Zaburzenia racjonalnej konsumpcji żywności obserwowane w narracji medialnej
Ładowanie...
Data
2024
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie
Abstrakt
Obserwowanemu współcześnie konsumeryzmowi towarzyszą niejednokrotnie dysfunkcje odżywiania. Wykorzystując metodę prof. W. Pisarka i adaptując ją do mediów społecznościowych można zaobserwować niepokojącą tendencję: anorektyczki udzielają w Internecie wskazówek dotyczących odchudzania. Lektura zjawiska zaburzeń odżywiania z pozycji medioznawczych wydaje się w tym przypadku konieczna. Pozbawione odniesienia do choroby, nieadekwatne treści komentarzy do postów Eugenii Cooney (2 mln subskrybentów), w połączeniu z nienormatywnym obrazem jej ciała oraz postrzeganie jej blogów wprost jako propagowanie filozofii pro-ana stawiają nowe pytania medioznawcze.
The consumerism of modern civilization is often accompanied by threats of nutritional dysfunction. Using the method of Prof. W. Pisarek and analyzing the content of social media, a disturbing trend can be observed: anorexics give weight loss tips on the Internet. Paying attention to the phenomenon of eating disorders from the perspective of media science and social communication seems necessary. The inadequate content of comments on the posts of Eugenia Cooney (2 million subscribers) with no reference to the author’s disease, the nonnormative image of her body, and the perception of her video blogs directly as promoting a pro-ana philosophy, pose new media studies’ questions.
The consumerism of modern civilization is often accompanied by threats of nutritional dysfunction. Using the method of Prof. W. Pisarek and analyzing the content of social media, a disturbing trend can be observed: anorexics give weight loss tips on the Internet. Paying attention to the phenomenon of eating disorders from the perspective of media science and social communication seems necessary. The inadequate content of comments on the posts of Eugenia Cooney (2 million subscribers) with no reference to the author’s disease, the nonnormative image of her body, and the perception of her video blogs directly as promoting a pro-ana philosophy, pose new media studies’ questions.
Opis
Zawiera ilustracje i tabele.
Słowa kluczowe
analiza zawartości, metoda Walerego Pisarka, dysfunkcje odżywiania, zagrożenia dysfunkcji odżywiania, Eugenia Cooney, wpływ mediów społecznościowych, anoreksja, jadłowstręt psychiczny, media, środki masowego przekazu, media społecznościowe, konsumpcja żywności, edukacja żywieniowa, reklamy produktów żywnościowych, content analysis, Walery Pisarek’s method, eating disorders, threats of eating disorders, influence of social media, anorexia, anorexia nervosa, mass media, social media, consumption observed, nutrition education, food product advertisements
Cytowanie
Kultura-Media-Teologia, 2024, nr 60, s. 249-270.
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych

