Obrazy medialne i media obrazowe wobec śmierci M. Kaddafiego (z punktu widzenia antropologii obrazu)

Ładowanie...
Miniatura

Data

2011

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Dominująca rola obrazu we współczesnej kulturze wizualnej i kulturze informacyjnej. Niesłabnące oddziaływanie reprodukowanego i multiplikowanego obrazu w mediach wizualnych. Medialne przekazy śmierci M. Kaddafiego. Agresja obrazów i agresja wobec obrazów (ikonoklazm) – niszczenie wizerunków dyktatora. Antropologiczne podstawy oddziaływania wizerunków i mediów wizualnych. Archetyp wizerunku i kult obrazów. Podwójna rola mediów wizualnych: jako środków masowego przekazu i rodzaju (tworzywa) artefaktów plastycznych. Rola filmów i obrazów satyrycznych w sieci. Rosnąca rola cyberprzestrzeni – obrazy w cyberprzestrzeni.

There are many categories of visual media. All of them are based on pictures. The article presents a range of questions relating to the anthropological study of visuality. The analysis of relations and interactions between pictures and people is the subject of anthropology. It shows that the human being is not only the creator of pictures but also the object which is created by them. The article discusses Muammar Kaddafi’s death to extrapolate the anthropology of images from the visual culture. The act of dying is one of the most important issues discussed by anthropology, because death is a universal phenomenon ending the existence of the human being. The death of M. Kaddafi indicated the role of visual media, not only as the tools of image transmission, but also as the instruments of making a profound impact on people through images. The author of the article expresses the opinion that the phenomena of death, body destruction and passing time are universal and evergreen topics in the modern visual media.

Opis

Słowa kluczowe

kultura wizualna, media wizualne, obraz śmierci, Mu’ammar al-Kaddafi, ikonoklazm, antropologia obrazu, media, środki masowego przekazu, obraz, visual culture, visual media, image of death, iconoclasm, anthropology of image, mass media, image

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 7, s. 64-72.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych