Theologische Ausbildung im Horizont der Ökumene

Miniatura

Data

2008

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego

Abstrakt

Artykuł poświęcony został istotnej dla działalności Światowej Rady Kościołów kwestii teologicznego kształcenia w wymiarze ekumenicznym. Jednym z kluczowych pojęć programu teologicznego kształcenia wypracowanego przez ŚRK było pojęcie „kontekstualności”. Pojęcie to pełniło rolę swoistego katalizatora dla rozwoju w Kościołach wielu różnych prądów kontekstualnej teologii. Historycznym fundamentem zaangażowania ŚRK w kwestii kształcenia była w ogóle praca edukacyjna prowadzona zwłaszcza wśród biednej młodzieży oraz w krajach misyjnych. Autor omówił najważniejsze projekty edukacyjne realizowane w przeszłości, zwłaszcza w krajach Azji południowo-wschodniej, które przybrały formę sieci placówek teologicznego kształcenia. Istotnym aspektem teologicznego kształcenia stały się także projekty interkontekstualne, polegające na wymianie studentów i wykładowców z różnych regionów świata. Przyczyniły się one do poszerzenia horyzontów teologicznego myślenia, a także odnalezienia nowych impulsów dla ekumenicznego zaangażowania i rozwoju międzykulturowego i międzyreligijnego dialogu. Zdaniem Autora, doświadczenie to, które wcześniej dostępne było jedynie w węższym zakresie, w XXI w. winno przyjąć centralne hermeneutyczne i praktyczne znacznie w Kościołach, które również uczestniczą w światowym procesie globalizacji. W dalszej części artykułu przedstawiono przebieg podejmowanej przez ŚRK refleksji nad kwestią ekumenicznej formacji oraz wyzwaniami, które stawia w tym względzie XXI w. W ramach tej refleksji sytuują się konsultacje prowadzone w ramach projektu f Edynburg 2010, przypominającego setną rocznicę Światowej Konferencji Misyjnej. Pośród zróżnicowanej tematyki jeden z zakresów tematycznych dotyczy też istoty teologicznego wykształcenia. Istotne pytanie, jakie winno w tym procesie znaleźć odpowiedź, dotyczy impulsów, które mogłyby wyjść z Kościołów dla przeciwdziałania sile globalizacji, zmierzającej do kulturowego ujednolicenia świata na wzór zachodni.

Opis

Artykuł w języku niemieckim. Streszczenie: R. Porada.

Słowa kluczowe

ekumenizm, ekumenia, edukacja, kształcenie, kształcenie teologiczne, edukacja teologiczna, kontekstualność, Kościół, Kościoły chrześcijańskie, dialog, dialog ekumeniczny, dialog międzykulturowy, dialog międzyreligijny, ecumenism, education, theological education, contextualization, Church, Christian Churches, dialogue, ecumenical dialogue, intercultural dialogue, interreligious dialogue, Ökumene, Bildung, theologische Bildung, Kontextualisierung, Kirche, christliche Kirchen, Dialog, ökumenischer Dialog, interkultureller Dialog, interreligiöser Dialog

Cytowanie

Studia Oecumenica, 2008, T. 8, s. 21-40.

Licencja

CC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach