Verkündigung des Glaubens oder Banalisierung der Heilsbotschaft? Eine Untersuchung der katholischen Jugendmagazine „PUR” und „theo”
Data
2018
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Abstrakt
In the last fifty years the renewal of the Catholic Church, initiated by the Second Vatican Council, has been reflected in the Catholic media. A lot of attention was also dedicated to the theological discourse and interpretations of the teaching of the Council. But until now less attention was given to the empirical research in the implementation of the documents of the Council, especially those which concern new evangelization and reflection on it in the ecclesiastical or Catholic media. It has been indicated, that the Catholic youth magazines “PUR” and “theo” do not necessarily relate to the level of calling in regards to the new evangelization. According to the principle of modernity, they avoid sometimes the challenges connected with the transfer of content and implications coming from the faith, shaping their message in a way which is on the limits of trivialization of the Gospel message.
Kościelna odnowa, zainicjowana przez Sobór Watykański II, w ostatnich pięćdziesięciu latach znalazła swoje odzwierciedlenie również w mediach katolickich. Szeroką uwagę poświęcono szczególnie teologicznym dyskursom i interpretacjom dotyczącym soborowego nauczania. W mniejszym stopniu zajmowano się dotychczas empirycznymi badaniami nad wcieleniem soborowych postanowień, zwłaszcza służących nowej ewangelizacji, i ich odzwierciedleniem w kościelnych lub katolickich mediach. Na podstawie badań wybranych publikacji katolickich magazynów młodzieżowych „PUR” i „theo” wskazano, że nie odpowiadają one w wystarczającym stopniu na wymogi nowej ewangelizacji. Hołdując zaś zasadzie nowoczesności, unikają nieraz wyzwań związanych z przekazem treści i implikacji płynących z wiary, kształtując swój przekaz w sposób graniczący z banalizacją ewangelicznego orędzia.
Kościelna odnowa, zainicjowana przez Sobór Watykański II, w ostatnich pięćdziesięciu latach znalazła swoje odzwierciedlenie również w mediach katolickich. Szeroką uwagę poświęcono szczególnie teologicznym dyskursom i interpretacjom dotyczącym soborowego nauczania. W mniejszym stopniu zajmowano się dotychczas empirycznymi badaniami nad wcieleniem soborowych postanowień, zwłaszcza służących nowej ewangelizacji, i ich odzwierciedleniem w kościelnych lub katolickich mediach. Na podstawie badań wybranych publikacji katolickich magazynów młodzieżowych „PUR” i „theo” wskazano, że nie odpowiadają one w wystarczającym stopniu na wymogi nowej ewangelizacji. Hołdując zaś zasadzie nowoczesności, unikają nieraz wyzwań związanych z przekazem treści i implikacji płynących z wiary, kształtując swój przekaz w sposób graniczący z banalizacją ewangelicznego orędzia.
Opis
Artykuł w języku niemieckim.
Słowa kluczowe
evangelization, media, youth, Second Vatican Council, Vatican II, council, faith, message of salvation, salvation, Catholic youth magazines, youth magazines, Catholic youth magazine ‟PUR”, Catholic youth magazine ‟theo”, trivialisation of the Gospel message, ewangelizacja, młodzież, sobór watykański II, sobór, wiara, zbawienie, orędzie zbawienia, katolickie magazyny młodzieżowe, magazyny młodzieżowe, katolicki magazyn młodzieżowy „PUR”, katolicki magazyn młodzieżowy „theo”, banalizacja ewangelicznego orędzia, Glaube, Heilsbotschaft, Jugendmagazine, katholische Jugendmagazine
Cytowanie
Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2018, T. 38, nr 2, s. 171-191.
Licencja
CC-BY - Uznanie autorstwa