Imaginaria i złudzenia w epoce internetu i sztucznej inteligencji

Ładowanie...
Miniatura

Data

2024

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Współcześnie, gdy sferę intersubiektywności w coraz większym stopniu i w zawrotnym tempie kolonizują media cyfrowe i e-komunikacja, problematyka imaginariów i złudzeń ponownie staje się bardzo istotna. Jeszcze stosunkowo niedawno można było utrzymywać, że zagadnienia z nimi związane są już dostatecznie dobrze rozumiane i znalazły satysfakcjonujące wyjaśnienia. Jednak w epoce internetu i sztucznej inteligencji ukazują się w nowej odsłonie, przypominając o swojej nieprzemijającej aktualności. Problematykę złudzeń i imaginariów rozpatruję w perspektywie komunikologicznej, koncentrując się na aspektach epistemologicznych. Wskazuję na genealogię imaginariów i złudzeń oraz ich wzajemne powiązania. W prezentowanej przeze mnie koncepcji pierwotnymi generatorami złudzeń są biologiczne aparaty światoobrazu, natomiast imaginaria, jako wytwory kulturowe, są na złudzeniach nadbudowane dzięki komunikacji i mediom komunikacyjnym.

Today, as the sphere of intersubjectivity is being increasingly and rapidly colonized by digital media and e-communication, the issues of imaginaria and illusions become very important again. Until relatively recently, one could argue that these have already been understood and explained to a satisfactory degree. In the era of the internet and artificial intelligence, however, they manifest themselves in a new light, reminding us of their lasting relevance. I examine the issues of illusions and imaginaria from a communicology perspective, while focusing on epistemological aspects. I point to the genealogy of imaginaria and illusions, as well as their genetic connections. In the concept I am presenting, biological world image apparatuses are the original generators of illusions, while imaginaria, as products of the culture, are built onto illusions thanks to communication and communicative media.

Opis

Słowa kluczowe

imaginaria, złudzenia, komunikacja, komunikologia, epistemologia, sztuczna inteligencja, racjomorfizm, imaginaria społeczne, Charles Taylor, imaginaries, illusions, communication, communicology, epistemology, artificial intelligence, AI, ratiomorphism, social imaginaries

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2024, nr 59, s. 225-248.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych