Colloquia Theologica Ottoniana
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19
Colloquia Theologica Ottoniana jest rocznikiem redagowanym w Instytucie Nauk Teologicznych Uniwersytetu Szczecińskiego. Zawartość czasopisma stanowią przede wszystkim oryginalne artykuły naukowe (w języku polskim lub w którymś z języków kongresowych) z zakresu teologii, prawa kanonicznego, filozofii, psychologii, pedagogiki lub socjologii. Oprócz artykułów, na łamach CTO ukazują się także polemiki, krytyczne recenzje niedawno wydanych książek i sprawozdania z doniosłych wydarzeń związanych z nauką.
W latach 1991-2000 pod auspicjami Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie ukazywał się periodyk naukowy „Szczecińskie Studia Kościelne”. Czasopismo „Colloquia Theologica Ottoniana” stało się kontynuacją tej serii. Zostało powołane do życia w 2001 roku, w związku z rozpoczęciem prac przygotowawczych do otwarcia na Uniwersytecie Szczecińskim Wydziału Teologicznego. Do momentu powstania wydziału czasopismo ukazywało się w ramach szczecińskiego seminarium duchownego, któe wówczas było afiliowane do Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Pierwsze trzy numery ukazały się w formie rocznika, w latach 2004-2019 czasopismo było półrocznikiem, a od roku 2020 znów wydawane jest ono jako rocznik. Pierwszym redaktorem naczelnym był ks. dr hab. Piotr Briks, prof. US (2001-2007), a kolejnym ks. dr hab. Grzegorz Wejman, prof. US (2008-2019).
Przeglądaj
Przeglądaj Colloquia Theologica Ottoniana wg Autor "Bujak, Janusz"
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Antropologia Imago Dei jako odpowiedź na antropologię genderBujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014)Gender theory głosi, że istnieje odwieczny konflikt mężczyzn i kobiet, któremu można zaradzić jedynie przez zaprzeczenie istnienia płci biologicznej i zaakceptowanie „płci kulturowej” – gender, tak by zniknęły różnice pomiędzy mężczyzną i kobietą i powstało społeczeństwo aseksualne. Celem artykułu jest ukazanie, na czym polega ideologia gender i wskazanie na jej filozoficzne zaplecze w postaci marksizmu i konstruktywizmu. Odpowiedzią na tę niszczącą jednostkę, rodzinę i społeczeństwo ideę jest przesłanie Księgi Rodzaju 1–2, gdzie mowa jest o stworzeniu człowieka na obraz i podobieństwo Boga – imago Dei. Dziś szczególnie mocno trzeba przypominać, że wierzymy nie tylko w Odkupienie człowieka przez Boga – Człowieka, ale i w Boga – Stwórcę świata i człowieka, i wszystkie konsekwencje, które z tego wynikają.Pozycja Eucharystia źródłem miłości miłosiernej i sprawiedliwości społecznej w myśli Jana Pawła II i Benedykta XVIBujak, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007)Sia nel pensiero del Papa Giovanni Paolo II che in quello di Benedetto XVI è presente una grande sensibilità alla questione di povertà e ingiustizia. Ambedue i Pontefici invitano quelli, che vogliono seguire Gesù e servirLo a scoprire il Suo volto nei più poveri e bisognosi. Fonte da cui scaturisce l’amore caritativo della Chiesa è l’amore di Dio rivelato nella Croce di Gesù Cristo, adesso presente nell’Eucaristia. E proprio questo sacramento, che purifica i nostri cuori e apre i nostri occhi per poter vedere nei poveri Colui che sulla croce gridò „ho sete” (Gv 19,28).Pozycja Fides quae creditur, czyli relacja wiary i rozumuBujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014)Celem artykułu jest ukazanie rzeczywistości wiary i jej relacji do rozumu we współczesnym nauczaniu Kościoła. Aby osiągnąć zamierzony cel, w pierwszym paragrafie rozróżniono fides qua i fides quae, w drugim przybliżono nauczanie Soboru Watykańskiego II na temat wiary, w trzecim punkcie ukazano relację wiary i rozumu w encyklice Jana Pawła II Fides et ratio, czwarty paragraf przeznaczono na rozważania o wierze w encyklice papieża Franciszka Lumen fidei, piąty zaś – o głównym zadaniu teologii, jakim jest poszukiwanie prawdy o człowieku w świetle Objawienia w myśli Benedykta XVI.Pozycja Homo naturae lupus est? Problem relacji człowieka i natury w ujęciu historycznym i współczesnymBujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013)Celem artykułu jest ukazanie różnych odpowiedzi udzielanych na pytanie o przyczyny i drogi wyjścia z kryzysu ekologicznego. W wielu środowiskach panuje dziś przekonanie, że to człowiek jest największym niebezpieczeństwem dla środowiska naturalnego (homo naturae lupus est), dlatego jeśli świat i ludzkość mają przetrwać, należy ograniczyć do niezbędnego minimum liczbę ludzi na świecie. Inaczej widzi drogi wyjścia z kryzysu ekologicznego Stolica Apostolska. Jan Paweł II w encyklice Centesimus annus z 1991 roku omówił „ekologię ludzką”, zgodnie z którą na pierwszym miejscu należy postawić człowieka, który jest panem stworzenia, ale nie w sposób absolutny, ponieważ swoją władzę otrzymał od Boga, przed którym zda sprawę ze swoich czynów.Pozycja Kwestia celowości procesów ewolucyjnych w refleksji kardynała Christopha SchönbornaBujak, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010)The article discusses the debate that began with the publication of the article of Cardinal Christoph Schönbom in New York Times 7th July 2005. That article criticized on both ideological approach to the theory of evolution and creationism as appropriate to the age of Protestant communities. However, defended the possibility of recognition by the human mind of God in creation and discovery of the advisability of evolutionary processes.Pozycja Nauczanie Papieża Franciszka o małżeństwie i rodzinie w posynodalnej adhortacji Amoris laetitia w świetle Magisterium Jana Pawła IIBujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017)Papież Franciszek 8 października 2013 roku ogłosił decyzję o zwołaniu Synodu o rodzinie. Nowością był fakt, że synod odbył się w dwóch etapach: w roku 2014 jako synod nadzwyczajny, a w roku 2015 – zwyczajny. 19 marca 2016 roku papież Franciszek podpisał posynodalną adhortację Amoris laetitia, która światło dzienne ujrzała 8 kwietnia. W adhortacji znajdziemy 50 cytatów z nauczania Jana Pawła II na temat małżeństwa i rodziny, przede wszystkim w rozdziałach IV i V adhortacji, w których mowa jest o teologii ciała Jana Pawła II. Celem artykułu jest odwołanie się do katechez i innych tekstów Jana Pawła II na temat miłości małżeńskiej obecnych w adhortacji, tak by można było umieścić Amoris laetitia w szerszym kontekście nauczania Jana Pawła II i zbadać, na ile ostatni dokument o miłości w rodzinie jest twórczą kontynuacją wcześniejszego nauczania Kościoła na ten temat.Pozycja Przyczyny i konsekwencje rezygnacji Benedykta XVI z tytułu „Patriarchy Zachodu”Bujak, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2009)The purpose of this article is an attempt to understand why Pope Benedict XVI, decided that in the Annuario Pontifìcio for 2006 among the titles that define his ministry will no longer determine the “Patriarch of the West” The event triggered protests and outrage Orthodox parties, both the Moscow Patriarchate and ecumenical. Also, many Catholic theologians, including Cardinal Kasper expressed their disapproval, claiming that it will have a negative impact on relation with Orthodoxy. The main reason was to protest, said Bishop Hilarion that the Orthodox Church would accept the primacy of the Bishop of Rome, but only in terms of primus inter pares, within the Pentarchy institution, from the limited jurisdiction of the Pope to the Western Church, Latin.The abandonment of the title: Patriarch of the West is seen as a departure from previous treatment the Bishop of Rome in the Catholic-Orthodox dialogue and as a betrayal by the theologian Joseph Ratzinger as Pope Benedict XVI, who in those 70s and 80s the last century, claimed that it is obvious to separate the different levels of authority the Bishop of Rome and the Orthodox should not be offered more than it was in the first millenium of the Church. The main defender of Pope Benedict XVI is Adriano Garuti OFM. The Italian theologian points out that the Holy Father did was right for giving up from the title of the “Patriarch of the West” because, firstly, he is not him, at least in the Orthodox sense of the term, and secondly, the title suggests that the Bishop of Rome was just one of the five patriarchs in the Pentarchy structure, with a function of honorary chairman. This title denies the same, at least indirectly the dogma of Vatican Council I, of the universal jurisdiction of the Bishop of Rome. The decision of Pope Benedict XVI makes it clear on what grounds and what direction in ecumenical dialogue on the primacy in the Church should be brought.Pozycja Relacje Maryi do osób Trójcy Świętej w świetle VIII rozdziału Konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen Gentium”Bujak, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018)Celem niniejszego artykułu jest ukazanie relacji, które łączą Maryję z Osobami Trójcy Świętej – z Ojcem, Synem i Duchem Świętym – w kontekście nauczania zawartego w VIII rozdziale Lumen gentium, posoborowej wykładni Kościoła i opracowań teologów. Maryja jest tam ukazana jako Córka Ojca, Matka Syna Bożego i Oblubienica Ducha Świętego. Przesłanie Soboru Watykańskiego II stało się podstawą do analizy relacji między Maryją a Trójjedynym Bogiem, najistotniejszym odniesieniem jest Wcielenie Syna Bożego, stanowi bowiem moment, w którym po raz pierwszy w dziejach zbawienia dokonało się pełne objawienie misterium trynitarnego.Pozycja Sakramentalność święceń biskupich w Konstytucji Dogmatycznej o Kościele Lumen gentium N. 21Bujak, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2006)Die Bestätigung des sakramentalen Aspekts der Bischofsweihe in der dogmatischen Konstitution über die Kirche „Lumen gentium“ Nr. 21 war zweifellos eine der größten Errungenschaften des II. Vatikanischen Konsils. Es wurde die seit Mittelalter andauernde Aufgliederung in „die Macht über die Eucharistie” und „die Macht über die Kirche” dadurch überwältigt, indem es betont wurde, dass dank der Weihe der Bischof sowohl der Hohenpriester in seiner Diözese, dh. der Hauptleiter jeder Eucharistiefeier ist als auch dass er in ihr die authentische M acht ausübt, indem er zugleich in der Einheit mit dem Bischof von Rom bleibt. Solche „episkopozentrische” Betrachtungsweise des Kirchenamts war auch mit der erneuerten Theologie des Presbytertums und des Priestertums aller getauften Mitglieder der Kirche verbunden. „Lumen gentium” Nr. 21 hatte auch einen wesentlichen ökumenischen Aspekt, insbesondere in der Beziehung zu den Ostkirchen, denen der Aspekt der Theologie des Episkopats als des Sakraments nie abhanden gekommen ist. Das Konzil hat jedoch nicht alle sich aus den Beziehungen zwischen der Dienstleistung von Presbytern und Bischöfen in der Kirche ergebenden Fragen beantwortet. Die Reflexion über das Problem der Priesteridentität bringt ständig neue Fragen, zu denen die Theologen nach Antworten suchen müssen.Pozycja Wolność i prawa człowieka jako fundament demokracji w nauczaniu papieża Jana Pawła IIBujak, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010)A question about the state of democracy in Poland is still valid. Looking at the response one can not ignore the reflection of John Paul II on the democratic system. The article points out that according to the Holy Father’s democracy, to serve the citizen must be built on values. The most important are two: freedom and human rights. John Paul II distinguished between “the cult of freedom” - a distorted way of understanding - and “the culture of freedom”, the most important word is the gift of self. Human rights by the Pope can be summarized into two: the right to life and thus to the birth and to the death and the right of people to self-determination. Freedom and human right are protected by the law of God expressed in the Decalogue.Pozycja Znaczenie współpracy katolików i prawosławnych dla przyszłości EuropyBujak, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010)Lo scopo del presente contributo consiste nel dimostrare, che il pensiero del Papa Giovanni Paolo II sull’Europa dei valori, sul ruolo del cristianesimo a „due polmoni” (cattolicesimo e le Chiese ortodosse) durante la sua vita non è stato ben accolto dai rappresentanti della Chiesa ortodossa russa. Invece oggi, durante il pontificato di Benedetto XVI, sentiamo molte voci da parte dei vescovi ortodossi, per es. mons. Hilarion, patriarcha Cirillo, favorevoli alla collaborazione tra Vaticano e Mosca, tra cattolici e ortodossi nell’Europa e per l’Europa, perché il nostro continente non sia preda del secolarismo militante, che vuole limitare la presenza del ristianesimo e di tutte altre religioni, ad un livello solamente personale.