Ukaranie Asaela (1 Hen. 10,4-8) w kontekście mezopotamskiej literatury zwalczającej czarną magię
Ładowanie...
Data
2013
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Abstrakt
The literary pattern of Asael’s punishment in the Enochic myth (1 En. 10,4-8) does not seem to originate in biblical literature or Greek mythology. It is far more probable that Babylonian anti-witchcraft literature provides the proper background for most of the elements in that literary pattern. The Jewish composer who lived in Mesopotamia in Late Babylonian period treated Asael and other Watchers as warlocks against whom some elements of exorcistic rituals have to be applied. The elimination of Asael and other Watchers from the earthly realm paved the way for the Jewish context of knowledge transmission, exemplified by Enoch and his insight into the structure of the world, revealed to him by angels faithful to the God of Israel.
Opis
Słowa kluczowe
mezopotamska literatura zwalczająca czarną magię, literatura mezopotamska, czarna magia, magia, Asael, Księga Henocha, 1 Henoch 10, apokryf, księgi apokryficzne, Stary Testament, księgi apokryficzne Starego Testamentu, biblistyka, Pismo Święte, Biblia, egzegeza, egzegeza ksiąg apokryficznych, Mesopotamian literature combating black magic, Mesopotamian anti-witchcraft literature, Mesopotamian literature, black magic, magic, Book of Henoch, 1 Enoch 10, apocrypha, apocryphal books, Old Testament, apocryphal books of the Old Testament, biblical studies, Bible, exegesis, exegesis of apocryphal books
Cytowanie
The Biblical Annals, 2013, T. 3, nr 2, s. 285-307.
Licencja
CC-BY - Uznanie autorstwa