Kultura-Media-Teologia, 2012, nr 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35734
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Sztuka umieraniaWieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Pozycja Mediálna výchova v kontexte predmetu Katolícke náboženstvoVaľková, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Konieczność wprowadzenie programu edukacyjnego z zakresu edukacji medialnej wymaga podjęcia decyzji przez upoważnione organy państwa. Zgodnie z charakterem szkoły, edukacja medialna może stać się odrębnym przedmiotem. Może też być wprowadzona w formie realizacji tematu przekrojowego lub nauczania blokowego. Niniejszy artykuł omawia drugą z przedstawionych wyżej możliwości.Pozycja Rosyjska i rosyjskojęzyczna prasa religijna w II RzeczypospolitejSuławka, Adam Radosław (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)W przedwojennej Polsce ukazywało się łącznie 47 tytułów prasowych o treści religijnej w języku rosyjskim. Większość z nich była adresowana do wyznawców Kościoła prawosławnego; jednakże wiele z nich kierowano również do protestantów (baptyści, ewangeliczni chrześcijanie bądź członkowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego), część z nich propagowała również tzw. neounię (Kościół Katolicki Obrządku Bizantyjsko-Słowiańskiego); ponadto ukazywały się dwa czasopisma przeznaczone dla „stefanowców”, członków małej sekty na Wołyniu. Nie wszystkie z tych czasopism były przeznaczone dla Rosjan. Dla przykładu: protestanccy misjonarze wydawali pisma przeznaczone dla Białorusinów i Ukraińców zamieszkujących wschodnie województwa państwa polskiego w języku rosyjskim z powodu braku znajomości języka ukraińskiego i białoruskiego. Ponadto pisma prawosławne były przeznaczone nie tylko dla prawosławnych narodowości rosyjskiej, lecz także ukraińskiej, białoruskiej i polskiej.Pozycja Global Patterns for National Stars? Celebreality in SlovakiaMikuláš, Peter (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Wykorzystanie celebrytów w komunikacji medialnej nie jest zjawiskiem nowym, ale można zauważyć nasilenie tego zjawiska. W badaniu autor skupia się na wykorzystaniu znanych bieżących programów telewizyjnych, koncentrując się przede wszystkim na gatunkach telewizyjnych z obszaru reality. Prezentuje analizę porównawczą amerykańskich i słowackich celebrytów – bohaterów wybranych formatów telewizyjnych reality show.Podstawowe pytanie, które zadaje autor, brzmi: czy istnieje globalne formuła krajowych gwiazd reality TV, czy też stopień oryginalności wystarcza, aby można było mówić o autonomiczności tych gatunków na różnych poziomach?Pozycja Młodzieżowe media rozrywkowe antynomią wychowaniaMałek, Michał Konrad (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Krótkie ukazanie wychowawczej roli jaką powinny spełniać media ze szczególnym uwzględnieniem prasy oraz mediów audiowizualnych. Omówienie tematyki popularnych czasopism kierowanych do młodzieży oraz wybranych telewizyjnych programów młodzieżowych z uwzględnieniem stosowanych technik manipulacji (fragmentacja; ingracjacja). Wykazanie braku promowania wartości oraz zagrożenia dla indywidualności odbiorcy. Konieczność kształtowania u młodzieży właściwych postaw wobec mediów.Pozycja Teologia mediów audiowizualnych jako wyzwanie XXI wiekuŁęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Analiza współczesnej sytuacji kulturowej, charakteryzującej się dominacją cywilizacji wizualnej. Ukazanie specyfiki teologii mediów w kontekście teologii rzeczywistości ziemskich oraz teologii praktycznej: pastoralnej i katechetyki. Próba sformułowania metodologii, zadań, celów i obszarów badawczych teologii mediów audiowizualnych jako działu teologii środków społecznego przekazu. Postulat kwalifikowania teologii mediów jako subdyscypliny nauk o mediach oraz zaliczania ich do nauk humanistycznych.Pozycja Barbarzyństwo w ujęciu Michela de Montaigne’aKamiński, Kamil (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Artykuł ten jest przybliżeniem poglądów francuskiego humanisty, Michela de Montaigne’a, na temat barbarzyństwa. Swoje przemyślenia zawarł on w trzytomowym dziele Próby, gdzie jeden z rozdziałów jest poświęcony kanibalizmowi i barbarzyństwu. Jak się okaże, Montaigne owego zezwierzęcenia wcale nie przypisuje ludom pierwotnym czy koczowniczym, ale Europejczykom. Aby zrozumieć, dlaczego to robi, przedstawię pokrótce obraz ówczesnej Francji, w której dochodziło do tych potwornych wydarzeń. Zdarzenia te zrobiły na Montaigne’u ogromne wrażenie, co miało wpływ na treści zawarte w Próbach. Równie ważne będzie przyjrzenie się relacji „my” – „oni”, czyli Europejczycy – plemiona Ameryki Południowej.Pozycja Promocja muzyki sakralnej w kontekście wychowania liturgicznego na przykładzie audycji emitowanych na antenie Radia WarszawaDudkiewicz, Emilia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Konsumpcyjny model życia przyczynia się do kryzysu kultury oraz zacierania granic między sacrum a profanum. W mediach wysoka kultura ustępuje miejsca programom rozrywkowym, kształtującym gusta odbiorców. Dochodzą one do głosu m.in. w kwestii muzyki liturgicznej, desakralizując ją (co objawia się poprzez „robienie modnej, atrakcyjnej oprawy” liturgii). Szczególne zadanie stoi przed mediami katolickimi; przykładem podjęcia go jest Radio Warszawa promujące w wybranych audycjach muzykę sakralną.Pozycja Charakterystyka teleturniejów emitowanych w polskiej telewizji publicznejBarczyk, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2012)Wzrost konkurencji na rynku mediów, zmiana nawyków odbiorczych i zapotrzebowanie odbiorców na inforozrywkę nie pozostają bez wpływu na wszystkie gatunki telewizyjne. Przeobrażeniom ulegają przede wszystkim: serwisy informacyjne, programy publicystyczne, a nawet reportaże. Celem tekstu jest przyjrzenie się transformacjom, jakim podlegał teleturniej, specyficzny gatunek programów telewizyjnych. Przybliżenie historii teleturnieju, obecnej oferty programowej polskiej telewizji publicznej oraz analiza wybranych programów, pozwolą na określenie współczesnej kondycji gatunku.