Kultura-Media-Teologia, 2017, nr 29
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36221
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Hejting i trolling w kontekście kanonów 1364 i 1369 Kodeksu Prawa KanonicznegoWajs, Piotr (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Zestawianie Prawa Kanonicznego z hejtingiem i trollingiem może początkowo wywoływać wrażenie zderzenia ze sobą dwóch oddzielnych światów. Jednakże wpisy w mediach społecznościowych mogą nosić znamiona herezji, apostazji lub schizmy. Kanon 1364 przewiduje za nie ekskomunikę latae sententiae. Artykuł ma na celu ukazanie możliwości teoretycznych zaciągnięcia tej kary za komentarze internetowe. Twórcy Kodeksu Prawa Kanonicznego wskazują na jego ewangeliczną genezę. W związku z tym ekskomunika jest karą używaną w ostateczności. Analiza ukazuje, że przełożeni kościelni chętniej sięgają po karę zakazu wypowiedzi medialnych, która może być skutkiem kanonu 1369. Niedostosowanie się do niej skutkuje karą suspensy, która wynika nie tylko z braku posłuszeństwa, ale i z wypowiedzi medialnych godzących w dobre imię Kościoła.Pozycja Nie sposób dialogować z pięścią. O skuteczności zewnętrznej moderacji w walce z nieetycznymi komentarzami internetowymiTrzaskowski, Paweł (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)W artykule tym zaprezentowane są wyniki badania, które miało na celu przeanalizować wpływ zewnętrznej moderacji wypowiedzi internetowych na kształt internetowego polilogu, a w szczególności na zachowania tych użytkowników, którzy zamieszczali komentarze nieetyczne. Badanie zostało przeprowadzone na trzech popularnych polskich portalach. Badacze stosowali rozmaite strategie dyskursywne, aby nakłonić komentujących do zaniechania stosowania nieetycznego języka. Wszystkie próby zakończyły się niepowodzeniem. Doświadczenia z tego eksperymentu podpowiadają przyjęcie odmiennej strategii w walce z internetowym hejtem. Autor artykułu sugeruje, że nieetyczne wypowiedzi należy traktować nie jako akt komunikacji, lecz jako akt wandalizmu. Przypomina popularną w kryminologii teorię rozbitych okien i postuluje wykorzystanie jej założeń do walki z nieetyczną mową w sieci.Pozycja Zjawisko hejtingu wśród młodzieży oraz sposoby przeciwdziałaniaRosińska, Klaudia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Niniejszy artykuł jest próbą zbadania stosunku młodzieży do zjawiska hejtingu. Badania, z wykorzystaniem ankiety internetowej, przeprowadzono na próbie młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Ankieta pozwoliła poznać stosunek młodych ludzi do zjawiska hejtu oraz okoliczności przejawiania się tego zjawiska w ich życiu. W drugiej części artykułu przedstawiono refleksje dotyczące przeciwdziałania hejtowi wśród młodzieży.Pozycja Obraz ekonomicznej migracji Ukraińców do Polski w nowych mediach – zróżnicowane formy zagrożenia w tekstach polskojęzycznychCymanow-Sosin, Klaudia; Drąg, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o to, w jaki sposób ukazywany jest obraz Ukraińców w portalach polskojęzycznych. Autorki stawiają tezę, iż dominują tu trzy obszary, w których pojawiają się niespójne semantycznie, pozbawione merytoryki, negatywnie nacechowane i wręcz obraźliwe opinie na temat sąsiadów zza wschodniej granicy Polski, którzy przebywają w naszym kraju. Wśród tych motywów dominują odwołania do historycznych zaszłości stosunków polsko-ukraińskich, motywy społeczne – głównie w związku z emigracją zarobkową oraz, łączące się bezpośrednio z tym tematem, tzw. motywy ekonomiczne. Ich ocena została przeprowadzona w oparciu o analizę wypowiedzi pod względem typów argumentacji.Pozycja Hejt jako zagrożenie wizerunku i pozycji rynkowej firmPodraza, Urszula (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Nowym, coraz bardziej powszechnym zjawiskiem jest hejt pod adresem firm, zarówno dużych globalnych marek, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Agresywna, nieuzasadniona krytyka osłabia wizerunek atakowanych podmiotów gospodarczych, przyczyniając się do utraty zaufania konsumentów i partnerów do danej marki. W przypadku niewielkich firm wpływa także negatywnie na ich pozycję ekonomiczną. Niniejszy artykuł omawia różne formy tego zjawiska oraz strategie, jakie obierają zaatakowane firmy.Pozycja Komunikacja niewerbalna na arabskim Bliskim WschodziePiwko, Aldona Maria (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Artykuł ma na celu analizę komunikacji niewerbalnej, którą posługują się głównie muzułmańscy Arabowie Bliskiego Wschodu. Religia posiada szczególne znaczenie w relacjach międzykulturowych, ponieważ wyraźnie ukazuje istotne różnice w spotkaniach z partnerami reprezentującymi odmienne zwyczaje. W artykule celowo stosowane jest określenie społeczności arabskie w liczbie mnogiej, bowiem Arabowie są grupą różnorodną, którą charakteryzują pewne wspólne elementy kulturowe oraz religijne. Komunikacja międzykulturowa niesie ze sobą trudności, wynikające z wielu różnic, którymi są: uprzedzenia, stereotypy, błędne interpretacje przekazów niewerbalnych, problemy językowe oraz uwypuklanie podobieństw zamiast różnic społecznych. Podstawową przeszkodą uniemożliwiającą prowadzenie poprawnej komunikacji są uprzedzenia, a więc negatywny osąd wobec osoby lub grupy, bez uprzedniego osobistego doświadczenia. Ponadto, problemem we właściwej komunikacji międzykulturowej jest nieodpowiednie postrzeganie odmiennej rzeczywistości kulturowej. Człowiek posiada naturalną skłonność, oceniania otoczenia według norm oraz kryteriów właściwych kulturze rodzimej, uznając tym samym owe normy za obowiązujące wszystkich ludzi na świecie. Taki ogląd nazywany jest etnocentryzmem kulturowym.Pozycja Reakcje użytkowników Twittera na wiadomość o wypadku z udziałem prezydenckiej limuzynyOłtarzewska, Karolina (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Wypadek z udziałem prezydenckiej limuzyny, który miał miejsce 4 marca 2016 roku był szeroko komentowany przez internautów w serwisie społecznościowym Twitter. Wpisy użytkowników Twittera stanowią ciekawy materiał badawczy, a odpowiednio usystematyzowany pozwala wyciągnąć wnioski. Bazując na literaturze można stwierdzić, że kryzys jaki wówczas wybuchł został przyporządkowany do rodzaju wrogości i pogłosek. Ma to realne znaczenie na kształtowanie opinii publicznej ze względu na charakter opiniotwórczy analizowanego serwisu społecznościowego i dane, które mówią, że ok. 75% cytowań z Twittera pojawia się w radiu, 68% w telewizji oraz 35% w prasie. Materiał badawczy pozwolił wyodrębnić wpisy pozytywne, negatywne i neutralne. W ostateczności analiza wykazała, że najliczniejszą grupą były tweety neutralne – 7728 tweetów, co stanowi 66% całości. Wpisów uznanych za negatywne było 3030 tj. 26%, zaś wpisów pozytywnych można było w wynikach zauważyć 918, co stanowiło 8% udziału wszystkich tweetów. Uzyskany wynik analizy może świadczyć o tym, że na tle liczby pozytywnych wpisów negatywne cieszyły się większą popularnością na Twitterze, co jest przykładem na pogłębiającą się mowę nienawiści w Sieci.Pozycja Obawy i nadzieje związane z technologią interfejsów mózg-komputer – analiza jakościowa prac uczestników 2 etapu IV Olimpiady Medialnej – elementy składowe i preferencje odbiorcówKot, Mateusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Aby uzyskać odpowiedź na pytanie: jak młodzież ponadgimnazjalna postrzega problemy związane z nowymi technologiami interfejsów mózg-komputer, przeprowadzono badanie prac uczestników 2. etapu IV Olimpiady Medialnej, w którym uczestnicy udzielili odpowiedzi na pytanie dotyczące ich stosunku do technologii interfejsów mózg-komputer. Wyniki badania są próbą określenia stosunku młodych ludzi zainteresowanych tematyką medialną do postępu technicznego i problemów związanych z stosunkiem człowieka do rozwijającej się technologii.Pozycja Uchodźcy jako kozioł ofiarny ver. 2.0. Figury i schematy internetowej mowy nienawiściwokół tzw. kryzysu migracyjnegoJakubowski, Piotr (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)W niniejszym tekście poddaję analizie figury mechanizmu kozła ofiarnego i związanej z nim wyobraźni prześladowczej (jak przedstawił je Réne Girard), obecne w społecznej reakcji na tzw. kryzys migracyjny. Punktem wyjścia są komentarze internautów umieszczone pod zdjęciami uchodźców przyłapanych podczas próby przedostania się przez kanał La Manche na naczepie ciężarówki. Fotografie te zostały zamieszczone na facebookowych fanpage’ach Mariusza Pudzianowskiego (polskiego strongmana i zawodnika MMA) oraz jego firmy spedycyjnej i wywołały lawinę mowy nienawiści skierowanej w stronę uchodźców. Internetowy hejt przedstawiam tu nie jako zupełnie nowe zjawisko, charakterystyczne dla zdigitalizowanego świata, lecz jako kolejne wcielenie prastarego mechanizmu prześladowczego. Odwołując się do analiz Girarda i projektu „polityki performatywu” Judith Butler, staram się przedstawić możliwość odpowiedzi na krzywdzące efekty mowy nienawiści – propozycję tworzenia tego, co określam jako „ewangelie uchodźcze”.Pozycja Prawnokarne konsekwencje hejtu internetowegoGrudecki, Michał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)W artykule autor przedstawia zjawisko zwane przez socjologów internetowym hejtem z perspektywy prawa karnego. Może ono bowiem wypełniać znamiona kilku typów czynów zabronionych w Kodeksie karnym i powodować odpowiedzialność sprawcy. Zostanie tu także przedstawiona analiza znamion typów czynów zabronionych, które mogą być realizowane przez hejt internetowy – przestępstwa zniesławienia, zniewagi oraz zniewagi na tle przynależności do określonej grupy wraz z ich typami kwalifikowanymi. Autor zastanowi się również nad tym, czy obecne przepisy prawa karnego materialnego w tym zakresie są wystarczające, czy wymagają korekty legislacyjnej, aby należycie chronić dobra prawne pokrzywdzonych internetowym hejtem.Pozycja Treść tematów okładkowych w magazynacha reakcje polskich odbiorcówJupowicz-Ginalska, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Niniejszy artykuł jest kontynuacją badań nad tematami okładkowymi, eksponowanymi na frontowych okładkach magazynów. Przedmiotem badań jest treść tych tematów. Cel główny analizy to zbadanie reakcji polskich odbiorców na treść tematów okładkowych. Pozostałe cele sformułowano jako zamiar przedstawienia: 1) wpływu kategorii demograficznych (płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania) respondentów na odbiór treści tematów okładkowych; 2) najpopularniejszych i najmniej popularnych treści tematów okładkowych dla przedstawicieli każdej wspomnianej kategorii demograficznej. Autorka weryfikuje hipotezę: dobór treści tematów okładkowych wiąże się z reakcjami polskich odbiorców, zachęcając lub zniechęcając do kontaktu z wydaniem magazynu, przy czym decyzje odbiorców uwarunkowane są ich przynależnością do wzmiankowanych kategorii demograficznych. Fundamentem przedstawianego tekstu są własne badania ilościowe, przeprowadzone metodą ankietową za pomocą techniki CAWI. Zrealizowano je w dniach 2-6 września 2016 r. na ogólnopolskiej próbie Polaków (N–1094), dobranej z panelu Ariadna.Pozycja Terroryści, tchórze i lenie – konstruowanie wizerunków uchodźców za pomocą memów internetowychCekiera, Rafał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Kryzys migracyjny stał się istotnym tematem ożywionych dyskusji w mediach społecznościowych. W tekście zostały omówione najpopularniejsze wizerunki uchodźców zrekonstruowane na podstawie memów internetowych, których tworzenie i rozpowszechnianie stało się – szczególnie wśród młodych osób – popularną formą komunikacji społecznej. W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na podstawie zawartości portalu demotywatory.pl. Wielość memów poświęconych kryzysowi migracyjnemu pozwoliła na wyodrębnienie kilku podstawowych charakterystyk uchodźców, co może stanowić ciekawy przykład stygmatyzacji dokonywanej za pomocą tego narzędzia komunikacji.