” utożsamiają z eschatologicznym pojęciem piekła. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa dostrzega się, jak ujęcie eschatologii dalekie jest od dogmatycznej stałości, co jest wynikiem dialogu hellenizmu z kulturą judeochrześcijańską. W odniesieniu do człowieka pojednanego z Bogiem, kremacja burzyła naturalny porządek dzieła stworzenia i rujnowała metafizyczną nadzieję na zmartwychwstanie. Natomiast odniesiona do człowieka, który utracił łaskę Bożą, pełniła rolę katharsis. Chrześcijaństwo poprzez sprzeciw wobec rytualnej kremacji wyraźnie odcinało się przy tym, od wszelkich tradycji. Fakt ten jest w końcu wyrazem głębokiej czci dla pochówku, zmartwychwstania i wniebowstąpienia Chrystusa, który jest dla chrześcijanina miarą wszystkich miar. Archetypem rytuału pogrzebowego jest wszakże na kartach Nowego Testamentu pogrzeb samego Jezusa Chrystusa. Zasadniczym problemem, jaki zamierzano tu wyeksponować, jest fakt, iż starożytne chrześcijaństwo, zarówno wschodnie jak i łacińskie, uznawało crematio mortuorum za akt skierowany przeciwko opisanemu w Księdze Rodzaju naturalnemu porządkowi stworzenia, ewangelijnemu opisowi kultu umęczonego przez śmierć krzyżową ciała Chrystusa, a nade wszystko – przeciwko wierze w dogmat o zmartwychwstaniu ciał.
  • Miniatura
    Pozycja
    Obraz śmierci człowieka w posoborowej liturgii
    Decyk, Jan (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    In the analysed texts human death is portrayed in connection with the saving events of Christ, his Paschal Mystery, the truth of divine mercy, and also with Christian hope of eternal life. Because God who raised Christ from the dead wants life, rather than death, for a sinner. The texts of the liturgy of the dead constitute a testimony of the Church’s faith in eternal life, whose foundation is Jesus in the mystery of Death and Resurrection. From the moment of baptism believers are included in the mystery, it accompanies their whole earthly life until the day of death. Also the Liturgy of the Hours of the dead brings up this fact. The Church prays for the deceased and celebrates the Eucharist, which proclaims the death of the living Lord, in their intention: „For as often as you eat this bread and drink the cup, you proclaim the Lord’s death until he comes” Eating the Bread and drinking the Cup with due respect is proclaiming the death of the Lord, now living, until he comes again. Deepening of this bond is effected through the Eucharist, as the clearest evidence of God’s love to man, embodied in Christ.
  • Miniatura
    Pozycja
    Ks. Jacek Skrobisz, Zapomniany papież. Historia życia Jana Pawła I. Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2012, ss. 215.
    Dziuba, Andrzej F. (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)
    UKSW Warszawa