Poszukiwanie śladów tożsamości gracza w opiniach o grach wideo

Miniatura

Data

2023

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Przedmiotem badania przedstawionego w niniejszym artykule były opinie o najlepiej sprzedających się grach na Steamie. Celem badania – opisanie tożsamości gracza. Realizację celu oparto na wynikach analizy tekstów wybranych opinii oraz metadanych, przedstawiających aktywność opiniodawców w obrębie Steama, pobranych za pomocą pythonowskiego skryptu oraz modułu steamreviews 0.9.5. Analiza materiału została przeprowadzona z wykorzystaniem samodzielnie opracowanych narzędzi badawczych – reprezentametru, selektora opinii oraz graczometru. Badanie pozwoliło na odnalezienie w analizowanym materiale specyficznych danych dotyczących tożsamości gracza, takich jak stopień zaangażowania w aktywności oferowane przez Steama oraz rodzaj preferowanej aktywności, najczęściej wybierane gatunki gier komputerowych, sposób prowadzenia narracji w opiniach o grach komputerowych.

Article presents research conducted on best-selling games offered on Steam. The aim of research was to deliver description of player’s identity focused on the outcomes of those games reviews and its reviewers metadata analysis. In order to achieve it, firstly author downloaded both game reviews and metadata within Steam API using his python script and python module steamreviews 0.9.5. Secondly, author prepared an own set of research tools – representameter, review selector and playermeter – he used for performing analysis on downloaded data. The research proved solid enough to indicate some specific data about player’s identity: involvement in Steam activities, sort of preferred activities, most frequently chosen video game genres, way of structuring the narrative in video game reviews.

Opis

Zawiera ilustracje i tabele.

Słowa kluczowe

gry wideo, Steam, tożsamość, gracze, gry, badania, recenzje gier wideo, video games, identity, players, games, research, video game reviews

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 54, s. 31-50.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych