Analecta Cracoviensia, 2002, T. 34
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/8948
Przeglądaj
Przeglądaj Analecta Cracoviensia, 2002, T. 34 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 31
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Historia świata ubogaca Kościół?Napiórkowski, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Dwie drogi dojrzewania do katolicyzmuZuziak, Władysław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Pola współpracy kapituły katedralnej i seminarium duchownego w Krakowie w latach 1795-1945Urban, Jacek (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Criticism of the Pagan Religion in Prudentius’ “Peristephanon”Stabryła, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)U podstaw zbioru poematów Prudencjusza pt. Peristephanon leży idea męczeństwa, ukazana w różnych przejawach i aspektach. Naturalną konsekwencją przyjęcia przez poetę takiej koncepcji było dążenie do przedstawiania w najgorszym świetle siły opozycyjnej wobec chrześcijaństwa - prześladowców, którzy wyposażeni w potęgę władzy torturowali i zabijali wyznawców Chrystusa. Ukazując postaci prześladowców chrześcijan Prudencjusz wielokrotnie, niejako przy okazji, przeprowadza w Peristephanon krytykę religii pogańskiej jako pewnego rodzaju gleby czy gruntu, z którego wyrastała ta wroga chrześcijaństwu postawa. Przegląd krytycznych uwag na temat religii pogańskiej w Peristephanon pozwolił stwierdzić, że owa krytyka zajmuje stosunkowo wiele miejsca w trzech najobszerniejszych utworach całego zbioru: w Peristephanon II, V i X . Wszystkie wypowiedzi krytyczne odnośnie do religii pogańskiej poeta wkłada w usta samych męczenników - Wawrzyńca, Wincentego i Romana - dla podkreślenia wagi owej krytyki. Bardzo surowo zostały napiętnowane w Peristephanon II wady obyczajowe i moralne społeczeństwa - jako produkty religii i kultury pogańskiej, przy czym galerię występnych typów pogan wieńczy wizerunek samego cesarza. Bóstwa pogańskie, a przede wszystkim Jowisz, obarczone są ciężkimi występkami, jak cudzołóstwo czy kazirodztwo. W Peristephanon V atak na idolatrię pogańską łączy się z krytyką demonologicznej koncepcji bóstw religii tradycyjnej. Wreszcie krytyka wierzeń pogańskich w Peristephanon X prowadzi do ogólnego wniosku, że świat bogów to przestrzeń zła, zbrodni, zdrady i rozpusty. W całości religia pogańska została w poemacie Prudencjusza przestawiona nie tylko jako zła i niemoralna, ale również jako wręcz niedorzeczna. Pogaństwo jest więc religią fałszu i ciemnoty, jej odrażającą stroną są różnego rodzaju bezsensowne, okrutne i obrzydliwe rytuały. Poddając krytyce politeistyczną religię pogańską poeta przeciwstawia ją chrześcijaństwu dla tym silniejszego uwydatnienia jego nieskończonej wyższości jako wiary w jedynego prawdziwego Boga.Pozycja Zwischen heidnischer und christlicher Kosmologie. Isidor von Sevilla und seine WeltanschauungHermann, Marek (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Izydor z Sewilli wiele uwagi poświęcał astronomii, która była dla niego najważniejszą nauką w ramach septem artes liberales. Mimo że był on twórcą chrześcijańskim, nie traktował astronomii pogańskiej, w przeciwieństwie do wielu żyjących przed nim pisarzy eklezjastycznych, in extenso jako wiedzy zabobonnej. W „Origines” i w „De natura rerum” łączy z powodzeniem chrześcijańską i pogańską wizję świata, podając jego dualistyczną interpretację: alegoryczno-mistyczną oraz naukową. Oprócz analogii między wszechświatem a człowiekiem, Słońcem a Chrystusem, Księżycem a Kościołem itp., przekazuje znane z antycznych traktatów doksograficznych stricte naukowe definicje astronomiczne. Jego praca miała przede wszystkim charakter kompilatorski, lecz niektóre teorie biskupa z Sewilli odznaczały się samodzielnością - to właśnie autor „Origines” po raz pierwszy zdefiniował terminy „astronomia” i „astrologia”, którymi do jego czasów posługiwano się wymiennie. Trudno jest przecenić znaczenie Izydora w utrwalaniu nowej chrześcijańskiej, opartej jednak na dawnych antycznych korzeniach wizji świata.Pozycja Duchowość kapłanów i lewitów w tradycji kapłańskiej (P) PięcioksięguBrzegowy, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Il significato della funzione profetica nella dottrina sociale della ChiesaLeśniak, Marek (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Kościół wierny poleceniu swego założyciela Jezusa Chrystusa, prawdziwego Proroka, Króla i Kapłana, wypełnia misję przepowiadania prawdy zbawczej, uświęcania i prowadzenia ludzi do Królestwa niebieskiego. W niniejszego artykule szukaliśmy odpowiedzi na pytanie dotyczące sposobu uczestnictwa Kościoła w funkcjach zbawczych Chrystusa i ich wypełniania. Podstawową bazę dla naszych poszukiwań stanowiły dokumenty soboru watykańskiego II, w których na nowo została przeanalizowana wzajemna zależność między Chrystusem a Kościołem. Dzięki udziałowi w potrójnej misji Chrystusa, profetycznej, kapłańskiej i królewskiej, Kościół ma prawo i obowiązek nauczania ludzi, dając jednocześnie odpowiedzi na liczne pytania stawiane przez człowieka żyjącego w określonej rzeczywistości ziemskiej. Te odpowiedzi mają charakter duchowy i eschatologiczny, a także materialny i ziemski, ponieważ sam człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boże łączy w sobie dwa wymiary, duchowy i cielesny. Najważniejszymi pytaniami stawianymi przez dzisiejszego człowieka dotyczą: celu i sensu żyda, kierunku w którym należy zdążać, a także roli rozwoju naukowo-technicznego i jego limitów, sposobu samorealizacji w określonej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i społeczno-politycznej, wyboru systemu państwowego, który stworzyłby należyte pole dla rozwoju wszystkich jego twórczych możliwości i by gwarantował poszanowanie godności i praw mu przysługujących. Katolicka nauka społeczna jako część teologii moralnej przychodzi człowiekowi z pomocą w rozwiązaniu jego problemów. Szuka więc praktycznych rozwiązań ułatwiających mu godne życie na ziemi, a także osiągnięcie ostatecznego celu wykraczającego poza rzeczywistość empirycznie doświadczalną. Misję tę Kościół spełnia badając w świetle Ewangelii zmienne „znaki czasu”. Profetyczny głos Kościoła, pomaga więc człowiekowi w odnalezieniu prawdziwego sensu ziemskiego życia, ale przypomina także o jego transcendentnym powołaniu do udziału w Królestwie niebieskim. Stanowi on też krytyczne wołanie o poszanowanie godności każdego człowieka, respektowanie jego praw oraz umożliwienie pełnego rozwoju tak w zakresie materialnym jak i duchowym.Pozycja Historyczne korzenie psychologii rozwoju człowiekaStachowski, Ryszard (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja The Twentieth Anniversary. 605th Academic Year at the Pontifical Academy of Theology 2001/2002Szczurek, Jan Daniel (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Przekonanie obecne w wiedzy i w wierzeOko, Dariusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Chrystus - nauczyciel prawdziwej mądrości w teologii św. BonawenturyKijas, Zdzisław Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Two traditions are blended together in theological works of St Bonaventure (1274): spiritual and intellectual. The first one draws plentifully from the spiritual richness of St Francis of Assisi. The second, more intellectual, refers to the theological legacy of great theologians from the past: St Augustine, Pseudo-Dionysius Areopagita, Richard of St Victor, or Bernard of Clairvaux. Standing behind these two traditions: spiritual and intellectual, Franciscan and mystical, at times when Aristotle’s thoughts were conquering the minds of Parisian academic society, gives the works of St Bonaventure a particularly characteristic profile, quite different from any contemporary works, bringing his work to theology of wisdom. The source of this true wisdom was Jesus Christ who was so loved and faithfully imitated by St Francis becoming almost a “second Christ” (alter Christ). But Christ alone is not the only source of this wisdom. It is rather Christ in union with Father and the Spirit, the whole mystery of triune Love-Father, Son and the Holy Spirit-that brings to life the thought of the Seraphic Doctor, from the beginning to the end. Meditating on the mystery of the Holy Trinity in terms of exemplarity (exemplaritas) allows Bonaventure to stress a Trinitarian vision of the world: everything, the whole creation as well as the individual person, carry an imprint of the Holy Trinity. The logic of such understanding is relatively simple; since God is the creator of everything and is Himself the God of three Persons; therefore the Holy Trinity is also the Creator. The life and works patterned after the Holy Trinity is the sign of true wisdom of creation. It frees creation from egoism, opens up towards others and allows looking into the future with hope because love of the Holy Trinity precedes, accompanies and follows the life of the person.Pozycja Kościelne stowarzyszenia i ruchy w prawie kanonicznymRapacz, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Kapłaństwo Chrystusa na wzór Melchizedeka (Hbr 7,1-28)Bogacz, Roman (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Droga krzyżowa litewskich kalwarii i jej związek z PolskąMotuzas, Alfonsas (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Lithuania today as a Christian country has been more than 600 years. Religious confessed in this country are as follows: Catholic, Orthodoxy and Protestants. One of the religious practices in of Lithuania and Poland - is way stations of the Cross of calvaries, which consists of places or stations to honour the suffering of Christ and Mary. These places or stations are situated in the open spaces or in the churchyards placed in chapels fit into with pictures, sculptures and when visiting these places prayed and meditated upon their suffering by saying special prayers, singing religious hymns and having special rituals. There are 7 calvaries, now there are 6 in use. Studies of these calvaries have placed a foundation to look at their analogies in Poland. The object of this work is the ways of the Cross of Lithuanian calvaries: connections with Poland. The result of the studies are the brought up and substantiated hypothesis that the ways of the Cross of Lithuanian calvaries has been a mirror of the ways of the Cross of Polish calvaries. The ways of the Cross of Lithuanian calvaries was North East European Catholic culture forpost against Protestantism, Orthodoxy, Islam and later - Atheism. Contreformation and other important events during the XVII-XIX centuries had a great influence. It was the time when Lithuania and Poland had as important place in the history of European Catholic Church.Pozycja Wkład Papieża Jana XXIII w dzieło II soboru watykańskiego (w czterdziestolecie otwarcia)Kubiś, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Relacja państwo-religia w ujęciu islamu i katolicyzmu. Studium historyczno-porównawcze na temat sekularyzacjiKościelniak, Krzysztof (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Rozum i wiara z perspektywy teologii fundamentalnej w świetle encykliki „Fides et ratio”Rusecki, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Wybrane zagadnienia ikonografii tak zwanej Wielkiej Świętej RodzinyKramiszewska, Aneta (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)Pozycja Pojęcie miłości w traktacie „De Trinitate” Ryszarda z opactwa św. WiktoraSzczurek, Jan Daniel (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)The article discusses the question how we should understand the notion of love (amor, dilectio, caritas) in one of the eminent trinitarian scholastic speculations: in De Trinitate of Richard of St Victor († 1173). The notion of perfect love permits him to elaborate arguments for the plurality of divine persons and that the persons can be only three. The essence of the possibly highest love consists in the giving to another person all that can be transmited. In such love the loving person should not keep anything for himself or herself. If they do so, their love would not be perfect in the highest possible degree. Such love exists only in God and it is the charity in highest degree. He is the supreme source of human self-transcending love. A particular Richard of St Victor’s contribution to the notion of love is the discovering of the three qualites (trina proprietatum distinctio, De Trinitate III 19) of love (charity). The first is the unremunerated love (amor gratuitus). It occurs when one person gives all and gets nothing in return. The second is the due love (amor debitus). It occurs when one person gets all of another person and nothing gives in return. The third is the mixed love (amor permixtus), it is the unremunerate and due love (amor gratuitus et debitus). It occurs when one person disinterestedly gives all to another person and gratuitously gets from another person. These are the qualités of divine persons: The Father has the unremunerated love, the Son — the mixed love, and the Holy Spirit - the due love. The other very important contribution of Richard of St Victor to the notion of love is the definition of the supreme degree of charity, the notion of the beloved with (condilectus). It is a central term in his reasoning about the third person in the Trinity. Mutual love shared with the third (condilectio) is required for the compaction of the love of two persons that love the third one in perfect unanimity. It is harmonious and open love of the other person. The Holy Spirit is considered as the beloved with. But it seems that in Richard of St Victor’s theory every person of the Trinity could be considered as beloved with through the two other persons. Is notion of love is very important for contemporary dogmatic theology as far as it employs the notion of love in the description of the mystery of the Trinity. It is important for the right understanding of love in matrimony and in the family. It is inspiring not only for the dogmatics.Pozycja Erozja znaczenia małżeństwa naturalnego we współczesnych przemianach cywilnego prawa małżeńskiegoWójcik, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2002)