Komunikowanie wartości w filmie jako medialnym przekazie audiowizualnym

Ładowanie...
Miniatura

Data

2024

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie

Abstrakt

Utwory audiowizualne, bez względu na cele, dla których zostały wytworzone, służą transmisji jakiejś wartości informacyjnej Dotyczy to także audiowizualnych artefaktów, co oznacza, że można i należy traktować je jednocześnie jako przedmioty kulturowe (niekiedy także dzieła sztuki) oraz jako media (narzędzia przekazu informacji) i przekazy, wypełnione zawartością informacyjną, które zostały wytworzone po to, aby dotrzeć do jakiegoś odbiorcy – adresata tegoż przekazu (komunikacyjny punkt widzenia). W niniejszym tekście konstruuję teoretyczne podstawy dla analitycznego badania możliwości komunikowania wartości poprzez filmy. Autorski koncept oparty jest na połączeniu perspektywy komunikacyjnej i estetycznej poprzez komunikacyjną teorię filmu Calvina Prylucka. Zakładam, że zawartość informacyjna przekazu kulturowego, w tym ta o charakterze aksjologicznym, wyłania się z dwustopniowej analizy znaczeń tegoż utworu, tj. z analizy na poziomie kształtowania znaczenia i konstruowania znaczenia.

Audiovisual works, irrespective of the purposes for which they were created, serve the transmission of a certain informational value. This also pertains to audiovisual artefacts, which means that they can and should be treated as cultural objects (on occasion, also works of art) as well as media (tools for conveying information) and messages containing informational content, which were crafted for the purpose of reaching a particular recipient – the addressee of the message (the communicational viewpoint). In the following text I shall construct the theoretical foundations for the analytical examination of the potential to communicate values through films. The original concept shall be built on the combination of communicational and esthetic perspective by applying the communicational theory of Calvin Pryluck’s film. I presume that the informational content of the cultural message, including that of axiological nature emerges from the two-step analysis of the work’s meanings, i.e. from the analysis on the level of forming and constructing meaning.

Opis

Słowa kluczowe

film, kinematografia, komunikacja, komunikacja audiowizualna, audiowizualne artefakty, przekaz, przekaz medialny, media, środki masowego przekazu, komunikowanie wartości, wartości, movie, cinematography, communication, audiovisual communication, audiovisual artefacts, message, media message, mass media, communicating values, values

Cytowanie

Kultura-Media-Teologia, 2024, nr 60, s. 34-48.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych