Komercjalizacja współczesnej kultury
Data
2011
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie
Abstrakt
Konsumpcja staje się współcześnie rzeczywistym stanem kultury, w której aktywność człowieka podporządkowana jest rynkowi. Proces ten nazywany bywa supermarketyzacją i komercjalizacją kultury. Jest to przeniesienie wzorów zachowań charakterystycznych dla relacji ekonomicznych na kulturowe zachowania ludzi. Komercjalizacja kultury jest kierowaniem się w życiu kryteriami handlowymi, w których dobra i usługi artystyczne traktowane są jak towary. W takim ujęciu kultura staje się kwestią gustu, osobistego wyboru warunkowanego przez przynależność narodową, stopień zamożności, otoczenie społeczne, wykształcenie i jest coraz bardziej kształtowana przez rynek z wszystkimi negatywnymi konsekwencjami tego stanu rzeczy.
Opis
Słowa kluczowe
supermarket kultury, konsumpcjonizm, konsumpcja, globalizacja, tożsamość kulturowa, dialog, ewangelizacja kultur, kultura, tożsamość, cultural supermarket, consumerism, consumption, globalization, cultural identity, dialogue, evangelization of cultures, culture, identity
Cytowanie
Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 4, s. 8-18.
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych