„– Są znaki na niebie/ – Tak, prawie same spacje”. S@crum ponowoczesne w najnowszej literaturze polskiej

Miniatura

Data

2016

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Najnowsza poezja nadzwyczaj często sięga po sferę sacrum, robi to jednak w nietypowy, odważny sposób. Wiersze T. Pióry, K. Niklasińskiego, B. Sadulskiego, J. Bargielskiej, P. Sarny, R. Honeta, J. Kapeli, J. Stefko i wielu innych poetów XX (i XXI wieku) pełne są odwołań do sfery sacrum. Wśród celów, jakie przypuszczalnie każą artystom sięgać po elementy związane z sacrum i umieszczać je w ponowoczesnym, pozornie niedostosowanym semantycznie i stylistycznie kontekście, wskazać można m.in. próbę wyrwania literackiego dialogu z transcendencją z ram form skostniałych stylistycznie oraz odpowiedniego wyjaskrawienia owej skostniałości. Strategię taką można jednocześnie postrzegać jako usiłowanie mające na celu zastąpić (wyeliminować przez zgorszenie) odbiorców przywiązanych do norm tradycyjnych nowym typem odbiorcy, którego nie jest w stanie zrazić łamanie społecznego tabu.

The author wants to show it would be a substantial simplification to say that in the contemporary culture we are facing the end of the dialogue with transcendence. Such a dialog is still taking place although different are the ways of its presentation in the texts of culture. The cited works sketch an interesting feature of contemporary culture in which the semantics of the term sacrum has come full circle, starting to mean according to the former etymology and the meaning scope encompassing both what is sacred and what is labeled as impious (cursed, profanum ). The observed phenomenon may be regarded as a form of deliberate scandalisation performed by means of offering the recipient a type of message and means of expression striking at a certain social taboo.

Opis

Słowa kluczowe

dialog z sacrum we współczesnej polskiej poezji, polska poezja postmodernistyczna, sacrum a reklama, kontaminacje sacrum ze sloganem reklamowym, dialog z transcendencją we współczesnej poezji, poezja, poezja współczesna, poezja polska, poezja postmodernistyczna, sacrum, dialog, reklama, dialog z sacrum, dialogue with the sacrum in contemporary Polish poetry, Polish postmodern poetry, sacrum and advertising, blending the sacrum with the advertising slogan, dialogue with transcendence in contemporary poetry, poetry, contemporary poetry, Polish poetry, postmodern poetry, sacred, dialogue, advertising, dialogue with the sacred

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 26, s. 25-51.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych