The Commercialisation of Contemporary Culture

Miniatura

Data

2021

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Nowadays, consumption is becoming the actual state of culture, in which human activity is subordinated to the market. This process is sometimes referred to as the supermarketisation and commercialisation of culture. It is the transfer of behaviour patterns that are typical of economic relationships onto the cultural behaviours of people. The commercialisation of culture means guiding oneself in life by the criteria of trade, in which artistic goods and services are treated like commodities. From such a perspective, culture becomes a matter of taste, personal choice determined by nationality, wealth, social class, and education and is more and more strongly shaped by the market with all the resulting consequences.

Konsumpcja staje się współcześnie rzeczywistym stanem kultury, w której aktywność człowieka podporządkowana jest rynkowi. Proces ten nazywany bywa supermarketyzacją i komercjalizacją kultury. Jest to przeniesienie wzorów zachowań charakterystycznych dla relacji ekonomicznych na kulturowe zachowania ludzi. Komercjalizacja kultury jest kierowaniem się w życiu kryteriami handlowymi, w których dobra i usługi artystyczne traktowane są jak towary. W takim ujęciu kultura staje się kwestią gustu, osobistego wyboru warunkowanego przez przynależność narodową, stopień zamożności, otoczenie społeczne, wykształcenie i jest coraz bardziej kształtowana przez rynek z wszystkimi negatywnymi konsekwencjami tego stanu rzeczy.

Opis

Artykuł w języku angielskim.

Słowa kluczowe

cultural supermarket, consumerism, consumption, globalization, cultural identity, dialogue, evangelization of cultures, culture, commercialisation, commercialisation of culture, identity, supermarket kultury, konsumpcjonizm, konsumpcja, globalizacja, tożsamość kulturowa, dialog, ewangelizacja kultur, kultura, komercjalizacja, komercjalizacja kultury, tożsamość

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2021, nr 47, s. 111-124.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych