Ukaranie Asaela (1 Hen. 10,4-8) w kontekście mezopotamskiej literatury zwalczającej czarną magię

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Abstrakt

The literary pattern of Asael’s punishment in the Enochic myth (1 En. 10,4-8) does not seem to originate in biblical literature or Greek mythology. It is far more probable that Babylonian anti-witchcraft literature provides the proper background for most of the elements in that literary pattern. The Jewish composer who lived in Mesopotamia in Late Babylonian period treated Asael and other Watchers as warlocks against whom some elements of exorcistic rituals have to be applied. The elimination of Asael and other Watchers from the earthly realm paved the way for the Jewish context of knowledge transmission, exemplified by Enoch and his insight into the structure of the world, revealed to him by angels faithful to the God of Israel.

Opis

Słowa kluczowe

mezopotamska literatura zwalczająca czarną magię, literatura mezopotamska, czarna magia, magia, Asael, Księga Henocha, 1 Henoch 10, apokryf, księgi apokryficzne, Stary Testament, księgi apokryficzne Starego Testamentu, biblistyka, Pismo Święte, Biblia, egzegeza, egzegeza ksiąg apokryficznych, Mesopotamian literature combating black magic, Mesopotamian anti-witchcraft literature, Mesopotamian literature, black magic, magic, Book of Henoch, 1 Enoch 10, apocrypha, apocryphal books, Old Testament, apocryphal books of the Old Testament, biblical studies, Bible, exegesis, exegesis of apocryphal books

Cytowanie

The Biblical Annals, 2013, T. 3, nr 2, s. 285-307.

Licencja

CC-BY - Uznanie autorstwa