Teologia w Polsce, 2010, Tom 4, nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33587
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Średniowieczne summy teologiczne i ich układ. Analiza genologiczna „Summy teologii” św. Tomasza z AkwinuWilkołek, Rafał (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)This article is a part of M.A. thesis entitled “The Foundations of Aristotelianism as a Theological locus in The Summa Theologica by Saint Thomas Aquinas. The Ontological Analysis of the Union of the Incarnated Word”. In this article the author tries to show that The Summa Theologica by Saint Thomas Aquinas was written according to an individual, original and well-considered structural idea. According to the author The Summa’s Christ and incarnation mystery centred worldview gives to Neoplatonic exitus-reditus scheme that was used in The Summa and other medieval theological compendiums (thanks to reditus per Christum) the Christophoric nature. In addition, it gives to the entirety of the Aquinas’ concept the incarnation and Christ centred dynamic.Pozycja Teologia Kościoła Katolickiego Mariawitów w perspektywie ekumenicznej [Warszawa 2009, 408 ss.]Tempczyk, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Sacrum a „wspólnota ducha” jednoczącej się EuropySienkiewicz, Edward (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Problem zależności obrazu Maryi od obrazu Boga. Wprowadzenie do studium nad nauczaniem Prymasa Augusta HlondaPek, Kazimierz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)The purpose of the present study is to introduction in the theological image of God in the mariology of the Card. August Hlond (d. 1948). The Primate of Poland while continuing the work of his predecessor (Card, Edmund Dalbor), had also, in a way, to start anew after the devastation caused by World War II and at the beginning of Communist attempts to destroy the Church in Central and Eastern Europe. All his pastoral work had an apostolic and missionary character. The main themes of his teaching were: Christ the King, Christ in the Eucharist, the Kingdom of Christ, the Heart of Jesus and Divine Providence. One may also note some rare references to the Holy Spirit. Like his predecessor, he never devoted a separate pastoral letter to the Mother of Christ or to Marian devotion. His mariological teaching is spread not only throughout his letters but also in his sermons, speeches and appeals. The image of God they convey is that of closeness and goodness. Even at – observed also in Poland the 100th anniversary of the Marian apparition in La Salette, with its message about the heavy arm of God, he did not contrast the goodness of Mary with the wrath of God. He seemed to emphasize the mercy of God and suggest that the apparently clear Marian message of La Salette, should be, nevertheless, understood in the light of God’s love. Even though he supported some Marian initiatives (e.g. the act of consecrating Poland to the Immaculate Heart of Mary) and taught about Mary’s presence in the life of Poles (e.g. the vows of John Casimir perceived as a covenant with Mary), he never failed to refer to Christ as the source of all victory. He also stressed the importance of human potential and of the activity of every person. In this case the faith was to be the source of victory which he understood as the fulfillment of the Gospel. General research conclusion: The image of Mary is dependent on the image of God. Whenever the history of salvation was perceived as the work of the Father through the Son in the Holy Spirit, Mary was presented as a participant (or a recipient) and a witness of the activity of God.Pozycja Pojednanie i sprawiedliwośćNaab, Erich (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Znaczenie wschodniej symboliki cerkiewnejMoskałyk, Jarosław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Struktura ikonograficznego wystroju cerkwi stanowi realizację odpowiedniego kanonu teologiczno-symbolicznego, ustalonego dla każdej jej części i harmonizującego z aktywnym działaniem liturgicznym. Najważniejsze elementy wystroju, które dominują od XI wieku, czyli już po sporach obrazoburczych, pozostają niezmienne a w kilku kolejnych stuleciach są jedynie doskonalone. Jako ostateczny okres uformowania całościowej wizji ikonograficznej cerkwi przyjmuje się koniec XVII wieku. Ikona we wschodnim rozumieniu teologicznym jest wyrazem charyzmatycznej świadomości Kościoła jako całości w stosunku do rzeczywistości transcendentnej. Nie jest ona traktowana jedynie jako dzieło indywidualnej wyobraźni twórczej przeznaczone ku jednostkowemu doświadczeniu estetycznemu, lecz wartość o charakterze powszechnym.Pozycja Benedykta XVI metafizyczna koncepcja wolności. Refleksja nad „Spe salvi” nr 24Lewandowski, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Zagrożeniem wolności we współczesnym świecie oprócz współczesnych ideologii jest jej błędne rozumienie. Swoistym antidotum na promowane, często redukcyjne jej modele, wydaje się być propozycja Benedykta XVI zawarta w Spe salvi. Papież opowiada się za metafizyczną koncepcją wolności, w której natura ludzka jest identyczna z naturą wolności. Przez to jest nieutracalna i jawi się jako ciągle wyzwanie dla człowieka poszukującego swej tożsamości w dobru.Pozycja Janusz Lekan, Jezus Chrystus – Pośrednik zbawienia w hiszpańskiej teologii posoborowej, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, ss. 510.Góźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Jezus Chrystus, pośrednik zbawienia. Uniwersalistyczna wizja hiszpańskiej teologiiLekan, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Inspiracje chrystologiczne we włoskiej poezji religijnej początku XXI wiekuKwiatkowski, Bogusław D. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Teologiczna wizja cielesności człowieka w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła IIKunka, Sławomir (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Teologia katolicka a młodsza Europa globalizacyjnej współczesności (cz. 1)Kubicki, Dominik (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)In view of the contemporary integration of the EU member states and in the context of the fast globalizing world of today, the author raises the issue of civilizational backwardness, which by the political and intellectual representatives of the Western world (and hence its societies) is widely identified with the notions of post-totalitarian and postcommunist Central and Eastern European societies, and thus with the Polish society and those practising theology in the Catholic Church in Poland at the beginning of the 21st century. In the first part of his reflection, the author postulates defining the civilizational ‘youngerness’ with respect to the evident relativity of the idea of civilizational backwardness in the historical perspective, especially taking into consideration the ever-changing political, cultural and civilizational domination in Europe. Later on he outlines the hope which he cherishes towards those practising theology and reflecting upon the evangelical message, who bring it into effect through their faith and spread it on in their communities in local churches of the Catholic Church in Poland. Those faith communities, with their morally creative members, stem from the tradition of Polish social, philosophical and theological thought, shaped in the course of the vicissitudes that the Polish society and the country itself underwent due to Poland's specific location on the border between the European East and West.Pozycja Metafizyczne podstawy Cur Deus homoKempa, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Anzelmowa nauka o zadośćuczynieniu jest różnorodnie oceniana. Problem tkwi często w tym, że nie ujmuje się jej w związku z całą myślą Anzelma. Tymczasem jest ważne, by uwzględnić w jego soteriologii metafizyczne podstawy, które wypracował już we wcześniejszych swoich dziełach. Dwa elementy wysuwają się tu na czoło: (1) Anzelmowa „metafizyka powinności” pozwala zrozumieć grzech i potrzebę odkupienia zupełnie bez odwoływania się do kategorii prawnych; (2) stanowisko Anzelma w sporze o powszechniki pomaga w zrozumieniu jego ujęcia zastępczości. Dopiero na tym tle widać, w jakich okolicznościach w tę metafizyczną konstrukcję zostały włączone elementy prawne.Pozycja Charyzmat proroctwa – peryferyjny fenomen czy istotna forma aktualizacji Objawienia?Chlondowski, Piotr (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)The article discusses the issue of charism of prophecy in the Bible and in the live of the Church. At first, the author presents the theory of the cease of the prophecy. Secondly, he gives explains of the understanding of prophecy, oracle and ecstasy in antiquity and Bible. The final part of the article is devoted to the overview of these issues in the teachings of the selected Christianity first century authors, Thomas Aquinas and modern theologians.Pozycja Jean-Noël Bezançon, Bóg nie jest samotny. Trójca Święta w życiu chrześcijan, Poznań 2009, ss. 175.Ptak, Robert (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Pozycja Chrystologia świata w Prologu Ewangelii według św. JanaBartnik, Czesław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Według Prologu zachodzi absolutny związek świata i człowieka z Jezusem Chrystusem jako Początkiem wszelkiego stworzenia, jako istotną treścią i tematem oraz celem i sensem. Bóg Ojciec przez Osobę Słowa wszystko realizuje, wypowiadając siebie samego. Chrystus jako Zrodzony jest pramotywem zaistnienia stworzenia, jego odkupienia, udoskonalenia i przez to uczynienia człowieka w nieskończenie dalekiej analogii również dzieckiem Bożym, o ile on tylko na działanie Odkupiciela się otworzy przez wiarę i czyn. I tak Chrystus realizuje razem ze światem i człowiekiem swoją Wielką Drogę: wychodzi od Ojca, staje się Historią Ludzką przez Wcielenie, przetwarza naszą ziemską historię na historię bosko-ludzką i powraca na łono Ojca w komunii Ducha Świętego z człowiekiem i całym światem.Pozycja Ks. Jarosław Babiński, Irreligia, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum 2010, ss. 128.Lewandowski, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)