Reklama handlowa na łamach lwowskiej „Gazety Kościelnej” w okresie od 1900 do 1939 r. (na przykładzie wybranych roczników)

Miniatura

Data

2020

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie

Abstrakt

Reklama towarzyszy człowiekowi od bardzo dawna. Początkowo w formie pozapiśmienniczej, polegającej na ustnym zachwalaniu towarów i usług z czasem przekształciła się we wszechobecne medium. Największy rozwój reklamy przypada na przełom XIX i XX wieku, wraz z upowszechnieniem się prasy. Praktycznie w każdym czasopiśmie, niezależnie od profilu, reklama znajdowała swoje miejsce. Również w wychodzącej we Lwowie w latach 1893-1939 „Gazecie Kościelnej” można odnaleźć liczne inseraty reklamowe. Głównie dotyczyły one usług i artykułów związanych z tematyką czasopisma, czyli skierowane były do duchowieństwa. Z czasem na łamach lwowskiego tygodnika zaczęły się pojawiać także reklamy dotyczące innych branż niezwiązanych z profilem pisma, znajdujące odbiorców również wśród czytelników świeckich. Analiza ogłoszeń reklamowych zamieszczonych na łamach „Gazety Kościelnej” w latach 1900-1939 pozwoliła na prześledzenie nie tylko zmian rodzaju publikowanych anonsów, ale także tego, do jakiej grupy docelowej mogły być kierowane.

Advertising has been around for a very long time. Initially in a non-written form, consisting in verbally praising goods and services, it has over time transformed into an ever-present medium. The greatest development of advertising took place at the turn of the 19th and 20th centuries, with the spread of the press. Advertising found its place in practically every magazine, regardless of the profile. Numerous advertising inserts can also be found in „Gazeta Kościelna”, which had been published in Lviv in the years 1893-1939. They mainly concerned services and articles related to the subject of the magazine, i.e. they were addressed to the clergy. Over time, the Lviv weekly also began to publish advertisements related to other industries not related to the magazine’s profile, also finding recipients among secular readers. The analysis of advertisements published in “Gazeta Kościelna” in the years 1900-1939 made it possible to track not only changes in the type of advertisements published, but also to which target group they could be addressed to.

Opis

Zawiera ilustracje.

Słowa kluczowe

Gazeta Kościelna, polskie czasopisma katolickie, reklama prasowa, ogłoszenie reklamowe, czasopisma, czasopisma polskie, czasopisma katolickie, prasa, reklama, I wojna światowa, okres międzywojenny, historia, XX w., XIX w., Polish Catholic magazines, press advertisement, advertisement, journals, Polish journals, Catholic journals, press, advertising, World War I, interwar period, history

Cytowanie

Resovia Sacra, 2020, Tom 27, s. 387-408.

Licencja

CC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach