„Ojciec twój bogiem winien być dla ciebie”. „Ślub” Gombrowicza między Freudem a Girardem (i Szekspirem)

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Gdańskie Seminarium Duchowne

Abstrakt

Artykuł jest mimetyczną interpretacją „Ślubu” Witolda Gombrowicza. Zastosowanie teorii René Girarda w funkcji metajęzyka pozwala na zauważenie częściowej dekonstrukcji, jakiej polski pisarz dokonuje względem koncepcji mordu pierwotnego (i buntu syna przeciwko ojcu) stworzonej przez Zygmunta Freuda. „Poprawka” Gombrowicza (zapożyczona od Szekspira) polega na prezentacji przekonania, zgodnie z którym rywalizacja (oraz jej efekt – morderstwo) jest specyficznym, naśladowczym modusem międzyludzkich relacji, a jej aspekt przedmiotowy (m.in. erotyczny) pozostaje kwestią drugorzędną.

This article is the mimetic interpretation of „The Marriage” by Witold Gombrowicz. The application of Rene Girard’s theory in metalanguage function allows to see how the Polish writer makes the partial deconstruction of Sigmund Freud’s theory of primordial murder (and also rebellion of a son against his father). Gombrowicz’s „correction” (that was borrowed from Shakespeare) depends on the thesis that rivalry (and its effect – murder) is peculiar i.e. mimetic pattern of interpersonal relations and its objective aspect (erotic, for example) is totally irrelevant.

Opis

Słowa kluczowe

Zygmunt Freud, René Girard, kozioł ofiarny, pragnienie mimetyczne, pragnienie mimetyczne w literaturze, William Szekspir, Witold Gombrowicz, literatura, Sigmund Freud, mimetic desire, mimetic desire in literature, scapegoat, William Shakespeare, literature

Cytowanie

Studia Gdańskie, 2013, T. 32, s. 57-68.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych