La mística teresiana como camino de humanización
Ładowanie...
Data
2016
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Karmelitów Bosych
Abstrakt
Spojrzenie, jakie zwykle mamy na temat mistyki lub mistyków, zawęża się do sfery zjawisk nadzwyczajnych lub do stylu życia w zamknięciu i odcięciu się od rzeczywistości. Tymczasem autentyczni mistycy są chrześcijanami, którzy radykalnie żyją Ewangelią i poczuwają się do prawdziwego i konkretnego angażowania się w to, co ludzkie. Teresa od Jezusa i jej doświadczenie Boga są namacalnym przykładem na to, czym jest prawdziwa mistyka chrześcijańska. Taka mistyka nie oddala wierzącego od konkretnej rzeczywistości, lecz prowadzi do odkrycia jej prawdziwego znaczenia i zaangażowania się w nią. Co więcej, wraz z niewyrażalnością, z którą związane jest doświadczenie mistyczne, rodzi się, jako konsekwencja i dowód jego autentyczności, bezpośrednie zaangażowanie we wszystko, co dotyczy godności bytu ludzkiego. W artykule usiłujemy ukazać wymiar mistyki terezjańskiej, w którym spotkanie z Misterium prowadzi do tego, co najgłębsze w zrozumieniu godności bytu ludzkiego. To głębokie doświadczenie sprawia, że mistyka terezjańska wyrasta z wielkości bytu ludzkiego, stworzonego na obraz i podobieństwo Boga, zamieszkiwanego przez Boga i mającego niezniszczalne piękno, porównywane do diamentu. Żadna antropologia nie osiągnęła tak szerokiego i pozytywnego zrozumienia bytu ludzkiego jak to, które wyłania się z doświadczenia Boga. Zrozumienie wielkiej godności i piękna bytu ludzkiego w mistyce terezjańskiej znajduje odzwierciedlenie w życiu i w zaangażowaniu na rzecz innych, zwłaszcza w ukierunkowaniu na służbę i miłość bliźniego. Według św. Teresy od Jezusa, w tym weryfikuje się autentyczność doświadczenia mistycznego, że „z niego rodzą się czyny”. Poznanie godności bytu ludzkiego w mistyce Teresy prowadzi do przeobrażenia etycznego osoby, uzdrowienia jej ran i ukazuje nieodzowność poznania siebie samego.
Autor artykułu stara się ukazać, że prawdziwa mistyka czyni człowieka bardziej ludzkim i zaangażowanym w przekształcanie rzeczywistości.
Our ideas regarding mysticism or mystics are usually associated with supernatural phenomena or with living an enclosed life cut off from reality. In contrast, however, authentic mystics are Christians who live the Gospel in its radicalism and are moved to a genuine and practical involvement with everything that is human. Teresa of Jesus and her experience of God are a tangible example of true Christian mysticism. Such mysticism does not draw the faithful away from a specific reality but leads them to discover its real meaning and to engage in it. Moreover, along with the inexpressibility linked to a mystical experience comes a consequence and a proof of authenticity in the form of a direct engagement into everything related to the dignity of the human person. This article attempts to show the dimension of teresian mysticism in which our encounter with the Mystery leads to the deepest understanding of the dignity of the human person. This profound experience is the reason why teresian mysticism is founded on the greatness of our humanity created, as it is, in the image and likeness of God, who dwells within each one of us. As a consequence our soul has an indestructible beauty which can be likened to a precious diamond. No anthropology has ever reached such a deep and positive understanding of the human person coming as it does from an experience of God. The awareness of the great dignity and beauty of the human person within teresian mysticism can be glimpsed in daily life and in our engagement with others, especially in the service to and the love of our neighbors. According to St Teresa, the authenticity of a mystical experience is verifi ed through the fact that “it results in deeds”. The understanding of the dignity of the human person in teresian mysticism leads to an ethical transformation within a person and to the healing of his or her wounds. It also points to the importance of self-knowledge. The author of this article has tried to demonstrate that true mysticism makes us more human and more involved in the transformation of reality.
Our ideas regarding mysticism or mystics are usually associated with supernatural phenomena or with living an enclosed life cut off from reality. In contrast, however, authentic mystics are Christians who live the Gospel in its radicalism and are moved to a genuine and practical involvement with everything that is human. Teresa of Jesus and her experience of God are a tangible example of true Christian mysticism. Such mysticism does not draw the faithful away from a specific reality but leads them to discover its real meaning and to engage in it. Moreover, along with the inexpressibility linked to a mystical experience comes a consequence and a proof of authenticity in the form of a direct engagement into everything related to the dignity of the human person. This article attempts to show the dimension of teresian mysticism in which our encounter with the Mystery leads to the deepest understanding of the dignity of the human person. This profound experience is the reason why teresian mysticism is founded on the greatness of our humanity created, as it is, in the image and likeness of God, who dwells within each one of us. As a consequence our soul has an indestructible beauty which can be likened to a precious diamond. No anthropology has ever reached such a deep and positive understanding of the human person coming as it does from an experience of God. The awareness of the great dignity and beauty of the human person within teresian mysticism can be glimpsed in daily life and in our engagement with others, especially in the service to and the love of our neighbors. According to St Teresa, the authenticity of a mystical experience is verifi ed through the fact that “it results in deeds”. The understanding of the dignity of the human person in teresian mysticism leads to an ethical transformation within a person and to the healing of his or her wounds. It also points to the importance of self-knowledge. The author of this article has tried to demonstrate that true mysticism makes us more human and more involved in the transformation of reality.
Opis
Artykuł w języku hiszpańskim.
Słowa kluczowe
mistyka terezjańska, Teresa od Jezusa, Teresa z Ávili, doświadczenie Boga, człowieczeństwo, godność człowieka, godność istoty ludzkiej, teologia, teologia duchowości, duchowość, duchowość karmelitańska, mistyka, mistycyzm, Bóg, doświadczenie, Teresian mysticism, Teresa of Jesus, Teresa of Ávila, experience of God, humanism, human dignity, dignity of human being, theology, theology of spirituality, spirituality, Carmelite spirituality, mysticism, God, experience
Cytowanie
Itinera Spiritualia, 2016, Vol. 9, s. 169-191.
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych