Analecta Cracoviensia, 1991, T. 23
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32455
Przeglądaj
Przeglądaj Analecta Cracoviensia, 1991, T. 23 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Teologiczne i prawne aspekty konferencji biskupówHeinemann, Gustav (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Realizm naukowy a teologiaHuyssteen, Wentzel van; Skoczny, Włodzimierz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)In this article the epistemological credibility of the theological theory formation is examined against the background of emerging recent scientific realism. A discussion of the necessity of theological interaction with philosophy of science leads to the difficult problem of reference or reality depication in theological theories, and to an analysis of the present discussion on scientific realism. In this analysis special attention is drawn to the fact that in all forms of realism ontological claims imply that something can be inferred about real structures that are at present out of our epistemological reach. Against this background the necessary and central role of metaphors and models in science is disussed and linked to the criterion of fertility regarding all scientific explanations. Eventually the complicated problem of the reliability and the epistemological status of theological knowledge is discussed within the context of critical realism in theology. Special attention is given to provisional criteria for realism in theology, and eventually to the two central problems for any form of realism in theology: (a) the role of religious or faith commitment in theological reflection; (b) the problem whether models, which are as indispensable in theology as they are in science, can also in a meaningful way be regarded as explanatory and thus as progressive and successful.Pozycja Św. Barnaba w historii i legendzieStarowieyski, Marek (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Sprawa publikacji uchwał pierwszego synodu prowincjalnego kard. Karola BoromeuszaGóralski, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Czy pojęcie Boga osobowego może być pojęciem regionalnym?Węcławski, Tomasz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Pięćdziesiąt lat działalności benedyktynów tynieckich (1939 – 1989)Kanior, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Dogmatyczne podstawy ideału chrześcijanina w „Mowach” św. Leona WielkiegoPanuś, Kazimierz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Mysterium septiformis ecclesiaeKalinowska, Janina (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Gabriel Marcel i perspektywy filozofii religiiTarnowski, Karol (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Czy chrześcijanin ma prawo żywić nadzieję dotyczącą tego świata? Rozważania o pojęciu łaski jako nadziei w obliczu zagrożenia naszej egzystencji na ziemiSeigfried, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Głoszenie światła przez zmartwychwstałego Chrystusa (Dz 26,22 – 23)Chłąd, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Późnogotycki ołtarz św. Katarzyny Sieneńskiej z kościoła oo. Dominikanów w KrakowieOtto, Maria (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Saint Hilaire de Poitiers – homme politique ou homme d’Eglise? Recherche sur le contexte socio-politique de son époqueBaron, Arkadiusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Kierkegaard a filozoficzne dowody na istnienie BogaSzwed, Antoni (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Nauka o przyjmowaniu Ducha Świętego w komunii eucharystycznej według Ojców syryjskichCzęsz, Bogdan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Analiza doświadczenia Boga w „nowej fenomenologii”Jarnuszkiewicz, Antoni (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Das Altarsakrament in philosophischer SichtWojciechowski, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Zwykła niedojrzałość a patologia osobowości jako tytuł nieważności małżeństwaDudziak, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Wydział Teologiczny Uniwersytetu Krakowskiego w wiekach średnichMarkowski, Mieczysław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)Pozycja Religijność spójna. Pojęcie i pomiarChaim, Władysław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991)According to a common accepted opinion in sociology and pastoral theology concerning the phenomenon of selective attitude towards the official ecclesiastical teaching – is this paper dealing with phenomenon of the coherent religiosity. Religiosity can be considered as an attitude in a twofold aspect. Religiosity cohesive in an objective sense coincides with the officially accepted beliefs of the Church. The subjective point of view of the cohesive religious attitude points out the conformity of cognitive component of the attitude concerning the direction and intensity in all aspects of the true religious life. The measurement was made in a scale (SSR) of 44 units (items) for measuring. As a result of the factor analysis (N = 300) using the method VARIMAX was an identification of three rotated factors – dimensions of fundamental beliefs (Christocentric, eschatic), convictions ecclesiastical and theoretical. The analysis of the content of the beliefs belonging to several factors permits to be persuaded that on the basis of discovered dimensions can be found 3 types of experience: existential, social, intellectual which are mediating in approval of religious beliefs, and are influential in performing the function of selectivity and the shaping of religious behaviour. The scale has an experimental characteristic trying to satisfy the statistical criterions and can be used to discern the variety of people with the cohesive or non-cohesive religiosity or to help for a description and analysis of religiosity.