Polak, czyli kto? Obraz Polaka na podstawie artykułów niemieckojęzycznych opublikowanych w tygodniku „Forum”

Brak miniatury

Data

2011

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Artykuł to analiza wydań tygodnika „Forum” z okresu od stycznia 2004 do lutego 2009. Badanie było punktem wyjścia do odnalezienia głównych stereotypów na temat Polski i Polaków. Do analizy posłużyło 30 tekstów podzielonych na trzy podstawowe kręgi problemowe. Są to polityka, społeczeństwo i religia. Okazało się, że ponad połowa artykułów przedstawia Polskę w świetle negatywnym lub bardzo negatywnym. Główne stereotypy, które pojawiają się w artykułach dotyczących tematyki polskiej, to łapówkarstwo, zacofanie i nieudolność. Pozytywnych cech jest znacznie mniej. Przede wszystkim wymieniana jest polska przedsiębiorczość i związana z tym chęć robienia kariery w Polsce i w Europie. Niestety, Polak nadal znany jest w Niemczech, jako robotnik fizyczny, najczęściej branży budowlanej. Natomiast polska kobieta to wciąż ceniona gospodyni domowa.

This article is a detailed analysis of articles published in weekly magazine “Forum” from January 2004 to February 2009. This scrutiny was a method to find main stereotypes about Poland and Poles. Thirty articles were examined and divided into three groups because they treated about three different issues. Those issues are politics, society and religion. After summing up, more than a half of German articles presented Poland in negative or very negative way. Main stereotypes, which appear in German press say that Poles take bribes, are old fashioned and clumsy. Positive features of Poles are hardly to find. The one which is emphasized the most is spirit of enterprise and wish to make career not only in Poland but also in Europe. Unfortunately, Polish men are still recognized in Germany as physical worker, mainly on constructions, and Polish woman as housewives.

Opis

Zawiera wykresy.

Słowa kluczowe

obraz, Polska, Polacy, obraz Polaka, „Forum”, tygodniki, stereotypy, Niemcy, język niemiecki, relacje polsko-niemieckie, prasa, image, Poland, Polish people, image of a Polish person, weeklies, stereotypes, Germany, Germans, German, Polish-German relations, press

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 5, s. 8-19.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych