Roczniki Teologiczne, 1995, T. 42, z. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/5380
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Trójosobowy Bóg zasadą rozumienia „Communio personarum” w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła IISzczepaniec, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)The Unity of Divine Persons in the inner life of the Holy Trinity is the source and pattern of any communio personarum. It is in the Triune God that we find the truth about the Person as a relational being, living in unity with other Persons. We also read out the basic relations which shape consciousness, freedom and the whole life of the Person. These relations consist of the following: existence for Somebody, existence from Somebody and existence in unity with Somebody. This treble relation creates the dynamics of love. Love in God bears a treble characteristic. It is fatherly and filial love, lasting in unity. This love is an ability to give life, receive life and persist in mutual giving and receiving.Pozycja Mistycyzm. Zjednoczenie przekształcająceUrbański, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)The article deals with the term of transformational unity, as described in the contemporary analysis of St. John of the Cross. The transformational unions a focus of spiritual growth. It refers directly to the degree of love which by means of the inner transformation originating in the resemblance to God the Father puts in use the union with God. This is the perfect transformating and uniting communion with God the Creator. The article develops into an analysis of passivity, activity and freedom as the main characteristics of mistical experience and closes with a review of their results. Christian life is by nature of mystical and contemplational character, as a result of baptism and the acts of the Holy Spirit. Christian life is thus based on the vocation to an intimate relations with God. It is God who approaches man actively and the human answer should come as a passive submission to God’s action.Pozycja Posłuszeństwo Kościołowi świętemu fundamentem formacji kapłańskiej w świetle Jana Pawła II posynodalnej adhortacji apostolskiej „Pastores dabo vobis”Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Miłość jako podstawa życia zakonnego według „Inspectio cordis” Stanisława Papczyńskiego OIC (1631-1701)Pakuła, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)The author presents the role love plays in religious life according to S. Papczyński. The paper is based on the collection of works written by the latter and entitled Inspectio cordis. We find in this work various, alternately used, terms which define love: amor, dilectio, charitas. The love of God, according to Papczyński, is revealed both in the redemptive history of the world and in the individual history of each man. Man responds to the gift of Divine love which being human has its source in God and is embodied in being totally and exclusively offered to Him. Religious vows are the specific token of such offering. Human love is similar to the love of God and that is why is directed to man. It constitutes the principle of unity between God and neighbours, and puts forward the criterium of all values. The author pinpoints that the doctrine of S. Papczyński does not bear the character of a lecture, but rather is a testimony of faith and life. Due to this we have an opportunity of getting to know Polish spirituality of the seventieth century better.Pozycja Zagadnienie duchowości w Katechizmie Kościoła katolickiegoChmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Zur „Rechtssache Hus”Misiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Zadaniem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy obecnie, po Soborze Watykańskim II, można podtrzymywać opinię, w myśl której Jan Hus jest heretykiem. Wiadomo, że zarzewiem konfliktu stała się eklezjologia Husa zawarta głównie w jego traktacie De Ecclesia, opracowanym na podstawie nauki Johna Wiklifa. Charakterystyczne dla skrystalizowanych już poglądów Husa było określenie Kościoła jako congregatio praedestinatorum, które sprzeczne jest z powszechną zbawczą wolą Boga. Ponadto akcentował on ideę Kościoła jako wspólnoty o charakterze etyczno-duchowym z odrzuceniem jego instytucjonalno-jurydycznych elementów. Wydaje się, że takich poglądów nie może przyjąć jako własne Kościół rzymskokatolicki. Z tego też względu rehabilitacja Husa, czego domagają się dziś niektórzy (np. S. Swieżawski), byłaby niejako „przywłaszczeniem” go sobie przez Kościół rzymskokatolicki. Potrzebna jest zatem nie tyle rehabilitacja, co raczej akt ekspiacji wobec osoby Jana Husa i jego zwolenników niesłusznie pozbawionych życia. Taką myśl wysunął już przed kilku laty ks. Czesław Bartnik.Pozycja Praktyka kierownictwa duchowego w „Praxis confessarii ad bene excipiendas confessiones” św. Alfonsa Marii de Liguori (1696-1787)Mojek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Cywilizacja miłości w życiu małżeńskim i rodzinnym według „Listu do Rodzin” Ojca Świętego Jana Pawła IISłomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)The author analyzes the teaching of John Paul II on the civilization of love in marital and family life as it is contained in the Letter to Families. Starting from the concept of the civilization of love contained in this letter the author pinpoints some essential conditions of such civilization. The latter is conditioned by the truth about man, marriage and family. We have to put this civilization into practice and bring up people to it in the circle of marriage and family.Pozycja „Kościół - na upadek i na powstanie wielu” (Sprawozdanie z XX Tygodnia Duchowości)Popławski, Jarosław M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Kronika Sekcji Teologii Duchowości KUL (1994-1995)Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Julia Stanisława Bakalarz OP, Kontemplacja i działanie w życiu duchowym Matki Kolumby Białeckiej, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy 1994, ss. 281.Misiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Antoni Jozafat Nowak OFM, Osoba konsekrowana, II: Ślub posłuszeństwa, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1994, ss. 35Paszkowska, Teresa (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Ks. Jerzy Misiurek, Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej, t. I: w. X-XVII, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1994, ss. 442Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)